Opinia publiczna - teorie i badania (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Uświadomienie znaczenia opinii publicznej w epoce Internetu, jej przeobrażenia I transformacji. Moduł jest przeznaczony dla wszystkich, którzy pragną poznać siłę i znaczenie opinii publiczne.

Cele

Łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych, dobra znajomość zasad dziennikarstwa prasowego, znajomość teorii opinii publicznej i jej roli w życiu społecznym.
Zdobycie umiejętności zjednywania sobie ludzi do podjęcia rozmowy. Otwartość i krytycyzm wobec opinii publicznej.

Treści kształcenia

Geneza opinii publicznej
Zakresy zainteresowania się opinią publiczną.
Powstanie pojęcia opinii publicznej.
Wczesne koncepcje opinii publicznej.
Cechy opinii publicznej.
Polityczna rola opinii publicznej.
Źródła opinii publicznej.
Socjologiczne pojęcie opinii publicznej.
Psychospołeczne uwarunkowania kształtowania się opinii.
Czynniki kształtujące opinię.
Krystalizacja opinii publicznej.
Model kaskadowy Deutscha.
Media i opinia publiczna – wzajemne relacje.
Modele społeczeństwa a tworzenie opinii publicznej.

Efekty kształcenia

Zdobycie umiejętności zjednywania sobie ludzi do podjęcia.
Student zdobywa wiedzę o historii, transformacji opinii publicznej i zasadach jej funkcjonowania.
Umiejętność kompetentnej komunikacji międzyludzkiej i analizy opinii publicznej.

Metody dydaktyczne

wykład, pogadanka,

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

zaliczenie z oceną końcową
Frekwencja na zajęciach, aktywne uczestnictwo.

Lektury podstawowe

R. Kapuściński. Autoportret reportera. Kraków 2003.
R. Kapuściński. Dałem głos ubogim. Rozmowy z młodzieżą. Kraków 2008.
R. Nęcek. Z prasy wzięte. Kraków 2010.
K. Mroziewicz. Fideliada. Poznań 2011.

Lektury uzupełniające

J. P. Anderson, G. Ward. Przyszłosć dziennikarstwa w dojrzałych demokracjach. Warszawa 2010.
T. Goban-Klas. Cywilizacja medialna. Warszawa 2005.