Emisja głosu (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Emisja głosu
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Emisja głosu [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]:o. dr Tomasz Jarosz CSsR
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: mgr Ludmiła Staroń
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: mgr Klaudia Romek
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Marcin Wolak (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Andrzej Biegun
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]:o. dr Tomasz Jarosz CSsR
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: o. dr Tomasz Jarosz CSsR
Sylabus
Wymagania wstępne
Zdanie egzaminu wstępnego ze śpiewu w zakresie odpowiadającym wymaganiom ostatniego roku studiów licencjackich w specjalności: Muzyka kościelna.
Cele
Celem przedmiotu jest podnoszenie swoich kwalifikacji w zakresie posługiwania się głosem w śpiewie i w mowie w stopniu umożliwiającym podejmowaniu poważniejszych wyzwań artystycznych oraz działalności pedagogicznej w zakresie nauczania śpiewu w ramach przygotowań do liturgii.
Treści kształcenia
T_1 Pieśni religijne arie oratoryjno-kantatowe oraz duety z zakresu dotychczasowych studiów
T_2 pieśni kościelne z własnym akompaniamentem
T_3 utwory chorałowe
T_4 msze liturgiczne polskie i łacińskie
T_5 Umiejętność przekazywania swojej wiedzy odnośnie emisji głosu innym.
T_2 pieśni kościelne z własnym akompaniamentem
T_3 utwory chorałowe
T_4 msze liturgiczne polskie i łacińskie
T_5 Umiejętność przekazywania swojej wiedzy odnośnie emisji głosu innym.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Orientuje się w repertuarze artystycznych utworów wokalnych, które można wykorzystać w liturgii
Ew_2 Potrafi łączyć poznane elementy muzyki z własną interpretacja dzieła muzycznego
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Podchodzi twórczo do procesu przygotowania dzieła muzycznego.
Eu_2 Reaguje na nieprawidłowości i potrafi znaleźć sposoby rozwiązywania problemów w zespole.
KOMPETENCJE
Ek_1 Posiada umiejętność krytycznej oceny swoich działań i wyciągania wniosków przekładających się na konkretne rozwiązania.
Ew_1 Orientuje się w repertuarze artystycznych utworów wokalnych, które można wykorzystać w liturgii
Ew_2 Potrafi łączyć poznane elementy muzyki z własną interpretacja dzieła muzycznego
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Podchodzi twórczo do procesu przygotowania dzieła muzycznego.
Eu_2 Reaguje na nieprawidłowości i potrafi znaleźć sposoby rozwiązywania problemów w zespole.
KOMPETENCJE
Ek_1 Posiada umiejętność krytycznej oceny swoich działań i wyciągania wniosków przekładających się na konkretne rozwiązania.
Metody dydaktyczne
M_1 Praca indywidualna z wykładem teoretycznym i prezentacja prowadzącego.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Przesłuchanie. Egzamin.
Lektury podstawowe
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie: podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2006
W. Bregy, Elementy techniki wokalnej, Kraków 1974
W. Bregy, Elementy techniki wokalnej, Kraków 1974
Lektury uzupełniające
T. Zaleski, Aparat głosotwórczy a technika wokalna, Warszawa 1980
P. Bojakowski, Kierowanie dźwięku na maskę, Włocławek 1947
B. Toczyńska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998
H. Sobierajska, Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
M. Kotlarczyk, Podstawy sztuki żywego słowa, Warszawa 1965
B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia, Warszawa 1980
T. Baradin, Chrypka: przyczyny i zapobieganie, Warszawa 1957
P. Bojakowski, Kierowanie dźwięku na maskę, Włocławek 1947
B. Toczyńska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998
H. Sobierajska, Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
M. Kotlarczyk, Podstawy sztuki żywego słowa, Warszawa 1965
B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia, Warszawa 1980
T. Baradin, Chrypka: przyczyny i zapobieganie, Warszawa 1957