Projekty edytorskie (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Zaleca się, by słuchacz miał podstawową wiedzę o edytorstwie.

Cele

Celem zajęć jest opracowanie pomocy dydaktycznej, która będzie wykorzystana na zajęciach z przedmiotu specjalnościowego pt. Dziennikarstwo i media według Karola Wojtyły, prowadzonego przez koordynatora projektu w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej oraz podczas wykładów prowadzonych w CATHOLIC UNIVERSITY IN RUŽOMBEROK (2-6.03.2015). Studenci otrzymają od koordynatora niezbędne informacje o Karolu Wojtyle dziennikarzu współpracującym w latach 1949-1978 z 93 pismami, w tym przez 29 lat z "Tygodnikiem Powszechnym". Na podstawie m.in. informacji zawartych w dysertacji D. Narewskiej pt. Karola Wojtyły wizja dziennikarstwa (jest dostępna w wersji analogowej i cyfrowej w Bibliotece Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie) opracują - każdy po jednej 2 strony gazety w formacie A3 - medialne pryncypia św. Jana Pawła II, na które składa się: 8 prymatów publicystki K. Wojtyły, 13 metod dochodzenia do prawdy stosowanych przez K. Wojtyłę, 10 zasad osobowo-warsztatowych zalecanych dziennikarzom przez K. Wojtyłę w okresie krakowskim jego pasterskiej działalności.

Treści kształcenia

T.1. Karol Wojtyła dziennikarz (1949-1978)
1.1. Pierwsze młodzieńcze sprawozdanie - o ks. Kazimierzu Figlewiczu (1933)
1.2. Pierwszy reportaż - o Janie Tyranowskim (1949)
1.3. Pierwszy sukces i porażka początkującego publicysty - o Mission
de France (1949)
1.4. Transgresyjny powrót do publicystyki po 8 latach - o
duszpasterstwie campingowym (1957)
1.5. Recenzje teatralne - o Teatrze Rapsodycznym (1952-1961)
1.6. Felietony transgresyjne – o Elementarzu etycznym (1957-1958)

T. 2. Świętego Jana Pawła II pryncypia dziennikarstwa (1949-1978)
2.1. Personalistyczna i z ducha karmelitańska wizja dziennikarstwa
2.2. 8 centralnych idei publicystyki K. Wojtyły
2.2. 13 metod dochodzenia do prawdy stosowanych przez K. Wojtyłę
2.4. 10 zasad osobowo-warsztatowych zalecanych dziennikarzom przez K. Wojtyłę

Efekty kształcenia

Wiedza:
E 1. Student ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury w przestrzeni medialnej i komunikacji społecznej.
Umiejętności:
E 2.Potrafi w sposób samodzielny i twórczy tworzyć formy przekazów medialnych oraz kompetentnie je prezentować.
Kompetencje społeczne:
E 3.Potrafi pracować zespołowo, podejmuje i realizuje w grupie różne role, samodzielnie inicjuje działania indywidualne i grupowe, dba o dobre relacje w zespole, w którym przebywa i działa.

Metody dydaktyczne

M 1. Prezentacja wizji dziennikarstwa według Karola Wojtyły (1949-1978)
M 2. Studium przypadku (ww.tematy 1-2)

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W 1. Obecność
W 2. Przygotowanie do zajęć
W 3. Aktywność na ćwiczeniach

Zaliczenie na podstawie prezentacji opracowania wybranego tematu (ww. tematy 1-2)

Lektury podstawowe

D. Narewska, Karola Wojtyły wizja dziennikarstwa (1949-1978), Warszawa: „Iota Unum” 2013, ss. 656.
ISBN 978-83-63710-02-6; druk: www.iotaunum.pl
Taż, Dziesięć zasad. Rekonstrukcja personalistycznej i z ducha karmelitańskiej wizji dziennikarstwa Karola Wojtyły z okresu krakowskiego. [Seria: Etyka mediów, nr 5] Tarnów: „Biblos” 2013, s. 319-345.
Taż, Natura Informacji a zasada inicjacji w informacji i pedagogii wiary według wizji dziennikarstwa Karola Wojtyły w okresie krakowskim, „Biuletyn Edukacji Medialnej” 2012, nr 1, s. 79-103.
Taż, Karol Wojtyła – dziennikarz z ducha karmelitański (1949-1978). „Itinera Spiritualia. Commentarii Periodici Instituti Carmelitani Spiritualitatis Cracoviae” 2012, nr 5, s. 75–119.
Taż, Karol Wojtyła jako dziennikarz, „Studia Socialia Cracoviensia” 2011, nr 1(4), s. 149-166.
Taż, Chronologiczny wykaz prasowych wypowiedzi Karola Wojtyły (1933–1978), „Studia Socialia Cracoviensia” 2011, nr 1(4), s. 217-232.

P. Guzdek, Karola Wojtyły wizja dziennikarstwa. Badania Doroty Narewskiej, w: Tenże, O możliwości powstania polskiej szkoły medioznawstwa personalistycznego. Przyczynek do dyskusji, Tarnów: "Biblos" 2014 [seria: "Etyka mediów", nr 7], s. 77-84; Tenże, Zasady warsztatowo-redakcyjne Karola Wojtyły, w: tamże, s. 142-166; Tenże, Zasady warsztatu publicystyki Karola Wojtyły, w: tamże, s. 166-179.

Aneks [tabela], w: J. Szczepański, Na co zachorował Kościół w Polsce jesienią ad 2013? Analiza dyskursu medialnego wokół "lapsusu językowego" abp. Józefa Michalika, "Biuletyn Edukacji Medialnej" 2014, nr 1.

Lektury uzupełniające

Boniecki A. E., Kalendarium życia Karola Wojtyły, Kraków 2000.
Weigel G., Świadek nadziei. Biografia papieża Jana Pawła II, Kraków 2000.

Uwagi

DO REALIZACJI PROJEKTÓW EDYTORSKICH KONIECZNA JEST BAZA KOMPUTEROWA z zainstalowanym programem graficznym, np.