Akompaniament liturgiczny (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Akompaniament liturgiczny
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Akompaniament liturgiczny [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/4ECTS]: dr Henryk Botor (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/4ECTS]: dr Krzysztof Michałek (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/4ECTS]: dr hab. Witold Zalewski, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/4ECTS]: dr Mieczysław Tuleja
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/4ECTS]: dr Henryk Botor (AM)
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Henryk Botor (AM)
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość harmonii i kontrapunktu.
Cele
Umiejętność akompaniowania do śpiewów liturgicznych w ramach liturgii rzymsko-katolickiej.
Treści kształcenia
T_1 Wypracowanie indywidualnego języka muzycznego.
Po I semestrze I Egzamin Dyplomowy (odpowiedzi mszalne polskie i łacińskie, akompaniament do pieśni)
Po I semestrze I Egzamin Dyplomowy (odpowiedzi mszalne polskie i łacińskie, akompaniament do pieśni)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Zna podstawy wiadomości z harmonii oraz skale kościelne. Zna
chorał gregoriański używany w liturgii oraz pieśni liturgiczne.
Ew_2 Posiada wiedzę na temat stylistyki pieśni kościelnych i
odpowiedniego akompaniamentu do nich.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada odpowiednią osobowość artystyczną i umiejętność
akompaniowania śpiewom wiernym oraz kapłanowi podczas
celebracji Mszy św.
Eu_2 Poszerza znajomość różnego rodzaju akompaniamentu i harmonii w
ramach danego stylu pieśni.
Eu_3 Jest gotowy do podjęcia współpracy z chórem lub innym zespołem
muzycznym jako akompaniator
KOMPETENCJE
Ek_1
Ek_2
Ek_3
Ew_1 Zna podstawy wiadomości z harmonii oraz skale kościelne. Zna
chorał gregoriański używany w liturgii oraz pieśni liturgiczne.
Ew_2 Posiada wiedzę na temat stylistyki pieśni kościelnych i
odpowiedniego akompaniamentu do nich.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada odpowiednią osobowość artystyczną i umiejętność
akompaniowania śpiewom wiernym oraz kapłanowi podczas
celebracji Mszy św.
Eu_2 Poszerza znajomość różnego rodzaju akompaniamentu i harmonii w
ramach danego stylu pieśni.
Eu_3 Jest gotowy do podjęcia współpracy z chórem lub innym zespołem
muzycznym jako akompaniator
KOMPETENCJE
Ek_1
Ek_2
Ek_3
Metody dydaktyczne
M_1 Harmonizacja pieśni i chorału gregoriańskiego.
M_2 Ćwiczenie kolorystyki organowej w poszczególnych melodiach pieśni.
M_3 Ćwiczenie harmonicznych napięć wynikających z tekstu.
M_2 Ćwiczenie kolorystyki organowej w poszczególnych melodiach pieśni.
M_3 Ćwiczenie harmonicznych napięć wynikających z tekstu.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Realizacja zleconego zadania - sprawdzian umiejętności akompaniowania
a vista.
W_2 Realizacja różnego rodzaju akompaniamentu w zależności od stylu pieśni
oraz realizacja akompaniamentu do śpiewów liturgicznych
a vista.
W_2 Realizacja różnego rodzaju akompaniamentu w zależności od stylu pieśni
oraz realizacja akompaniamentu do śpiewów liturgicznych
Lektury podstawowe
1."Śpiewnik Wawelski" -wszystkie tomy.Kraków
2.Ks.Jan Siedlecki -"Śpiewnik Kościelny" Kraków 2012.
2.Ks.Jan Siedlecki -"Śpiewnik Kościelny" Kraków 2012.
Lektury uzupełniające
1."Śpiewnik Śląski" wszystkie tomy, Katowice
2."Liber usualis" wyd. 1956
2."Liber usualis" wyd. 1956