Historia Filozofii (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia Filozofii
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia Filozofii [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]: dr Adam Workowski
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]: dr Adam Workowski
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Adam Workowski
Sylabus
Wymagania wstępne
Ogólne wykształcenie na poziomie szkoły średniej
Cele
Celem nauczania przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę filozofii. Student powinien poznać podstawowe koncepcje filozoficzne w taki sposób, aby nauczył się metody myślenia filozoficznego i umiał zastosować ją w praktyce
Treści kształcenia
T_1 Kartezjusz i początek filozofii nowożytnej
T_2 Przewrót kopernikański Kanta
T_3 Ogólne wprowadzenie do filozofii XX wieku
T_4 Propedeutyka filozofii cd.: racjonalność; rozum i emocje;
T_5 zagadka umysłu, bioetyka
Podstawowe problemy filozofii muzyki
T_2 Przewrót kopernikański Kanta
T_3 Ogólne wprowadzenie do filozofii XX wieku
T_4 Propedeutyka filozofii cd.: racjonalność; rozum i emocje;
T_5 zagadka umysłu, bioetyka
Podstawowe problemy filozofii muzyki
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Posiada ogólną wiedzę w zakresie literatury muzycznej
Ew_2 Posiada wiedzę na temat stylów muzycznych i tradycji wykonawczych muzyki, w odniesieniu do dzieł muzycznych realizowanych podczas studiów.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada podstawową wiedzę na temat różnych dziedzin sztuki pomocną w rozumieniu muzyki.
KOMPETENCJE
Ek_1 Samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji
Ew_1 Posiada ogólną wiedzę w zakresie literatury muzycznej
Ew_2 Posiada wiedzę na temat stylów muzycznych i tradycji wykonawczych muzyki, w odniesieniu do dzieł muzycznych realizowanych podczas studiów.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada podstawową wiedzę na temat różnych dziedzin sztuki pomocną w rozumieniu muzyki.
KOMPETENCJE
Ek_1 Samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji
Metody dydaktyczne
M_1 wykład problemowy
M_2 praca z tekstem i dyskusja aktywizacja "burza mózgów"
M_2 praca z tekstem i dyskusja aktywizacja "burza mózgów"
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Konwersatorium
Lektury podstawowe
1. Platon, Uczta, różne wydania
2. Arystoteles, Etyka Nikomachejska, PWN, Warszawa 1996
3. św. Augustyn, Wyznania, Znak, Kraków
4. R. Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, różne wydania
5. J.P. Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, Muza, Warszawa 1998
6. I. M. Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu, PAX, Warszawa 1986
7. D. Laertios, Żywoty i poglądy sławnych filozofów, PWN, Warszawa 2004
8. P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna?, Aletheia, Warszawa 2009
9. M. Hollis, Filozofia, Kraków 1998
2. Arystoteles, Etyka Nikomachejska, PWN, Warszawa 1996
3. św. Augustyn, Wyznania, Znak, Kraków
4. R. Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, różne wydania
5. J.P. Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, Muza, Warszawa 1998
6. I. M. Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu, PAX, Warszawa 1986
7. D. Laertios, Żywoty i poglądy sławnych filozofów, PWN, Warszawa 2004
8. P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna?, Aletheia, Warszawa 2009
9. M. Hollis, Filozofia, Kraków 1998
Lektury uzupełniające
1. K. Albert, O Platońskim pojęciu filozofii, Warszawa 1991
2. R. Ingarden, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, [w:] Studia z estetyki, t. 2, PWN, Warszawa 1958, s. 163-295.
3. J. Pieper, W obronie filozofii, Warszawa 1985
2. R. Ingarden, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, [w:] Studia z estetyki, t. 2, PWN, Warszawa 1958, s. 163-295.
3. J. Pieper, W obronie filozofii, Warszawa 1985