Harmonia modalna (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Harmonia modalna
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Harmonia modalna [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Mieczysław Tuleja
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Mieczysław Tuleja
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Mieczysław Tuleja
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw wykonywania chorału gregoriańskiego; w tym tonów kościelnych, tonów psalmowych, zapisu neum.
Cele
Przygotowanie studenta do samodzielnego harmonizowania melodii gregoriańskich:
1) zapoznanie ze skalami greckimi ich wpływem na struktury melodii gregoriańskich
2) zapoznanie z modalnością skal kościelnych
3) określenie zasadności stosowania harmonizowania melodii gregoriańskich
1) zapoznanie ze skalami greckimi ich wpływem na struktury melodii gregoriańskich
2) zapoznanie z modalnością skal kościelnych
3) określenie zasadności stosowania harmonizowania melodii gregoriańskich
Treści kształcenia
T_1 Dalszy ciąg rozwijania wiadomości o kadencjach:
T_2 kadencje pojedyncze, kadencje żeńskie, męskie, kadencje męskie pojedyncze i rozwinięte,
T_3 męskie złożone – daktyliczne oraz złożone ozdobne.
T_4 Wyszukiwanie powyższych kadencji w melodiach gregoriańskich i ich harmonizowanie.
T_5 Harmonizowanie odcinków i dłuższych struktur z uwzględnieniem budowy heksachordalnej oraz stosowaniem akordów septymowych nonowych undecymowych, nuty stałej i modulacji gregoriańskich
T_2 kadencje pojedyncze, kadencje żeńskie, męskie, kadencje męskie pojedyncze i rozwinięte,
T_3 męskie złożone – daktyliczne oraz złożone ozdobne.
T_4 Wyszukiwanie powyższych kadencji w melodiach gregoriańskich i ich harmonizowanie.
T_5 Harmonizowanie odcinków i dłuższych struktur z uwzględnieniem budowy heksachordalnej oraz stosowaniem akordów septymowych nonowych undecymowych, nuty stałej i modulacji gregoriańskich
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Posiada ogólną wiedzę w zakresie literatury muzycznej
Ew_2 Posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z kierunkiem
Ew_3 Potrafi zastosować odpowiednie środki realizacji dzieła muzycznego w celu prawidłowej jego interpretacji
Ew_4 Potrafi umiejętnie zastosować teoretyczną wiedzę w realizacji prawidłowej narracji dzieła muzycznego
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada umiejętność odczytu zapisu nutowego opracowanych kompozycji, powstałych w różnych epokach historycznych (od średniowiecza do muzyki współczesnej)
Eu_2 Posiada podstawowe umiejętności wykonywanych dzieł muzycznych
Eu_3 Posiada umiejętność akompaniowania soliście (solistom) w zespołach ansamblowych
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy
Ek_2 Posiada umiejętności analizowania właściwych dziedzinie aktów prawnych oraz werbalizowania własnych opinii
Ew_1 Posiada ogólną wiedzę w zakresie literatury muzycznej
Ew_2 Posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z kierunkiem
Ew_3 Potrafi zastosować odpowiednie środki realizacji dzieła muzycznego w celu prawidłowej jego interpretacji
Ew_4 Potrafi umiejętnie zastosować teoretyczną wiedzę w realizacji prawidłowej narracji dzieła muzycznego
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada umiejętność odczytu zapisu nutowego opracowanych kompozycji, powstałych w różnych epokach historycznych (od średniowiecza do muzyki współczesnej)
Eu_2 Posiada podstawowe umiejętności wykonywanych dzieł muzycznych
Eu_3 Posiada umiejętność akompaniowania soliście (solistom) w zespołach ansamblowych
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy
Ek_2 Posiada umiejętności analizowania właściwych dziedzinie aktów prawnych oraz werbalizowania własnych opinii
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład problemowy, praca z materiałem nutowym,
M_2 analiza struktury modalnej pieśni kościelnych oraz melodii gregoriańskich,
M_3 praca w grupach,
M_2 analiza struktury modalnej pieśni kościelnych oraz melodii gregoriańskich,
M_3 praca w grupach,
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Kolokwium pisemne
W_2 praktyczna harmonizacja przy instrumencie
W_2 praktyczna harmonizacja przy instrumencie
Lektury podstawowe
Ks. W. I. Lewkowicz – Harmonia gregoriańska
Lektury uzupełniające
Pomoce liturgiczne dla organistów – Ciebie Boga wysławiamy, Kraków 2000
F. Rączkowski, Msze gregoriańskie
Abbe Ferdinand Portier, Liber cantualis
F. Rączkowski, Msze gregoriańskie
Abbe Ferdinand Portier, Liber cantualis