Emisja głosu (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Emisja głosu
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Emisja głosu [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]:o. dr Tomasz Jarosz CSsR
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: mgr Ludmiła Staroń
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: mgr Klaudia Romek
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Marcin Wolak (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Andrzej Biegun
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]:o. dr Tomasz Jarosz CSsR
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: o. dr Tomasz Jarosz CSsR
Sylabus
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotu: zbiorowa emisja głosu.
Cele
Celem zajęć z emisji głosu jest poprawne i świadome posługiwanie się głosem w mowie oraz podczas śpiewu utworów o przeciętnym poziomie trudności.
Treści kształcenia
T_1 W toku prowadzonych zajęć wprowadza się repertuar stawiający coraz większe wymagania studentom. Podczas przygotowywania poszczególnych utworów trzeba pamiętać o wszystkich elementach decydujących o poprawnym wykonaniu. W toku studiów można jedynie odpowiednio przesuwać akcenty.
T_2 Vaccai N., Metodo prattico (do półtonów
T_3 Concone G., 50 ćwiczeń (5 do wyboru)
T_4 Odpowiedzi w mszy łacińskiej
T_5 Melodie psalmów responsoryjnych i aklamacji przed ewangelią na każdy okres w liturgii Praca nad upozowaniem dźwięku, poprawną intonacją i podparciem oddechowym.
T_2 Vaccai N., Metodo prattico (do półtonów
T_3 Concone G., 50 ćwiczeń (5 do wyboru)
T_4 Odpowiedzi w mszy łacińskiej
T_5 Melodie psalmów responsoryjnych i aklamacji przed ewangelią na każdy okres w liturgii Praca nad upozowaniem dźwięku, poprawną intonacją i podparciem oddechowym.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Posiada znajomość podstawowego repertuaru śpiewów artystycznych wykorzystywanych w liturgii.
Ew_2 Potrafi zastosować odpowiednie środki realizacji dzieła muzycznego w celu prawidłowej jego interpretacji.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do realizacji dzieł muzycznych
Eu_2 Posiada podstawowe umiejętności interpretacji wykonywanych dzieł muzycznych.
Eu_3 Stosuje poznane sposoby ćwiczenia doskonaląc swój warsztat techniczny.
Eu_4 Zna formy zachowań związane z występami publicznymi
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy.
Ek_2 W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania.
Ew_1 Posiada znajomość podstawowego repertuaru śpiewów artystycznych wykorzystywanych w liturgii.
Ew_2 Potrafi zastosować odpowiednie środki realizacji dzieła muzycznego w celu prawidłowej jego interpretacji.
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do realizacji dzieł muzycznych
Eu_2 Posiada podstawowe umiejętności interpretacji wykonywanych dzieł muzycznych.
Eu_3 Stosuje poznane sposoby ćwiczenia doskonaląc swój warsztat techniczny.
Eu_4 Zna formy zachowań związane z występami publicznymi
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy.
Ek_2 W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Przesłuchanie. Egzamin
Lektury podstawowe
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie: podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2006
W. Bregy, Elementy techniki wokalnej, Kraków 1974
W. Bregy, Elementy techniki wokalnej, Kraków 1974
Lektury uzupełniające
T. Zaleski, Aparat głosotwórczy a technika wokalna, Warszawa 1980
P. Bojakowski, Kierowanie dźwięku na maskę, Włocławek 1947
B. Toczyńska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998
H. Sobierajska, Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
M. Kotlarczyk, Podstawy sztuki żywego słowa, Warszawa 1965
B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia, Warszawa 1980
T. Baradin, Chrypka: przyczyny i zapobieganie, Warszawa 1957
P. Bojakowski, Kierowanie dźwięku na maskę, Włocławek 1947
B. Toczyńska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998
H. Sobierajska, Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
M. Kotlarczyk, Podstawy sztuki żywego słowa, Warszawa 1965
B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia, Warszawa 1980
T. Baradin, Chrypka: przyczyny i zapobieganie, Warszawa 1957