W stronę architektury: Le Corbusier (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Podstawa wiedzy z historii sztuki XX w.

Cele

Uzyskanie wiedzy z zakresu wszechstronnej twórczości Le Corbusiera (malarstwo, rzeźba, architektura, teoria architektury) i jej znaczenia w kształtowaniu paradygmatu nowoczesności, w kontekście teorii sztuki i architektury XX w, którą student jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.

Treści kształcenia

T.1 - Przedstawienie wszechstronnej twórczości artystyczno-architetonicznej oraz teoretycznej (tekstów o architekturze) Le Corbusiera w nowym ujęciu interpretacyjnym.
T.2 - Szczegółowe omówienie zagadnień wprowadzonych lub redefiniowanych przez Le Corbusiera do architektury modernistycznej i ich konsekwencji w pojmowaniu dzieła architektury w XX w.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student zdobywa szczegółową wiedzę z zakresu współczesnego dyskursu architektonicznego i relacji między teorią a twórczością projektową
W_2 Student zdobywa wiedzę na temat mechanizmów kształtowania się nowoczesnej architektury i jej roli w kulturze

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student zdobywa wiedzę z zakresu nowoczesnych teorii przedstawianych w szerokim kontekście kulturowym
U_2 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada obszerną wiedzę z zakresu teorii i historii architektury, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej przy analizach różnych aspektów kultury artystycznej

Metody dydaktyczne

M.1 Wykład
M.2 Prezentacja multimedialna

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie na podstawie obecności i aktywnego udziału w zajęciach oraz pracy zaliczeniowej.

Lektury podstawowe

Le Corbusier, Puryzm (1921), [w] Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa. Przekł. E. Grabska. Wybór i oprac. E. Grabska, H. Morawska, PWN: Warszawa 1969
Le Corbusier, W stronę architektury, przekł. T. Swoboda, Centrum Architektury: Warszawa 2012;
Leśniakowska M., Oczy Le Corbusiera, [w:] j.w. s. 7-39
Le Corbusier, Kiedy katedry były białe. Podróż do kraju ludzi nieśmiałych, przekł. T. Swoboda, Centrum Architektury: Warszawa 2013.
Baraniewski W., Amerykanskie impresje, [w:], j.w. s. 9-20.
Jencks Ch., Le Corbusier – tragizm współczesnej architektury, WAiF: Warszawa 1982;

Lektury uzupełniające

Colomina B., Privacy and publicity. Modern Architecture as Mass Media, The MIT Press Cambridge Mass.-London 1994
Gans D., The Le Corbusier Guide, Princeton Architectural Press: New York 1999
Banham R., Rewolucja w architekturze. Teoria i projektowanie w „pierwszym wieku maszyny”, przekł. Z. Drzewiecki, Warszawa 1979