Harmonia funkcyjna II (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Zakres wiadomości odpowiadający I roku studiów licencjackich: modulacje diatoniczne i chromatyczne.
Umiejętność harmonizacji sfigurowanej melodii, również z zastosowaniem modulacji diatonicznej i chromatycznej.

Cele

-Biegłe i czynne opanowanie zagadnień harmonicznych systemu dur-moll.
-Przygotowanie do samodzielnego harmonizowania, opracowywania pieśni na chór a cappella i z akompaniamentem, tworzenia własnych miniatur instrumentalnych z zastosowaniem różnych środków harmonicznych oraz techniki wariacyjnej.
-Kształcenie umiejętności analizy zjawisk harmonicznych oraz pobudzanie wyobraźni twórczej w zakresie realizowanych zadań.

Treści kształcenia

T_1 Modulacja enharmoniczna.
T_2 Harmonizowanie melodii z figuracją głosów.
T_3 Opracowywanie pieśni na chór mieszany a cappella.
T_4 Konstruowanie przygrywek do pieśni kościelnych.
T_5 Tworzenie okresowych konstrukcji harmonicznych w fakturze organowej.
T_6 Analiza harmoniczna wybranych przykładów z literatury muzycznej.

Efekty kształcenia

WIEDZA
Ew_1 Zna i rozumie procesy modulacji diatonicznej, chromatycznej i enharmonicznej.

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Samodzielnie opracowuje pieśni na chór mieszany a cappella.
Eu_2 Tworzy samodzielnie własne konstrukcje harmoniczne.
Eu_3 Realizuje praktycznie modulacje diatoniczne, chromatyczne i enharmoniczne.

KOMPETENCJE
Ek_1 Rozwija kreatywność oraz jest przygotowany do podjęcia współpracy z innymi wykonawcami.

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład problemowy.
M_2 Rozwiązywanie zadań artystycznych.
M_3 Praca indywidualna.
M_4 Analiza przykładów i dyskusja.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 realizacja zadań pisemnych i praktycznych sprawdzanych i omawianych na bieżąco
W_2 frekwencja

Lektury podstawowe

J.Targosz ,Podstawy harmonii funkcyjnej,Kraków 1993
K.Sikorski, Harmonia cz.I,II,III, Kraków 1979
A.Frączkiewicz, M.Fieldorf, Zasady modulacji,Kraków 1979
F.Wesołowski, Materiały do ćwiczeń harmonicznych, Kraków 1978