Kontrapunkt (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Kontrapunkt
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Kontrapunkt [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych gatunków muzycznych ( nuta przeciw nucie; dwie, trzy, cztery, sześć, osiem nut przeciw nucie, kontrapunkt synkopowany).
Cele
1.Poznanie i opanowanie zasad kształtowania linii melodycznej oraz prowadzenia głosów w dwugłosowej konstrukcji polifonicznej.
2.Zdobycie umiejętności myślenia i słyszenia linearnego koniecznego do rozumienia i wykonywania utworów polifonicznych.
3.Kształcenie wyobraźni muzycznej.
2.Zdobycie umiejętności myślenia i słyszenia linearnego koniecznego do rozumienia i wykonywania utworów polifonicznych.
3.Kształcenie wyobraźni muzycznej.
Treści kształcenia
T_1 Kontrapunkt ozdobny (floridus)
T_2 Kontrapunkt ozdobny do cantus firmus ozdobnego (rytm uzupełniający, snucie motywiczne)
T_3 Imitacja ścisła- kanon w oktawie.
T_2 Kontrapunkt ozdobny do cantus firmus ozdobnego (rytm uzupełniający, snucie motywiczne)
T_3 Imitacja ścisła- kanon w oktawie.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Zna zasady konstruowania kontrapunktu ozdobnego i technikę ścisłej imitacji.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Konstruuje kontrapunkt ozdobny do cantus firmus w jednakowych i różnych watościach rytmicznych ,także do dowolnej pieśni kościelnej.
Eu_2 Posługuje się techniką ścisłej imitacji w oktawie.
Eu_3 Potrafi bardziej świadomie słuchać i lepiej rozumieć utwory polifoniczne
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę dalszego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy.
Ew_1 Zna zasady konstruowania kontrapunktu ozdobnego i technikę ścisłej imitacji.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Konstruuje kontrapunkt ozdobny do cantus firmus w jednakowych i różnych watościach rytmicznych ,także do dowolnej pieśni kościelnej.
Eu_2 Posługuje się techniką ścisłej imitacji w oktawie.
Eu_3 Potrafi bardziej świadomie słuchać i lepiej rozumieć utwory polifoniczne
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę dalszego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy.
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład problemowy
M_2 Ćwiczenia na zajęciach
M_3 Samodzielna praca domowa.
M_4 Omawianie zadań i korekta błędów
M_2 Ćwiczenia na zajęciach
M_3 Samodzielna praca domowa.
M_4 Omawianie zadań i korekta błędów
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Egzamin pisemny
Ocena pracy studentów w ciągu semestru:
-zaliczenie na podstawie przedłożonych prac studenta sprawdzanych i omawianych na bieżąco
Ocena pracy studentów w ciągu semestru:
-zaliczenie na podstawie przedłożonych prac studenta sprawdzanych i omawianych na bieżąco
Lektury podstawowe
1.H.Feicht,Polifonia renesansu,PWM, Kraków 1976
2.K.Sikorski, Kontrapunkt cz.1.Kraków 1953-1955
3.J.Gawlas,Kontrapunkt.Podstawowe zasady, Kraków 1970
2.K.Sikorski, Kontrapunkt cz.1.Kraków 1953-1955
3.J.Gawlas,Kontrapunkt.Podstawowe zasady, Kraków 1970