Propedeutyka teologii (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiedza z teologii (o religii chrześcijańskiej i Kościele katolickim) na poziomie szkoły średniej. Gdyby student nie miał tychże znajomości (gdy jest niekatolikiem lub niechrześcijaninem) to potrzeba będzie rozmowa kwalifikacyjna na poziomie religii klasy maturalnej lub z katechezy obowiązującej przed przyjęciem bierzmowania.

Cele

Metodyczne wprowadzenie w fundamenty teologii chrześcijańskiej. Dotyczy to terminologii, podstawowej orientacji w doktrynie Kościoła, źródeł jego nauczania jak i jego miejsca w przestrzeni społecznej. Zdobyta wiedza i umiejętności mają ułatwić posługę muzyka i kantora w liturgii kościelnej.

Treści kształcenia

T_1 Planowana treść programowa obejmuje podane definicji przedmiotu, tj. propedeutyki teologii jak też i określenia istoty światopoglądu, w tym chrześcijańskiego.
T_2 Ogólne przedstawienie istotnych założeń nauki wiary kościelnej, problem wiary i niewiary, zrozumienie ateizmu i stosunku doń Kościoła. Poznanie rozumowe Boga jak i przez wiarę w Objawienie, natura chrześcijaństwa jako religii objawionej i jego stosunek do religii niechrześcijańskich, Chrystus i Jego przesłanie, eschatologia chrześcijańska.

Efekty kształcenia

WIEDZA
Ew_1 - w wyniku przeprowadzonych zajęć student: rozpoznaje język przekazu kościelnego, rozróżnia pojęcia i symbole chrześcijańskie od jemu obcych, rozumie treść używanych tekstów pieśni i modlitw kościelnych. Zna różnice i zależności pomiędzy światem kultury a wiarą chrześcijańską.

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1– w wyniku przeprowadzonych zajęć student: współpracuje z ludźmi w zespole liturgicznym czy w środowisku kultury chrześcijańskiej, owocnie eksploatuje bogactwo napotkanych form i treści religijnych w swojej pracy w środowisku kościelnym, wykorzystuje pozareligijne bogactwa kultury muzycznej jak i treściowej w posłudze liturgicznej, tworzy nowe formy przekazu dla starych treści i form religijnych, łączy umiejętnie stare i nowe treści dla podniesienia kultury religijnej społeczności kościelnej. Potrafi też dostosować formę muzyki do danej treści religijnej.

KOMPETENCJE
Ek_1 – w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: otwarty na nowe propozycje przy szacunku dla tradycji, ma świadomość wartości posługi w liturgii kościelnej.

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład tematyczny według zaplanowanej treści (tekst opracowany w formie skryptu dostępnego elektroniczne dla studentów),
M_2 konwersatorium z prezentacją pewnych tekstów, ich sposobem odczytywania z dyskusją.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Kontrola obecności na zajęciach (wg wskazań jednostki prowadzącej), po przedłożeniu danego tematu krótkie kolokwium ustne w formie rozmowy i dyskusji w grupie, na zakończenie semestru egzamin ustny z wymaganiem treści podanej w skrypcie jak i zrozumienie jednej z podanych lektur.
zaliczenie z oceną

Lektury podstawowe

- Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum Poznań 2002;
- B. Forte, Istota chrześcijaństwa, Wydawnictwo KUL Lublin 2007;
- J. Ratzinger, Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Znak Kraków 2006;
- J. Ratzinger, Nowa pieśń dla Pana, Znak Kraków 1999.

Lektury uzupełniające

- Benedykt XVI, Radość wiary, Edycja Świętego Pawła Częstochowa 2012.