Harmonia modalna (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Harmonia modalna
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Harmonia modalna [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/2ECTS]: dr Mieczysław Tuleja
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/2ECTS]: dr Mieczysław Tuleja
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Mieczysław Tuleja
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw wykonywania chorału gregoriańskiego; w tym tonów kościelnych, tonów psalmowych, zapisu neum.
Cele
Przygotowanie studenta do samodzielnego harmonizowania melodii gregoriańskich:
1) zapoznanie ze skalami greckimi ich wpływem na struktury melodii gregoriańskich
2) zapoznanie z modalnością skal kościelnych
3) określenie zasadności stosowania harmonizowania melodii gregoriańskich
1) zapoznanie ze skalami greckimi ich wpływem na struktury melodii gregoriańskich
2) zapoznanie z modalnością skal kościelnych
3) określenie zasadności stosowania harmonizowania melodii gregoriańskich
Treści kształcenia
T_1 Znajomość skal kościelnych (dorycka, frygijska, lidyjska, miksolidyjska).
T_2 Prawidłowe rozpoznanie skal modalnych na podstawie analizy melodyki pieśni roku liturgicznego.
T_3 Analiza melodii gregoriańskich:
T_4 Stosunek do akompaniamentu, cechy charakterystyczne, różne style: sylabiczny, neumatyczny, melizmatyczny.
T_5 Określenie modalności gregoriańskiej ośmiu modusów.
T_6 Zapoznanie się z heksachordami muzyki greckiej i ich wpływem na muzykę chrześcijańską pierwszych wieków.
T_7 Praca nad praktycznym opanowaniem kadencji protusowych, deuterusowych, tritusowych i tetrardusowych.
T_8 Praktyczne harmonizowanie melodii gregoriańskich z wykorzystaniem opanowanych umiejętności.
T_2 Prawidłowe rozpoznanie skal modalnych na podstawie analizy melodyki pieśni roku liturgicznego.
T_3 Analiza melodii gregoriańskich:
T_4 Stosunek do akompaniamentu, cechy charakterystyczne, różne style: sylabiczny, neumatyczny, melizmatyczny.
T_5 Określenie modalności gregoriańskiej ośmiu modusów.
T_6 Zapoznanie się z heksachordami muzyki greckiej i ich wpływem na muzykę chrześcijańską pierwszych wieków.
T_7 Praca nad praktycznym opanowaniem kadencji protusowych, deuterusowych, tritusowych i tetrardusowych.
T_8 Praktyczne harmonizowanie melodii gregoriańskich z wykorzystaniem opanowanych umiejętności.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Posiada ogólną wiedzę w zakresie literatury muzycznej
Ew_2 Posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z kierunkiem
Ew_3 Potrafi zastosować odpowiednie środki realizacji dzieła muzycznego w celu prawidłowej jego interpretacji
Ew_4 Potrafi umiejętnie zastosować teoretyczną wiedzę w realizacji prawidłowej narracji dzieła muzycznego
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada umiejętność odczytu zapisu nutowego opracowanych kompozycji, powstałych w różnych epokach historycznych (od średniowiecza do muzyki współczesnej)
Eu_2 Posiada podstawowe umiejętności wykonywanych dzieł muzycznych
Eu_3 Posiada umiejętność akompaniowanioa soliście (solistom) w zespołach ansamblowych/
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy
Ek_2 Posiada umiejętności analizowania właściwych dziedzinie aktów prawnych oraz werbalizowania własnych opinii
Ew_1 Posiada ogólną wiedzę w zakresie literatury muzycznej
Ew_2 Posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z kierunkiem
Ew_3 Potrafi zastosować odpowiednie środki realizacji dzieła muzycznego w celu prawidłowej jego interpretacji
Ew_4 Potrafi umiejętnie zastosować teoretyczną wiedzę w realizacji prawidłowej narracji dzieła muzycznego
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada umiejętność odczytu zapisu nutowego opracowanych kompozycji, powstałych w różnych epokach historycznych (od średniowiecza do muzyki współczesnej)
Eu_2 Posiada podstawowe umiejętności wykonywanych dzieł muzycznych
Eu_3 Posiada umiejętność akompaniowanioa soliście (solistom) w zespołach ansamblowych/
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy
Ek_2 Posiada umiejętności analizowania właściwych dziedzinie aktów prawnych oraz werbalizowania własnych opinii
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład problemowy, praca z materiałem nutowym,
M_2 analiza struktury modalnej pieśni kościelnych oraz melodii gregoriańskich,
M_3 praca w grupach,
M_2 analiza struktury modalnej pieśni kościelnych oraz melodii gregoriańskich,
M_3 praca w grupach,
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Kolokwium pisemne
W_2 praktyczna harmonizacja przy instrumencie
W_2 praktyczna harmonizacja przy instrumencie
Lektury podstawowe
Ks. W. I. Lewkowicz – Harmonia gregoriańska
Lektury uzupełniające
Pomoce liturgiczne dla organistów – Ciebie Boga wysławiamy, Kraków 2000
F. Rączkowski, Msze gregoriańskie
Abbe Ferdinand Portier, Liber cantualis
F. Rączkowski, Msze gregoriańskie
Abbe Ferdinand Portier, Liber cantualis