Historia nauki (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wykład kursoryczny dla drugiego roku, wymagań wstępnych nie ma.

Cele

przegląd i zaznajomienie studenta z zarysem historii nauk przyrodniczych i matematyki w okresie os starożytności do XIX wieku

Treści kształcenia

Przegląd najistotniejszych wydarzeń w dziejach fizyki, chemii, astronomii, biologii i matematyki na przestrzeni od starożytności do XIX wieku. Wskazywane są związki rozwoju nauk z niektórymi ideami filozoficznymi. Sygnalizowane są niektóre kwestie (np. kontekst odkrycia / kontekst uzasadnienia) z zakresu filozofii nauki ale zasadniczo wykład ma dać zestaw wiadomości przedmiotowych wykorzystywanych w filozofii nauki.

T_1 Koncepcje i zadania historii nauki
T_2 Nauka przedgrecka (Egipt, Babilonia)
T_3 Grecja starożytna [matematyka grecka (metoda: Arystoteles, Euklides), Elementy Euklidesa), fizyka grecka, astronomia starożytna]
T_4 Nauka w średniowieczu arabskim (matematyka, fizyka, medycyna)
T_5 Nauka w Indiach i Chinach do X wieku
T_6 Sredniowiecze łacińskie (klasztory, tworzenie uniwersytetów, fizyka średniowieczna)
T_7 Okres nowożytny w nauce /astronomia-fizyka/ (przewrót kopernikański, Kepler, Galileusz /i „sprawa Galileusza”/, Kartezjusz, Newton)
T_8 Matematyka w okresie nowożytnym, powstanie rachunku różniczkowego i całkowego
T_8 Historia Chemii /przegląd: alchemia, chemia w XVII i XVIII w., Mendelejew, powstanie chemii organicznej/
T_9 Elementy historii Biologii/Zoologii (przeddarwinowskie koncepcje ewolucji, Darwin, teoria ewolucji
T_10 Matematyka w XIX w.
T_11 Kilka uwag na temat kształtowania się koncepcji nauk humanistycznych Koncepcje i zadania historii nauki
Nauka przedgrecka (Egipt, Babilonia)
Grecja starożytna
- matematyka grecka (metoda: Arystoteles, Euklides), Elementy Euklidesa
- fizyka grecka
- astronomia starożytna
Nauka w średniowieczu arabskim (matematyka, fizyka, medycyna)
Nauka w Indiach i Chinach do X wieku
Sredniowiecze łacińskie
- klasztory
- tworzenie uniwersytetów
- fizyka średniowieczna
Okres nowożytny w nauce /astronomia-fizyka/
- przewrót kopernikański
- Kepler
- Galileusz /i „sprawa Galileusza”/
- Kartezjusz /fizyka/
- Newton
Matematyka w okresie nowożytnym, powstanie rachunku różniczkowego i całkowego:
- Pascal
- Leibniz
- Newton
Historia Chemii /przegląd: alchemia, chemia w XVII i XVIII w., Mendelejew, powstanie chemii organicznej/
Elementy historii Biologii/Zoologii
- przeddarwinowskie koncepcje ewolucji
- Darwin, teoria ewolucji
Matematyka w XIX w.
Kilka uwag na temat kształtowania się koncepcji nauk humanistycznych

Efekty kształcenia

E_1 student ma podstawową wiedzę o roli poszczególnych nauk w poznaniu, o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, oraz zna miejsce i znaczenie filozofii wśród tych nauk K_W01
E_2 student ma podstawową wiedzę o rozwoju nauki, a także o związkach i o filozoficznych implikacjach badań naukowych K_W20

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład
M_2 połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.
M_3 Lektura uzupełniająca

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Egzamin końcowy – pisemny/ustny.

Lektury podstawowe

1. NOTATKI Z WYKŁADÓW
2. A. K. Wróblewski, Historia fizyki, Warszawa 2007

Lektury uzupełniające

Bourbaki N., Elementy historii matematyki, Warszawa 1980,
Juszkiewicz A.P (red)., Historia matematyki, t. I – III, Warszawa 1975