Konserwacja i zasady przechowywania zabytków sztuki II (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Celem zajęć jest praktyczne zapoznanie studentów ze sposobami konserwacji obiektów zabytkowych oraz sposobami ich przechowywania.

Treści kształcenia

T.1 - Praktyczne zapoznanie się obiektami i sposobami ich konserwacji w pracowniach konserwatorskich Zamku Królewskiego na Wawelu.
T.2 - Próby bezpośredniego działania konserwatorskiego na obiekcie w ramach ćwiczeń w pracowni konserwatorskiej.
T.3 - Ćwiczenia związane z przygotowaniem obiektu do transportu oraz sposoby jego przewożenia i przechowywania.
T.4 - Sporządzanie podstawowych elementów dokumentacji konserwatorskiej.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W_1 Student ma podstawową wiedzę z zakresu konserwacji i sposobu przechowywania dzieł sztuki, zna ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną.
W_2 Student zna i rozumie terminologię z zakresu konserwacji i przechowywania dzieł sztuki oraz ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z tego zakresu.
W_3 Student ma podstawową wiedzę o dziedzinach i dyscyplinach naukowych powiązanych z konserwacją i przechowywaniem dzieł sztuki.
W_4 Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji zasad konserwacji i przechowywania dzieł sztuki.

UMIEJĘTNOŚCI
U_1 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować przydatne informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod.
U_2 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie konserwacji dzieł sztuki i sposobu ich przechowywania.
U_3 Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla konserwacji dzieł sztuki i sposobów ich przechowywania w typowych sytuacjach profesjonalnych.
U_4 Student posiada umiejętność samodzielnego, merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem literatury oraz różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie konserwacji dzieł sztuki i pokrewnych dyscyplin naukowych, w języku polskim i języku obcym przedmiotu oraz formułowania wniosków.

KOMPETENCJE
K_1 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych z zakresu konserwacji dzieł sztuki i sposobów ich przechowywaniaoraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
K_2 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role oraz potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
K_3 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych i popularyzacji wiedzy z zakresu konserwacji dzieł sztuki i ich sposobów przechowywania.
K_4 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata.

Metody dydaktyczne

M.1 Analiza i interpretacja procesów konserwatorskich obiektu zabytkowego w grupie ćwiczeniowej przy obiekcie lub na podstawie prezentacji multimedialnej
M.2 Prezentacja multimedialna
M.3 Dyskusja problemowa
M.4 Zajęcia w pracowniach konserwatorskich

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie. Regularne i aktywne uczestnictwo we wszystkich zajęciach. Złożenie z wynikiem pozytywnym pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej na wskazany temat z zakresu konserwatorskiej ochrony zbiorów oraz sposobów ich przechowywania.

Lektury podstawowe

Brandi C., Teoria restauracji, Warszawa 2006;
Jackson, A , Day D., Antyki. Przechowywanie i Konserwacja, Arkady, Warszawa 1995;
Kelly F., Art.,Restauration, London 1971;
Konserwacja zapobiegawcza w muzeach. Materiały z konferencji zorganizowanej przez PKN ICOM oraz KOBIDZ w Muzeum Narodowym w Warszawie 6-7 listopada 2006, red. D.Folga-Januszewska, Warszawa 2007;
Lehman J., Chemia w ekspertyzie i konserwacji zabytków z materiałów nieorganicznych, Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, ser.B, t. LI, Warszawa 1979;
Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006;
Marconi B.,O sztuce konserwacji, Warszawa1982;
Michałowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, Wrocław 2007;
Ochrona zabytkowych tkanin. Broszura w ramach Projektu badawczego Bezpośrednie monitorowanie odkształceń tkanin w celu ochrony zabytkowych obiektów tekstylnych i podobrazi, red. Ł. Bratasz, 2011;
Plenderleth H.J., The Conservation Antiquites and Works of Art, London 1957;
Slansky B., Technika malarstwa ,t. II Badanie i konserwowanie obrazów, Warszawa1965;
Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. I. Malarstwo sztalugowe i ścienne. Warszawa 1989;
Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. II. Rzeźba. Warszawa 1990;
Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. III, Rzemiosło Artystyczne, Warszawa 1995;
Ślesiński W., Konserwacja zabytków . Malarstwo sztalugowe i ścienne, t. I, Warszawa 1986;
Zasady postępowania z obiektami zabytkowymi na podłożu papierowym. Seria wydawnicza NIMOZ oraz MNK. Zeszyt nr.1, Kraków 2012;
Zabytki kamienne i metalowe, i ich niszczenie i konserwacja, red. W. Domasłowski, Toruń 2011.

Lektury uzupełniające

Cenino Cenini, Rzecz o malarstwie, Wrocław 1955;
Korpal G., Autor - dzieło sztuki – konserwator - odbiorca, Studia i Materiały ,WKiRDS, t XIII, Kraków 2004;
Modern Art: Who cares?, The Foundation for the Conservation of Modern Art and the Netherlands Institute for Cultural Heritage, Amsterdam 1999;
Strzelczyk A.B., Karbowska-Berent J., Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie, Toruń 2004;
Ślesiński W., Techniki malarskie, spoiwa organiczne, Warszawa 1984.