Dziennikarstwo multimedialne online (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Student ma ogólną wiedzę na temat dziennikarstwa internetowego. Rozumie czym są nowe techniki oraz formy przekazu wykorzystywane w mediach wirtualnych. Ma podstawową wiedzę teoretyczną na temat funkcjonowania radia, telewizji oraz serwisów wideo w sieci. Sprawnie posługuje się komputerem, tabletem, smartfonem.

Cele

Zajęcia praktyczne, podczas których studenci poznają różne typy materiałów
multimedialnych i krótkich form dokumentalnych (reportaż, sylwetka, portret).
Zapoznają się z metodami dokumentacji, selekcji, opracowywania i
komponowania multimedialnego materiału. Będą prezentować zdjęcia, fotokasty, nagrania dźwiękowe oraz krótkie filmy przygotowane do własnych projektów (wywiadu, sylwetki lub portretu, reportażu). I nauczą się umieszczać te treści w Internecie.

Treści kształcenia

Tr_1.Praktyczna nauka dotycząca krótkich multimedialnych form dokumentalnych (fotoreportaż, animacje ze zdjęć, fotokasty).
Tr_2. Studenci zapoznają się z programami umożliwiającymi realizację tych form.
Tr_3. Będą samodzielnie przygotować materiały (zdjęcia, nagrania, teksty) do realizacji, fotoreportaży, pokazu slajdów oraz fotokastów.
Tr_4. Serwisy z treściami video (YouTube, vimeo i inne) – charakterystyka tych serwisów oraz praktyczna wiedza dotycząca korzystania z nich i umieszczania własnych treści wideo.
Tr_5. Telewizja internetowa - omówienie podstawowych elementów warsztatu dziennikarza telewizji internetowej.
Tr_6. Studenci ćwiczyć będą m.in. zapowiedź programu, opracowanie newsów i komentarzy, wywiad.
Tr_7. Nagrane materiały (krótki filmy) nauczą się samodzielnie montować.
Tr_8. Zapoznają się z metodami selekcji, opracowywania i komponowania multimedialnego materiału w celu umieszczenia go w Internecie.

Efekty kształcenia

Ew_1 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wie, jak tworzyć treści multimedialne, jak je opracowywać i montować oraz umieszczać w Internecie. Ew_2 Zna specyfikę treści umieszczanych w sieci
Ew_3 Odróżnia i rozpoznaje różne formy i techniki opracowywania tych treści.
Eu_1 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność praktycznego wykorzystania programów do opracowywania i montowania treści multimedialnych.
Eu_2 Umie przygotować fotoreportaż, pokaz slajdów oraz fotokast.
Eu_3 Umie umieszczać swoje materiały multimedialne w serwisach internetowych. Eu_4 Potrafi nagrać i zmontować krótki wywiad oraz reportaż filmowy, dodać czołówkę, napisy, zmiksować go z podkładem dźwiękowym i umieścić go w sieci.
Ek_1 W wyniku przeprowadzonych zajęć student kreatywnie podchodzi do powierzonych mu zadań.
Ek-2 Jest otwarty na nowe doświadczenia i ludzi.
Ek_3 Potrafi pracować w zespole
Ek_4 Odpowiedzialnie traktuje swoje obowiązki
Ek_5 Terminowo wywiązuje się ze swoich obowiązków.

Metody dydaktyczne

M_1. Wykład
M_2. Praca indywidualna
M_3. Praca w grupach
M_4. Autoekspresja twórcza
M_5. Burza mózgów
M_6. Zbieranie i przygotowywanie materiałów własnych
M_7. Ćwiczenia z programami do tworzenia animacji oraz montażu filmów
M_8. Prezentacja multimedialna
M_9. Konsultacje indywidualne
M_10. Korekta prac

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1. Obecność na zajęciach
W_2. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
W_3. Przegląd i ocena samodzielnych prac
Samodzielne przygotowanie pokazu slajdów z podkładem dźwiękowym – ocena wartości merytorycznej pracy oraz kreatywności;
Samodzielne przygotowanie fotokastów – ocena merytoryczna materiału oraz ocena umiejętności posługiwania się odpowiednim programem komputerowym;
Samodzielne przygotowanie krótkiego reportażu filmowego i wywiadu oraz zmontowanie go i umieszczenie w sieci – ocena merytoryczna pomysłu oraz sprawności w posługiwaniu się odpowiednimi programami;
Aktywne uczestnictwo w merytorycznej dyskusji w trakcie zajęć – ocena ciągła

Lektury podstawowe

Stuart Allan,  Newsy w sieci. Internet i dziennikarstwo, Kraków, 2008, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego;
Leszek Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa, 2006.

Lektury uzupełniające

Serwis internetowy: http://eredaktor.pl/