Media i kultura (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Media i kultura
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Przedmiot specjalnościowy I: Media i kultura [na kierunku:] edukacja medialna i dziennikarska, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]:o. dr hab. Michał Legan OSPPE
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]:o. dr hab. Michał Legan OSPPE
- - Przedmiot specjalnościowy I: Media i kultura [na kierunku:] edukacja medialna i dziennikarska, studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: o. dr hab. Michał Legan OSPPE
Sylabus
Cele
Celem kursu jest krytyczna analiza paradygmatyczno-teoretycznego dyskursu medialnego wokół współczesnych wyzwań kultury masowej i filozoficznego media assessment z perspektywy racjonalności. Analiza logosu współczesnych mediów stanowi podstawowe zrąb tzw. filozofii mediów, która wyrasta ze sprzężenia między myśleniem racjonalnym a nową kulturą cywilizacji medialnej. Dotyczy ona zarówno filozoficznej refleksji nad strukturą mediów, jak i refleksji nad człowiekiem i światem w epoce kultury masowej. Określa ona także przestrzeń pytań, dotyczących konsekwencji zmian kodów komunikacji i ich kulturowych oraz antropologicznych i aksjologicznych implikacji. Celem wykładu jest pokazanie konsekwencji mediów dla współczesnej kultury masowej oraz sposobów przezwyciężania zagrożeń i odpowiedzi na wyzwania, jakie rodzi współczesna cywilizacja medialna.
Treści kształcenia
Poglądy na temat roli środków masowego przekazu w społeczeństwie informacyjnym i kulturze postmodernistycznej. Najnowsze badania i hipotezy wyjaśniające oddziaływanie mediów na płaszczyźnie socjologicznej, psychologicznej i kulturowej. Konstruowanie obrazu rzeczywistości w mediach. Media masowe a procesy wychowania i socjalizacji. Badania nad oddziaływaniem scen przemocy i gwałtu na młodych odbiorców, recepcją treści informacji politycznych, reakcjami na sceny erotyczne, kształtowaniem postaw wobec instytucji społecznych, religijnych, sprawowaniem kontroli społecznej poprzez definiowanie zjawisk dewiacyjnych. Struktura i problematyka zajęć gwarantuje zdobycie przez studentów podstawowych narzędzi metodologicznych oraz przygotowania merytorycznego do analiz problematyki wyzwań, zagrożeń i szans, jakie niosą współczesne media dla kultury masowej.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie.
Lektury podstawowe
Drożdż M., Logos i ethos mediów, Tarnów 2005.
Drożdż M., Media. Teorie i fikcje, Kielce 2005.
Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2004.
Godlewski G. (red.), Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003.
Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Warszawa 2002.
Mencwel A. (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2001.
Drożdż M., Media. Teorie i fikcje, Kielce 2005.
Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2004.
Godlewski G. (red.), Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003.
Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Warszawa 2002.
Mencwel A. (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2001.