Dziennikarstwo środowiskowe i lokalne (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat historii prasy w Polsce, systemu mediów w Polsce, umiejętność przygotowywania krótkich wystąpień i prezentacji.

Cele

Poznanie specyfiki funkcjonownaia mediów środowiskowych i lokalnych w Polsce

Treści kształcenia

Przedmiot stawia sobie za zadanie przedstawienie rynku mediów lokalnych i środowiskowych w Polsce, pokazanie największych problemów tego sektora (słabość ekonomiczna, brak wsparcia instytucjonalnego i prawnego, niszczenie tego sektora przez wielkie przedsiębiorstwa medialne, negatywny wpływ przedstawicieli władzy samorządowej) oraz pokazanie specyfiki pracy dziennikarza lokalnego i środowiskowego.
1. Prasa lokalna i środowiskowa– definicja i typologia.
2. Historia prasy lokalnej.
3. Prasa lokalna w okresie przemian ustrojowych.
4 Rozmieszczenie prasy lokalnej.
5.Tygodniki prywatne jako prasa lokalna niezależna.
6. Zagrożenie dla prasy lokalnej prywatnej: wykupywanie tytułów przez duże koncerny, konkurencja ze strony dzienników regionalnych i prasy samorządowej.
7. Rynek dzienników regionalnych.
8. Radiofonia lokalna – dominacja dużych sieci radiowych.
9. Telewizja lokalna naziemna i kablowa, lokalne portale internetowe.
10. Samorząd lokalny, a przypadki ograniczania wolności wypowiedzi.
11. Specyfika pracy dziennikarza lokalnego i środowiskowego.

Efekty kształcenia

Wiedza
Student:
- wyjaśnia pojęcia media lokalne, środowiskowe, regionalne
- charakteryzuje rozwój prasy lokalnej
- opisuje problemy prasy lokalnej prywatnej
- definiuje niebezpieczeństwa wynikające z rozwoju sieci radia lokalnego
- rozpoznaje zagrożenia dotykające dziennikarza lokalnego i środowiskowego

Umiejętności
Student:
- stosuje definicje mediów lokalnych, środowiskowych i regionalnych poprawnie kwalifikując podane media do tych kategorii
- rozpoznaje problemy mediów lokalnych w regionie i wspólnocie lokalnej, z której pochodzi

Kompetencje (postawy)
Student:
- jest zdeterminowany, w przypadku gdy będzie pracował w mediach lokalnych, do przeciwstawiania się – wynikającym ze specyfiki zawodu dziennikarza lokalnego - ograniczeniom i zależnościom.

Metody dydaktyczne

- metoda podająca – objaśnianie, wykład
- metoda praktyczna (praca w grupach dotycząca rozwiązania podanego problemu)
- dyskusja dydaktyczna
- obserwacja i opis problemów mediów lokalnych we własnym regionie dokonywane przez każdego ze studentów

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
- sprawdzanie osiągania efektów kształcenia (szczególnie kompetencji) odbywa się poprzez ocenianie ciągłe (w czasie zajęć, w trakcie dyskusji dydaktycznych)
- na końcową ocena pracy studenta i zaliczenie przedmiotu składa się ponadto ocena jego prezentacji (przedstawianej na zajęciach w trakcie trwania semestru) opisującej problemy mediów lokalnych w regonie, z którego pochodzi oraz egzamin ustny odbywający się w czasie ostatnich zajęć w semestrze

Lektury podstawowe

Chorązki W., Polskie media lokalne i sublokalne 1989 – 1999, „Zeszyty Prasoznawcze”, 1999, nr 1 – 2
Dziki S., Chorązki W., Media lokalne i regionalne, (w:), Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008
Media lokalne a demokracja lokalna, red. J. Chłopecki, R. Polak, Rzeszów 2005 (wybrane rozdziały)
Mielczarek T., Monopol pluralizm koncentracja. Środki komunikowania masowego w latach 1989 - 2006, Warszawa 2007
Piasecki A. K., Samorząd terytorialny a media lokalne (1990 – 2002). Próba syntezy, „Zeszyty Prasoznawcze”, 2003, nr 1 – 2
Polskie media lokalne na przełomie XX i XXI wieku. Historia, teoria, zjawiska, red. J. Jarowiecki, A. Paszko, W. M. Kolasa, Kraków 2007

Lektury uzupełniające

Gierula M., Polska prasa lokalna 1989 – 2000. Typologia i społeczne funkcjonowanie, Katowice 2005
Kowalczyk R., Media lokalne w Polsce, Poznań 2009
Michalczyk S., Media lokalne w systemie komunikowania. Współczesne uwarunkowania rozwojowe, Katowice 2000