Opinia publiczna - teorie i badania (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Opinia publiczna - teorie i badania
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Opinia publiczna - teorie i badania [na kierunku:] Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Robert Nęcek, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Robert Nęcek, prof. UPJPII
- - Opinia publiczna - teorie i badania [na kierunku:] Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), niestacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:20h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Robert Nęcek, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:20h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Robert Nęcek, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Robert Nęcek, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Uświadomienie znaczenia opinii publicznej w epoce Internetu, jej przeobrażenia I transformacji. Moduł jest przeznaczony dla wszystkich, którzy pragną poznać siłę i znaczenie opinii publiczne.
Cele
Łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych, dobra znajomość zasad dziennikarstwa prasowego, znajomość teorii opinii publicznej i jej roli w życiu społecznym.
Zdobycie umiejętności zjednywania sobie ludzi do podjęcia rozmowy. Otwartość i krytycyzm wobec opinii publicznej.
Zdobycie umiejętności zjednywania sobie ludzi do podjęcia rozmowy. Otwartość i krytycyzm wobec opinii publicznej.
Treści kształcenia
Geneza opinii publicznej
Zakresy zainteresowania się opinią publiczną.
Powstanie pojęcia opinii publicznej.
Wczesne koncepcje opinii publicznej.
Cechy opinii publicznej.
Polityczna rola opinii publicznej.
Źródła opinii publicznej.
Socjologiczne pojęcie opinii publicznej.
Psychospołeczne uwarunkowania kształtowania się opinii.
Czynniki kształtujące opinię.
Krystalizacja opinii publicznej.
Model kaskadowy Deutscha.
Media i opinia publiczna – wzajemne relacje.
Modele społeczeństwa a tworzenie opinii publicznej.
Zakresy zainteresowania się opinią publiczną.
Powstanie pojęcia opinii publicznej.
Wczesne koncepcje opinii publicznej.
Cechy opinii publicznej.
Polityczna rola opinii publicznej.
Źródła opinii publicznej.
Socjologiczne pojęcie opinii publicznej.
Psychospołeczne uwarunkowania kształtowania się opinii.
Czynniki kształtujące opinię.
Krystalizacja opinii publicznej.
Model kaskadowy Deutscha.
Media i opinia publiczna – wzajemne relacje.
Modele społeczeństwa a tworzenie opinii publicznej.
Efekty kształcenia
Zdobycie umiejętności zjednywania sobie ludzi do podjęcia.
Student zdobywa wiedzę o historii, transformacji opinii publicznej i zasadach jej funkcjonowania.
Umiejętność kompetentnej komunikacji międzyludzkiej i analizy opinii publicznej.
Student zdobywa wiedzę o historii, transformacji opinii publicznej i zasadach jej funkcjonowania.
Umiejętność kompetentnej komunikacji międzyludzkiej i analizy opinii publicznej.
Metody dydaktyczne
wykład, pogadanka,
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
zaliczenie z oceną końcową
Frekwencja na zajęciach, aktywne uczestnictwo.
Frekwencja na zajęciach, aktywne uczestnictwo.
Lektury podstawowe
R. Kapuściński. Autoportret reportera. Kraków 2003.
R. Kapuściński. Dałem głos ubogim. Rozmowy z młodzieżą. Kraków 2008.
R. Nęcek. Z prasy wzięte. Kraków 2010.
K. Mroziewicz. Fideliada. Poznań 2011.
R. Kapuściński. Dałem głos ubogim. Rozmowy z młodzieżą. Kraków 2008.
R. Nęcek. Z prasy wzięte. Kraków 2010.
K. Mroziewicz. Fideliada. Poznań 2011.
Lektury uzupełniające
J. P. Anderson, G. Ward. Przyszłosć dziennikarstwa w dojrzałych demokracjach. Warszawa 2010.
T. Goban-Klas. Cywilizacja medialna. Warszawa 2005.
T. Goban-Klas. Cywilizacja medialna. Warszawa 2005.