Harmonia funkcyjna II (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Harmonia funkcyjna II
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Harmonia funkcyjna II [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/e/2ECTS]: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:30h/e/2ECTS]: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
Sylabus
Wymagania wstępne
ZZakres wiadomości odpowiadający wymaganiom I ,II i III semestru studiów licencjackich: -- znajomość zagadnień harmoniki funkcyjnej w zakresie :diatoniki, chromatyki i enharmonii.
-umiejętność harmonizowania melodii z zastosowaniem różnorodnych środków harmonicznych,
-umiejętność tworzenia samodzielnych konstrukcji harmonicznych
- realizacja basso continuo
-umiejętność opracowywania pieśni na chór a cappella,
- analiza zjawisk harmonicznych w literaturze muzycznej
-umiejętność harmonizowania melodii z zastosowaniem różnorodnych środków harmonicznych,
-umiejętność tworzenia samodzielnych konstrukcji harmonicznych
- realizacja basso continuo
-umiejętność opracowywania pieśni na chór a cappella,
- analiza zjawisk harmonicznych w literaturze muzycznej
Cele
-Biegłe i czynne opanowanie zagadnień harmonicznych systemu dur-moll.
-Przygotowanie do samodzielnego harmonizowania melodii, opracowywania pieśni na chór a cappella i z akompaniamentem, tworzenia własnych miniatur instrumentalnych z zastosowaniem różnych środków harmonicznych oraz techniki wariacyjnej.
-Kształcenie umiejętności analizy zjawisk harmonicznych oraz pobudzanie wyobraźni twórczej w zakresie realizowanych zadań.
-Przygotowanie do samodzielnego harmonizowania melodii, opracowywania pieśni na chór a cappella i z akompaniamentem, tworzenia własnych miniatur instrumentalnych z zastosowaniem różnych środków harmonicznych oraz techniki wariacyjnej.
-Kształcenie umiejętności analizy zjawisk harmonicznych oraz pobudzanie wyobraźni twórczej w zakresie realizowanych zadań.
Treści kształcenia
T_1 Opracowywanie pieśni na chór a cappella i z akompaniamentem.
T_2 Analiza wybranych cyklów wariacji pod kątem środków techniki wariacyjnej.
T_3 Pisanie cyklu wariacji na temat własny pod kierunkiem nauczyciela.
T_4 Harmonizowanie oraz tworzenie przygrywek do pieśni kościelnych na instrumencie.
T_2 Analiza wybranych cyklów wariacji pod kątem środków techniki wariacyjnej.
T_3 Pisanie cyklu wariacji na temat własny pod kierunkiem nauczyciela.
T_4 Harmonizowanie oraz tworzenie przygrywek do pieśni kościelnych na instrumencie.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Posiada wiedzę na temat budowy tematu, techniki wariacyjnej oraz kształtowania formy wariacyjnej – cyklu wariacji.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Wykonuje własne harmonizacje i opracowania pieśni , tworzy własne konstrukcje harmoniczne.
KOMPETENCJE
Ek_1 Posiada umiejętność samodzielnego podejmowania prac (zadań) uwzględniających element harmonii, potrafi współdziałać z innymi zespołami.
Ew_1 Posiada wiedzę na temat budowy tematu, techniki wariacyjnej oraz kształtowania formy wariacyjnej – cyklu wariacji.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Wykonuje własne harmonizacje i opracowania pieśni , tworzy własne konstrukcje harmoniczne.
KOMPETENCJE
Ek_1 Posiada umiejętność samodzielnego podejmowania prac (zadań) uwzględniających element harmonii, potrafi współdziałać z innymi zespołami.
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład problemowy.
M_2 Rozwiązywanie zadań artystycznych.
M_3 Praca indywidualna.
M_4 Analiza przykładów i dyskusja.
M_2 Rozwiązywanie zadań artystycznych.
M_3 Praca indywidualna.
M_4 Analiza przykładów i dyskusja.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 kolokwium ustne (praktyczne)
W_2 kontrola przygotowanych prac
W_2 kontrola przygotowanych prac
Lektury podstawowe
J.Targosz, Podstawy harmonii funkcyjnej, Kraków 1993
K.Sikorski, Harmonia cz.I,II,III, Kraków 1979
A.Frączkiewicz, M.Fieldorf, Zasady modulacji, Kraków 1979
F.Wesołowski, Materiały do ćwiczeń harmonicznych, Kraków 1978
K.Sikorski, Harmonia cz.I,II,III, Kraków 1979
A.Frączkiewicz, M.Fieldorf, Zasady modulacji, Kraków 1979
F.Wesołowski, Materiały do ćwiczeń harmonicznych, Kraków 1978
Lektury uzupełniające
1. Józef M. Chomiński, Historia harmonii i kontrapunktu. Tom I, II i III. PWM, Kraków 1990.
2. Jan Gawlas, Harmonia funkcyjna. PWM, Kraków 1973.
3. Antoni Poszowski, Harmonia systemu tonalnego dur-moll. Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki, Gdańsk 2001.
4. Franciszek Wesołowski, Nauka harmonii. Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 1991.
5. Tadeusz A. Zieliński, Podstawy harmoniki nowoczesnej. PWM, Kraków 2009.
2. Jan Gawlas, Harmonia funkcyjna. PWM, Kraków 1973.
3. Antoni Poszowski, Harmonia systemu tonalnego dur-moll. Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki, Gdańsk 2001.
4. Franciszek Wesołowski, Nauka harmonii. Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 1991.
5. Tadeusz A. Zieliński, Podstawy harmoniki nowoczesnej. PWM, Kraków 2009.