Historia filozofii współczesnej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia filozofii współczesnej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia filozofii współczesnej [na kierunku:] Filozofia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr hab. Marek Urban CSsR
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr hab. Marek Urban CSsR
- - Historia filozofii współczesnej [na kierunku:] historia Kościoła, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: o. dr hab. Marek Urban CSsR
Sylabus
Wymagania wstępne
Uczestnik powinien posiadać wiedzę z zakresu historii filozofii europejskiej od starożytności po czasy nowożytne, obejmującą najważniejsze teorie, stanowiska i wyraźnie określone obszary problemowe w niej występujące
Cele
Celem wykładu jest prezentacja podstawowych nurtów współczesnej myśli filozoficznej, znajomości zasadniczych pojęć i idei poszczególnych filozofów oraz wykrywania związków pomiędzy wspólnymi myślami, jak też umieszczenia danej myśli w perspektywie rozwoju historycznego i konfrontowania jej z rzeczywistością.
Treści kształcenia
Wykład obejmuje przedstawienie głównych kierunków filozofii współczesnej. Analizie poddana jest filozofia idealizmu niemieckiego, filozofia A. Schopenhauera, L. Feuerbacha oraz S. Kierkegaarda i
F. Nietzschego. Ponadto przedstawione są takie kierunki, jak: neokantyzm, pozytywizm, fenomenologia, egzystencjalizm, oraz filozofia francuska.
1. Historyczne wprowadzenie w filozofię XIX, XX i XXI wieku.
2. Neokantyzm i lewica heglowska (L. Feuerbach, K. Marks)
3. Myśl filozoficzna Kierkegaarda i filozofia życia (F. Nietzsche).
4. Egzystencjalizm (filozofia bycia bytu M. Heideggera; egzystencjalizm humanistyczny i ateistyczny J. P. Sartr`a; sytuacje graniczne K. Jaspersa; filozofia nadziei G. Marcela).
5. Pozytywizm (A. Comte, S. Mill, H. Spencer) i neopozytywizm.
6. Fenomenologia (E. Husserl, E. Stein, R. Ingarden, M. Scheler)
7. Filozofia francuska (M. Blondel, H. Bergson) 1. Historyczne wprowadzenie w filozofię XIX, XX i XXI wieku.
2. Filozofia idealizmu niemieckiego (G.W. Hegel, J.G. Fichte, F. W. Schelling)
3. Neokantyzm i lewica heglowska (L. Feuerbach, K. Marks)
4. Myśl filozoficzna Kierkegaarda i filozofia życia (F. Nietzsche).
5. Egzystencjalizm (filozofia bycia bytu M. Heideggera; egzystencjalizm humanistyczny i ateistyczny J. P. Sartr`a; sytuacje graniczne K. Jaspersa; filozofia nadziei G. Marcela).
6. Pozytywizm (A. Comte, S. Mill, H. Spencer) i neopozytywizm.
7. Fenomenologia (E. Husserl, E. Stein, M. Scheler)
8. Filozofia francuska (M. Blondel, H. Bergson)
F. Nietzschego. Ponadto przedstawione są takie kierunki, jak: neokantyzm, pozytywizm, fenomenologia, egzystencjalizm, oraz filozofia francuska.
1. Historyczne wprowadzenie w filozofię XIX, XX i XXI wieku.
2. Neokantyzm i lewica heglowska (L. Feuerbach, K. Marks)
3. Myśl filozoficzna Kierkegaarda i filozofia życia (F. Nietzsche).
4. Egzystencjalizm (filozofia bycia bytu M. Heideggera; egzystencjalizm humanistyczny i ateistyczny J. P. Sartr`a; sytuacje graniczne K. Jaspersa; filozofia nadziei G. Marcela).
5. Pozytywizm (A. Comte, S. Mill, H. Spencer) i neopozytywizm.
6. Fenomenologia (E. Husserl, E. Stein, R. Ingarden, M. Scheler)
7. Filozofia francuska (M. Blondel, H. Bergson) 1. Historyczne wprowadzenie w filozofię XIX, XX i XXI wieku.
2. Filozofia idealizmu niemieckiego (G.W. Hegel, J.G. Fichte, F. W. Schelling)
3. Neokantyzm i lewica heglowska (L. Feuerbach, K. Marks)
4. Myśl filozoficzna Kierkegaarda i filozofia życia (F. Nietzsche).
5. Egzystencjalizm (filozofia bycia bytu M. Heideggera; egzystencjalizm humanistyczny i ateistyczny J. P. Sartr`a; sytuacje graniczne K. Jaspersa; filozofia nadziei G. Marcela).
6. Pozytywizm (A. Comte, S. Mill, H. Spencer) i neopozytywizm.
7. Fenomenologia (E. Husserl, E. Stein, M. Scheler)
8. Filozofia francuska (M. Blondel, H. Bergson)
Efekty kształcenia
Student:
(K_W05)- identyfikuje poszczególne kierunki filozoficzne i posiada ogólną wiedzę o ich metodologii, terminologii i najważniejszych teoriach
(K_W06)- potrafi zdefiniować i opisać główne kierunki i stanowiska w filozofii współczesnej
(K_U12)- posiada wiedzę z zakresu historii filozofii europejskiej od starożytności po czasy współczesne, obejmującą najważniejsze teorie, stanowiska i wyraźnie określone obszary problemowe w niej występujące
(K_U06)- trafnie przywołuje w swoich argumentacjach poglądy i argumenty filozoficzne autorów klasycznych i współczesnych
(K_K06)- ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
(K_W05)- identyfikuje poszczególne kierunki filozoficzne i posiada ogólną wiedzę o ich metodologii, terminologii i najważniejszych teoriach
(K_W06)- potrafi zdefiniować i opisać główne kierunki i stanowiska w filozofii współczesnej
(K_U12)- posiada wiedzę z zakresu historii filozofii europejskiej od starożytności po czasy współczesne, obejmującą najważniejsze teorie, stanowiska i wyraźnie określone obszary problemowe w niej występujące
(K_U06)- trafnie przywołuje w swoich argumentacjach poglądy i argumenty filozoficzne autorów klasycznych i współczesnych
(K_K06)- ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
Metody dydaktyczne
Wykłady prowadzone są:
M_1.- w trybie tradycyjnym poprzez podanie podstawowych informacji o charakterze historycznym i merytorycznym
M_2.- wykłady wzbogacone są prezentacjami multimedialnymi,
M_3.przewidziany jest także aktywny udział słuchaczy – dyskusje dotyczące prezentowanych zagadnień.
M_1.- w trybie tradycyjnym poprzez podanie podstawowych informacji o charakterze historycznym i merytorycznym
M_2.- wykłady wzbogacone są prezentacjami multimedialnymi,
M_3.przewidziany jest także aktywny udział słuchaczy – dyskusje dotyczące prezentowanych zagadnień.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Egzamin ustny na podstawie zestawu tez (z protokołem). Lista pytań egzaminacyjnych
zostanie ogłoszona pod koniec semestru. Obowiązuje znajomość materiału zaprezentowanego na
wykładzie i zawartego w lekturze.
Egzamin przeprowadzony ustnie, będzie polegał na:
W_1.- odpowiedzi na trzy zadane przez prowadzącego pytania, które dotyczyć będą zagadnień poruszanych na wykładach.
W_2.-umiejętność racjonalnej argumentacji
zostanie ogłoszona pod koniec semestru. Obowiązuje znajomość materiału zaprezentowanego na
wykładzie i zawartego w lekturze.
Egzamin przeprowadzony ustnie, będzie polegał na:
W_1.- odpowiedzi na trzy zadane przez prowadzącego pytania, które dotyczyć będą zagadnień poruszanych na wykładach.
W_2.-umiejętność racjonalnej argumentacji
Lektury podstawowe
Ayer A. J., Filozofia w XX wieku, tłum. T. Baszniak, Warszawa 2000.
Copleston F., Historia filozofii, t. VII–IX, Warszawa 1998.
Kuderowicz Z. (red.), Filozofia współczesna, t. I–II, Warszawa 1990.
Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, t. 1,2, Kraków 2009.
Copleston F., Historia filozofii, t. VII–IX, Warszawa 1998.
Kuderowicz Z. (red.), Filozofia współczesna, t. I–II, Warszawa 1990.
Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, t. 1,2, Kraków 2009.
Lektury uzupełniające
Michalski K., Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa 1978.
Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 1998.
Abbagnano N., Storia della filosofia, v. 3,4, Torino 1982
Hirschberger J., Geschichte der Philosophie. Neuzeit und Gegenwart, Freiburg-Basel-Wien 1981.
Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 1998.
Abbagnano N., Storia della filosofia, v. 3,4, Torino 1982
Hirschberger J., Geschichte der Philosophie. Neuzeit und Gegenwart, Freiburg-Basel-Wien 1981.