Organoznawstwo (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Organoznawstwo
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Organoznawstwo [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/1ECTS]: mgr Lech Skoczylas
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/1ECTS]: mgr Lech Skoczylas
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: mgr Lech Skoczylas
Sylabus
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza dotycząca nomenklatury organowej, zasad strojenia i rejestracji, znajomość podstawowych pojęć dot. organów.
Cele
Przyswojenie ogólnych informacji dotyczących historii powstania organów, jego ewoluowanie na przestrzeni wieków, a także zdobycie umiejętności opisu instrumentu, świadomość umiejscowienia organów w liturgii jak również zdiagnozowanie ogólnych problemów technicznych w organach.
Treści kształcenia
T_1 zarys historii powstania organów na podstawie opisu Witruwiusza z 1 w. p.n.e. poprzez średniowieczne traktaty dotyczące menzur piszczałek oraz renesansowe dzieło Pretoriusa, aż do XX wiecznej literatury dot. budownictwa organowego
T_2 ukazanie momentu zastosowania organów w liturgii, ich ewolucja w połączeniu z rozwojem muzyki liturgicznej, a także powstanie nurtu świeckiego w muzyce organowej.
T_3 rozwój środków technicznych i nauki oraz ich absorpcja do sztuki organmistrzowskiej – chemia ( metale, lakiery ), fizyka ( fala dźwiękowa, drgania ) elektryka, elektronika, fale radiowe
T_4 pobudzanie ośrodków naukowych do tworzenia nowych możliwości rozwoju lub doskonalenia już istniejących rozwiązań
T_5 podstawy opisu budowy organów – silnik, miech wiatrownice, piszczałki, kontuar; prezentacja poszczególnych elementów składowych
T_6 Znajomość materiałów i narzędzi używanych do budowy i naprawy. Określenie najczęstszych usterek jakie pojawiają się podczas normalnego użytkowania instrumentu.
T_7 zapoznanie się z historycznymi temperacjami i sposobami strojenia.
T_8 oparcie w naukach Kościoła rzymskiego dotyczących aktualnego kształtu muzyki w liturgii.
T_9 dbałość ogólna o instrument.
T_2 ukazanie momentu zastosowania organów w liturgii, ich ewolucja w połączeniu z rozwojem muzyki liturgicznej, a także powstanie nurtu świeckiego w muzyce organowej.
T_3 rozwój środków technicznych i nauki oraz ich absorpcja do sztuki organmistrzowskiej – chemia ( metale, lakiery ), fizyka ( fala dźwiękowa, drgania ) elektryka, elektronika, fale radiowe
T_4 pobudzanie ośrodków naukowych do tworzenia nowych możliwości rozwoju lub doskonalenia już istniejących rozwiązań
T_5 podstawy opisu budowy organów – silnik, miech wiatrownice, piszczałki, kontuar; prezentacja poszczególnych elementów składowych
T_6 Znajomość materiałów i narzędzi używanych do budowy i naprawy. Określenie najczęstszych usterek jakie pojawiają się podczas normalnego użytkowania instrumentu.
T_7 zapoznanie się z historycznymi temperacjami i sposobami strojenia.
T_8 oparcie w naukach Kościoła rzymskiego dotyczących aktualnego kształtu muzyki w liturgii.
T_9 dbałość ogólna o instrument.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy własnego instrumentu, strojenia i konserwacji.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada umiejętność przygotowania pracy pisemnej i ustnej, dotyczącej zagadnień związanych z realizowanym kierunkiem studiów, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy
Ek_2 Samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji
Ew_1 Posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy własnego instrumentu, strojenia i konserwacji.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada umiejętność przygotowania pracy pisemnej i ustnej, dotyczącej zagadnień związanych z realizowanym kierunkiem studiów, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy
Ek_2 Samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład problemowy,
M_2 prezentacja literatury,
M_3 prezentacja nagrań CD
M_2 prezentacja literatury,
M_3 prezentacja nagrań CD
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Ustny egzamin z oceną na koniec semestru.
Lektury podstawowe
an Chwałek, Budowa organów, Warszawa 1971
Antoni Sapalski, Przewodnik dla organistów, Kraków 1880
Jerzy Gołos, Polskie organy, Warszawa 1989
Antoni Sapalski, Przewodnik dla organistów, Kraków 1880
Jerzy Gołos, Polskie organy, Warszawa 1989
Lektury uzupełniające
Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, PAN 1956
Michale Pretorius, Syntagma musicum II, De organografia, Wolfenbuttel 1619
Ewa Smulikowska, Prospekty organowej w dawnej Polsce, |PAN 1989
Organy i muzyka organowa, Akademia muzyczna Gdańsk
Michale Pretorius, Syntagma musicum II, De organografia, Wolfenbuttel 1619
Ewa Smulikowska, Prospekty organowej w dawnej Polsce, |PAN 1989
Organy i muzyka organowa, Akademia muzyczna Gdańsk