Historia filozofii nowożytnej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia filozofii nowożytnej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia filozofii nowożytnej [na kierunku:] Filozofia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:45h/zo/4ECTS]:o. dr hab. Marek Urban CSsR
- [prowadzący ćwiczenia:45h/zo/4ECTS]:o. dr hab. Marek Urban CSsR
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: o. dr hab. Marek Urban CSsR
Sylabus
Wymagania wstępne
Uczestnik powinien posiadać wiedzę z zakresu historii filozofii europejskiej od starożytności po czasy nowożytne, obejmującą najważniejsze dzieła filozofów, teorie, stanowiska i wyraźnie określone obszary problemowe w niej występujące.
Cele
Student ma zdobyć umiejętność samodzielnego czytania tekstów źródłowych. Celem ćwiczeń jest analizę wybranych tekstów źródłowych filozofii nowożytnej. Analiza wybranych fragmentów tekstu wprowadza ma wprowadzić w dyskusję nad zasadniczymi pojęciami i zagadnieniami filozofii nowo-żytnej.
Treści kształcenia
Ćwiczenia obejmują analizę tekstów najważniejszych kierunków i poglądów filozoficznych, które pojawiły się w okresie od XVII do początku XIX wieku (od Bacona i Kartezjusza do Kanta i Schopenhauera). Lektura i analiza tekstów:
- G. W. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagadnienie zawarte w przedmowie i wstępie.
- Kartezjusza, Medytacje o pierwszej filozofii, zrozumienie i analiza problemów związanych ze strukturą metody kartezjańskiej, rozumienie podstawowych zagadnień: podmiot myślący i istniejący, ontologia i istnienie Boga.
- D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, analizie zostaną poddane przede wszystkim zagadnienia związane z pochodzeniem idei oraz problem substancji i przyczynowości.
- E. Kant, Krytyka czystego rozumu, analiza treści Przedmowa do II wydania oraz Wstępu w kontekście pytania o metafizykę i system teoriopoznawczy Kanta.
- G. W. Leibniz, Monadologia, próba przeanalizowanie podstawowych pojęć związanych z koncepcja substancji, świata i problemu Boga.
-J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, empiryzm i krytyka idei oraz rozumienie sub-stancji.
B. Pascal, Myśli, wprowadzenie a zagadnienia egzystencjalne, kondycji człowieka i relacji nauka wiara w reakcji na filozofie kartezjańską.
B. Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym zbudowana, próba analizy podstawowych pojęć meta-fizyczny i ukazania struktury systemu. Lektura i analiza tekstów:
- G. W. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagadnienie zawarte w przedmowie i wstępie.
- Kartezjusza, Medytacje o pierwszej filozofii, zrozumienie i analiza problemów związanych ze strukturą metody kartezjańskiej, rozumienie podstawowych zagadnień: podmiot myślący i istniejący, ontologia i istnienie Boga.
- D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, analizie zostaną poddane przede wszystkim zagadnienia związane z pochodzeniem idei oraz problem substancji i przyczynowości.
- E. Kant, Krytyka czystego rozumu, analiza treści Przedmowa do II wydania oraz Wstępu w kontekście pytania o metafizykę i system teoriopoznawczy Kanta.
- G. W. Leibniz, Monadologia, próba przeanalizowanie podstawowych pojęć związanych z koncepcja substancji, świata i problemu Boga.
-J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, empiryzm i krytyka idei oraz rozumienie sub-stancji.
B. Pascal, Myśli, wprowadzenie a zagadnienia egzystencjalne, kondycji człowieka i relacji nauka wiara w reakcji na filozofie kartezjańską.
B. Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym zbudowana, próba analizy podstawowych pojęć meta-fizyczny i ukazania struktury systemu.
- G. W. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagadnienie zawarte w przedmowie i wstępie.
- Kartezjusza, Medytacje o pierwszej filozofii, zrozumienie i analiza problemów związanych ze strukturą metody kartezjańskiej, rozumienie podstawowych zagadnień: podmiot myślący i istniejący, ontologia i istnienie Boga.
- D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, analizie zostaną poddane przede wszystkim zagadnienia związane z pochodzeniem idei oraz problem substancji i przyczynowości.
- E. Kant, Krytyka czystego rozumu, analiza treści Przedmowa do II wydania oraz Wstępu w kontekście pytania o metafizykę i system teoriopoznawczy Kanta.
- G. W. Leibniz, Monadologia, próba przeanalizowanie podstawowych pojęć związanych z koncepcja substancji, świata i problemu Boga.
-J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, empiryzm i krytyka idei oraz rozumienie sub-stancji.
B. Pascal, Myśli, wprowadzenie a zagadnienia egzystencjalne, kondycji człowieka i relacji nauka wiara w reakcji na filozofie kartezjańską.
B. Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym zbudowana, próba analizy podstawowych pojęć meta-fizyczny i ukazania struktury systemu. Lektura i analiza tekstów:
- G. W. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagadnienie zawarte w przedmowie i wstępie.
- Kartezjusza, Medytacje o pierwszej filozofii, zrozumienie i analiza problemów związanych ze strukturą metody kartezjańskiej, rozumienie podstawowych zagadnień: podmiot myślący i istniejący, ontologia i istnienie Boga.
- D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, analizie zostaną poddane przede wszystkim zagadnienia związane z pochodzeniem idei oraz problem substancji i przyczynowości.
- E. Kant, Krytyka czystego rozumu, analiza treści Przedmowa do II wydania oraz Wstępu w kontekście pytania o metafizykę i system teoriopoznawczy Kanta.
- G. W. Leibniz, Monadologia, próba przeanalizowanie podstawowych pojęć związanych z koncepcja substancji, świata i problemu Boga.
-J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, empiryzm i krytyka idei oraz rozumienie sub-stancji.
B. Pascal, Myśli, wprowadzenie a zagadnienia egzystencjalne, kondycji człowieka i relacji nauka wiara w reakcji na filozofie kartezjańską.
B. Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym zbudowana, próba analizy podstawowych pojęć meta-fizyczny i ukazania struktury systemu.
Efekty kształcenia
Uczestnik powinien znać podstawowe teksty filozofii nowożytnej a także umiejętność czytania i analizowania tekstów ze zrozumieniem podstawowych zagadnień w nich zawartych. Uczestnik:
(K_W03)- zna idee i argumenty filozoficzne wybranych klasycznych autorów na podstawie samodzielnej lektury ich pism
(K_W07)- zna metody interpretacji tekstu filozoficznego
(K_U03)- czyta i interpretuje tekst filozoficzny
(K_U05)- poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną
(K_U12)- trafnie przywołuje w swoich argumentacjach poglądy i argumenty filozoficzne autorów
(K_W03)- zna idee i argumenty filozoficzne wybranych klasycznych autorów na podstawie samodzielnej lektury ich pism
(K_W07)- zna metody interpretacji tekstu filozoficznego
(K_U03)- czyta i interpretuje tekst filozoficzny
(K_U05)- poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną
(K_U12)- trafnie przywołuje w swoich argumentacjach poglądy i argumenty filozoficzne autorów
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia prowadzone są poprzez:
M_1.-prowadzenie w kontekst historyczny tekstu oraz czytanie i analiza tekstów źródłowych
M_2.- dyskusja nad podstawowymi zagadnieniami i pojęciami
M_3.- pisemne sprawozdanie z dyskusji i kontrolna praca pisemna
M_1.-prowadzenie w kontekst historyczny tekstu oraz czytanie i analiza tekstów źródłowych
M_2.- dyskusja nad podstawowymi zagadnieniami i pojęciami
M_3.- pisemne sprawozdanie z dyskusji i kontrolna praca pisemna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Warunkiem otrzymania oceny jest:
W_1.-uczestnictwo w prowadzonych ćwiczeniach
W_2.- umiejętność analizy wybranych tekstów filozofii nowożytnej
W_3.- aktywny udział w dyskusjach związanych z wybranymi problemami zawartymi
w tekstach
W_4.-pisemne sprawozdanie z prowadzonych ćwiczeń
W_5.- praca pisemna (analiza wybranego zagadnienia spośród dyskutowanych autorów)
W_1.-uczestnictwo w prowadzonych ćwiczeniach
W_2.- umiejętność analizy wybranych tekstów filozofii nowożytnej
W_3.- aktywny udział w dyskusjach związanych z wybranymi problemami zawartymi
w tekstach
W_4.-pisemne sprawozdanie z prowadzonych ćwiczeń
W_5.- praca pisemna (analiza wybranego zagadnienia spośród dyskutowanych autorów)
Lektury podstawowe
Descartes R., Medytacje o pierwszej filozofii, tłum. M. i K. Ajdukiewi-czowie, Warszawa 1958.
Hegel, Fenomenologia ducha, tłum. A. Landman, Warszawa 1963 (Przedmowa i Wstęp).
Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, tłum. J. Grabowski i A. Landman, Warszawa 1958 (Wstęp).
Hume D., Badania dotyczące rozumu ludzkiego, Warszawa 1975 (rozdz. 1–5).
Kant, Krytyka czystego rozumu, tłum. R. Ingarden, Warszawa 1957 (Przedmowa do II wydania oraz Wstęp).
Leibniz G. W., Monadologia, tłum. S. Cichowicz, [w:] Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa., Warszawa 1969.
Locke J., Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. B. Gawecki, Warszawa 1955 (fragmenty).
Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy), wiele wydań (fragmenty).
Hegel, Fenomenologia ducha, tłum. A. Landman, Warszawa 1963 (Przedmowa i Wstęp).
Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, tłum. J. Grabowski i A. Landman, Warszawa 1958 (Wstęp).
Hume D., Badania dotyczące rozumu ludzkiego, Warszawa 1975 (rozdz. 1–5).
Kant, Krytyka czystego rozumu, tłum. R. Ingarden, Warszawa 1957 (Przedmowa do II wydania oraz Wstęp).
Leibniz G. W., Monadologia, tłum. S. Cichowicz, [w:] Leibniz G. W., Wyznanie wiary filozofa., Warszawa 1969.
Locke J., Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, tłum. B. Gawecki, Warszawa 1955 (fragmenty).
Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy), wiele wydań (fragmenty).
Lektury uzupełniające
Tatarkiewicz W. Historia Filozofii, t. 2, Warszawa 1989.
Copleston F., Historia filozofii, t. VII–IX, Warszawa 1998.
Kuderowicz Z., Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.
Abbagnano N., Storia della filosofia, v. 2, Torino 1982
Hirschberger J., Geschichte der Philosophie. Neuzeit und Gegenwart, Freiburg-Basel-Wien 1981.
Copleston F., Historia filozofii, t. VII–IX, Warszawa 1998.
Kuderowicz Z., Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.
Abbagnano N., Storia della filosofia, v. 2, Torino 1982
Hirschberger J., Geschichte der Philosophie. Neuzeit und Gegenwart, Freiburg-Basel-Wien 1981.