Harmonia funkcyjna II (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Harmonia funkcyjna II
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Harmonia funkcyjna II [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
Sylabus
Wymagania wstępne
Zakres wiadomości odpowiadający I roku studiów licencjackich: modulacje diatoniczne i chromatyczne.
Umiejętność harmonizacji sfigurowanej melodii, również z zastosowaniem modulacji diatonicznej i chromatycznej.
Umiejętność harmonizacji sfigurowanej melodii, również z zastosowaniem modulacji diatonicznej i chromatycznej.
Cele
-Biegłe i czynne opanowanie zagadnień harmonicznych systemu dur-moll.
-Przygotowanie do samodzielnego harmonizowania, opracowywania pieśni na chór a cappella i z akompaniamentem, tworzenia własnych miniatur instrumentalnych z zastosowaniem różnych środków harmonicznych oraz techniki wariacyjnej.
-Kształcenie umiejętności analizy zjawisk harmonicznych oraz pobudzanie wyobraźni twórczej w zakresie realizowanych zadań.
-Przygotowanie do samodzielnego harmonizowania, opracowywania pieśni na chór a cappella i z akompaniamentem, tworzenia własnych miniatur instrumentalnych z zastosowaniem różnych środków harmonicznych oraz techniki wariacyjnej.
-Kształcenie umiejętności analizy zjawisk harmonicznych oraz pobudzanie wyobraźni twórczej w zakresie realizowanych zadań.
Treści kształcenia
T_1 Modulacja enharmoniczna.
T_2 Harmonizowanie melodii z figuracją głosów.
T_3 Opracowywanie pieśni na chór mieszany a cappella.
T_4 Konstruowanie przygrywek do pieśni kościelnych.
T_5 Tworzenie okresowych konstrukcji harmonicznych w fakturze organowej.
T_6 Analiza harmoniczna wybranych przykładów z literatury muzycznej.
T_2 Harmonizowanie melodii z figuracją głosów.
T_3 Opracowywanie pieśni na chór mieszany a cappella.
T_4 Konstruowanie przygrywek do pieśni kościelnych.
T_5 Tworzenie okresowych konstrukcji harmonicznych w fakturze organowej.
T_6 Analiza harmoniczna wybranych przykładów z literatury muzycznej.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Zna i rozumie procesy modulacji diatonicznej, chromatycznej i enharmonicznej.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Samodzielnie opracowuje pieśni na chór mieszany a cappella.
Eu_2 Tworzy samodzielnie własne konstrukcje harmoniczne.
Eu_3 Realizuje praktycznie modulacje diatoniczne, chromatyczne i enharmoniczne.
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozwija kreatywność oraz jest przygotowany do podjęcia współpracy z innymi wykonawcami.
Ew_1 Zna i rozumie procesy modulacji diatonicznej, chromatycznej i enharmonicznej.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Samodzielnie opracowuje pieśni na chór mieszany a cappella.
Eu_2 Tworzy samodzielnie własne konstrukcje harmoniczne.
Eu_3 Realizuje praktycznie modulacje diatoniczne, chromatyczne i enharmoniczne.
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozwija kreatywność oraz jest przygotowany do podjęcia współpracy z innymi wykonawcami.
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład problemowy.
M_2 Rozwiązywanie zadań artystycznych.
M_3 Praca indywidualna.
M_4 Analiza przykładów i dyskusja.
M_2 Rozwiązywanie zadań artystycznych.
M_3 Praca indywidualna.
M_4 Analiza przykładów i dyskusja.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 realizacja zadań pisemnych i praktycznych sprawdzanych i omawianych na bieżąco
W_2 frekwencja
W_2 frekwencja
Lektury podstawowe
J.Targosz ,Podstawy harmonii funkcyjnej,Kraków 1993
K.Sikorski, Harmonia cz.I,II,III, Kraków 1979
A.Frączkiewicz, M.Fieldorf, Zasady modulacji,Kraków 1979
F.Wesołowski, Materiały do ćwiczeń harmonicznych, Kraków 1978
K.Sikorski, Harmonia cz.I,II,III, Kraków 1979
A.Frączkiewicz, M.Fieldorf, Zasady modulacji,Kraków 1979
F.Wesołowski, Materiały do ćwiczeń harmonicznych, Kraków 1978