Historia mediów w Polsce i na świecie (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość historii powszechnej i historii Polski na poziomie matury ogólnej.
Umiejętność analizy treści przekazu medialnego np. informacji prasowej, historycznego tekstu źródłowego. Student winien znać również podstawowe wiadomości z dziedziny sztuk pięknych, teatru i filmu.

Cele

Zaznajomienie z fazami rozwoju mediów i ich przeobrażeń tak na przestrzeni dziejów, jak i w kontekście zjawisk społecznych.

Zdobycie umiejętności opisu kształtowania kultury medialnej oraz rozwoju sposobów komunikowania się ludzi poprzez różnego rodzaju media w ujęciu historycznym.

Treści kształcenia

Historia mediów zajmuje się poznaniem kultury i sposobow komunikowania się w społeczeństwie na przestrzeni wieków. Kultura oralna. Alfabetyzacja. Pismo. Druk. Prasa na świecie i w Polsce. Media elektryczne. Telegraf. Telefon. Radio. Kino. Telewizja. Internet. II część: Prehistoria technologii wizualnych i początki fotografii. Okoliczności powstania telegrafu i telefonu. Okoliczności powstania radia. Wynalazki a powstanie telewizji. Rozwój polskiego radia. Radio „Wolna Europa”. Rozwój polskiej telewizji. Historia kina niemego. Początki kina dźwiękowego. Film i język kinematografii. Kino amerykańskie: wielka piątka. Tendencje w kinematografii światowej po II wojnie. Arcydzieła filmowe: od Chaplina do Lyncha. Festiwale i nagrody filmowe. Arcydzieła polskiego filmu. Wynalazki ery elektronicznej – telefonia komórkowa, satelity, sieci kablowe, magnetowidy, telewizja cyfrowa. Historia maszyn liczących, komputera i Internetu. Świat reklamy. Instytucje regulujące rynek mediów w Polsce i na świecie. Kształtowanie się zawodu dziennikarskiego na świecie i w Polsce. Ryszard Kapuściński: dlaczego dziennikarstwo jest pasją? Nagroda Pulitzera. Dziennikarstwo śledcze: afera „Watergate”. Polskie dziennikarstwo śledcze. Afera Rywina. Nowe media. II część: Prehistoria technologii wizualnych i początki fotografii. Okoliczności powstania telegrafu i telefonu. Okoliczności powstania radia. Wynalazki a powstanie telewizji. Rozwój polskiego radia. Radio „Wolna Europa”. Rozwój polskiej telewizji. Historia kina niemego. Początki kina dźwiękowego. Film i język kinematografii. Kino amerykańskie: wielka piątka. Tendencje w kinematografii światowej po II wojnie. Arcydzieła filmowe: od Chaplina do Lyncha. Festiwale i nagrody filmowe. Arcydzieła polskiego filmu. Wynalazki ery elektronicznej – telefonia komórkowa, satelity, sieci kablowe, magnetowidy, telewizja cyfrowa. Historia maszyn liczących, komputera i Internetu. Świat reklamy. Instytucje regulujące rynek mediów w Polsce i na świecie. Kształtowanie się zawodu dziennikarskiego na świecie i w Polsce. Ryszard Kapuściński: dlaczego dziennikarstwo jest pasją? Nagroda Pulitzera. Dziennikarstwo śledcze: afera „Watergate”. Polskie dziennikarstwo śledcze. Afera Rywina. Nowe media.

Efekty kształcenia

WIEDZA - W wyniku przeprowadzonych zajęć student identyfikuje fazy historyczne rozwoju mediów, nazywa i definiuje komunikaty i epoki historyczne związane z komunikowaniem się człowieka. Wylicza sposoby relacji zapośredniczonych przez media w kontekście społecznym. Definiuje poszczególne media i nazywa odpowiednio rodzaje gatunków przekazu w poszczególnych rodzajach medialnych.

UMIEJĘTNOŚCI - Student porządkuje wiedzę historii mediów w kontekście ogólnej historii, rozwija znajomość istotnych dla dziennikarza zmian cywilizacyjnych w kontekście medialnym. Umie krytycznie spojrzeć na proces wytwarzania komunikatów medialnych.

KOMPETENCJE i POSTAWY - Student nabywa wrażliwości na złożoność procesów medialnych i komunikacyjnych, staje się zdolnym do krytycznej analizy przekazów medialnych na przestrzeni historii. Postrzega media jako narzędzia budujące relacje społeczne (chronologicznie od podania ustnego do Internetu).

Metody dydaktyczne

Wykład oraz analiza źródeł drukowanych, cyfrowych, dzieł audiowizualnych oraz pokaz np. slajdów, audycji, filmów.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Egzamin ustny na zakończenie II semstru. W trakcie trwania zajęć możliwe prace pisemne oraz kolokwia (test pisemny) cząstkowo sprawdzające stan wiedzy studenta.

Lektury podstawowe

- Bajka Z., Historia mediów, ABCmedia, Kraków 2008.
- Goban-Klas T., Cywilizacja medialna, WSiP, Warszawa 2005.
- Prasa, radio i telewizja w Polsce - zarys dziejów", (red.), Warszawa 2001.
- Słownik wiedzy o filmie, Park Edukacja, W-wa-Bielsko-Biała 2009.

Lektury uzupełniające

- Arystoteles, Poetyka, BN, Warszawa 1998.
- Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Universitas, Kraków 2000.
- Bereś W., Czwarta władza. Najważniejsze wydarzenia medialne III RP, Pruszyński i Spółka, Warszawa 2000.
- Hendrykowski M., Leksykon gatunków filmowych, Studio Filmowe MONTEVIDEO, Poznań-Wrocław 2001.
- Kossowska E., Adamowski R., Media wyznaniowe w Polsce 1989-2004”, IDUW, Warszawa 2004.
- Paczkowski A., Czwarta władza, Omega, Warszawa 1973.
- Wolert W. , Szkice z dziejów prasy światowej, Universitas, Kraków 2005.