Historia nauki (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia nauki
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wprowadzenie do psychologii / Historia nauki [na kierunku:] Filozofia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Wykład kursoryczny dla drugiego roku, wymagań wstępnych nie ma.
Cele
przegląd i zaznajomienie studenta z zarysem historii nauk przyrodniczych i matematyki w okresie os starożytności do XIX wieku
Treści kształcenia
Przegląd najistotniejszych wydarzeń w dziejach fizyki, chemii, astronomii, biologii i matematyki na przestrzeni od starożytności do XIX wieku. Wskazywane są związki rozwoju nauk z niektórymi ideami filozoficznymi. Sygnalizowane są niektóre kwestie (np. kontekst odkrycia / kontekst uzasadnienia) z zakresu filozofii nauki ale zasadniczo wykład ma dać zestaw wiadomości przedmiotowych wykorzystywanych w filozofii nauki.
T_1 Koncepcje i zadania historii nauki
T_2 Nauka przedgrecka (Egipt, Babilonia)
T_3 Grecja starożytna [matematyka grecka (metoda: Arystoteles, Euklides), Elementy Euklidesa), fizyka grecka, astronomia starożytna]
T_4 Nauka w średniowieczu arabskim (matematyka, fizyka, medycyna)
T_5 Nauka w Indiach i Chinach do X wieku
T_6 Sredniowiecze łacińskie (klasztory, tworzenie uniwersytetów, fizyka średniowieczna)
T_7 Okres nowożytny w nauce /astronomia-fizyka/ (przewrót kopernikański, Kepler, Galileusz /i „sprawa Galileusza”/, Kartezjusz, Newton)
T_8 Matematyka w okresie nowożytnym, powstanie rachunku różniczkowego i całkowego
T_8 Historia Chemii /przegląd: alchemia, chemia w XVII i XVIII w., Mendelejew, powstanie chemii organicznej/
T_9 Elementy historii Biologii/Zoologii (przeddarwinowskie koncepcje ewolucji, Darwin, teoria ewolucji
T_10 Matematyka w XIX w.
T_11 Kilka uwag na temat kształtowania się koncepcji nauk humanistycznych Koncepcje i zadania historii nauki
Nauka przedgrecka (Egipt, Babilonia)
Grecja starożytna
- matematyka grecka (metoda: Arystoteles, Euklides), Elementy Euklidesa
- fizyka grecka
- astronomia starożytna
Nauka w średniowieczu arabskim (matematyka, fizyka, medycyna)
Nauka w Indiach i Chinach do X wieku
Sredniowiecze łacińskie
- klasztory
- tworzenie uniwersytetów
- fizyka średniowieczna
Okres nowożytny w nauce /astronomia-fizyka/
- przewrót kopernikański
- Kepler
- Galileusz /i „sprawa Galileusza”/
- Kartezjusz /fizyka/
- Newton
Matematyka w okresie nowożytnym, powstanie rachunku różniczkowego i całkowego:
- Pascal
- Leibniz
- Newton
Historia Chemii /przegląd: alchemia, chemia w XVII i XVIII w., Mendelejew, powstanie chemii organicznej/
Elementy historii Biologii/Zoologii
- przeddarwinowskie koncepcje ewolucji
- Darwin, teoria ewolucji
Matematyka w XIX w.
Kilka uwag na temat kształtowania się koncepcji nauk humanistycznych
T_1 Koncepcje i zadania historii nauki
T_2 Nauka przedgrecka (Egipt, Babilonia)
T_3 Grecja starożytna [matematyka grecka (metoda: Arystoteles, Euklides), Elementy Euklidesa), fizyka grecka, astronomia starożytna]
T_4 Nauka w średniowieczu arabskim (matematyka, fizyka, medycyna)
T_5 Nauka w Indiach i Chinach do X wieku
T_6 Sredniowiecze łacińskie (klasztory, tworzenie uniwersytetów, fizyka średniowieczna)
T_7 Okres nowożytny w nauce /astronomia-fizyka/ (przewrót kopernikański, Kepler, Galileusz /i „sprawa Galileusza”/, Kartezjusz, Newton)
T_8 Matematyka w okresie nowożytnym, powstanie rachunku różniczkowego i całkowego
T_8 Historia Chemii /przegląd: alchemia, chemia w XVII i XVIII w., Mendelejew, powstanie chemii organicznej/
T_9 Elementy historii Biologii/Zoologii (przeddarwinowskie koncepcje ewolucji, Darwin, teoria ewolucji
T_10 Matematyka w XIX w.
T_11 Kilka uwag na temat kształtowania się koncepcji nauk humanistycznych Koncepcje i zadania historii nauki
Nauka przedgrecka (Egipt, Babilonia)
Grecja starożytna
- matematyka grecka (metoda: Arystoteles, Euklides), Elementy Euklidesa
- fizyka grecka
- astronomia starożytna
Nauka w średniowieczu arabskim (matematyka, fizyka, medycyna)
Nauka w Indiach i Chinach do X wieku
Sredniowiecze łacińskie
- klasztory
- tworzenie uniwersytetów
- fizyka średniowieczna
Okres nowożytny w nauce /astronomia-fizyka/
- przewrót kopernikański
- Kepler
- Galileusz /i „sprawa Galileusza”/
- Kartezjusz /fizyka/
- Newton
Matematyka w okresie nowożytnym, powstanie rachunku różniczkowego i całkowego:
- Pascal
- Leibniz
- Newton
Historia Chemii /przegląd: alchemia, chemia w XVII i XVIII w., Mendelejew, powstanie chemii organicznej/
Elementy historii Biologii/Zoologii
- przeddarwinowskie koncepcje ewolucji
- Darwin, teoria ewolucji
Matematyka w XIX w.
Kilka uwag na temat kształtowania się koncepcji nauk humanistycznych
Efekty kształcenia
E_1 student ma podstawową wiedzę o roli poszczególnych nauk w poznaniu, o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, oraz zna miejsce i znaczenie filozofii wśród tych nauk K_W01
E_2 student ma podstawową wiedzę o rozwoju nauki, a także o związkach i o filozoficznych implikacjach badań naukowych K_W20
E_2 student ma podstawową wiedzę o rozwoju nauki, a także o związkach i o filozoficznych implikacjach badań naukowych K_W20
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład
M_2 połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.
M_3 Lektura uzupełniająca
M_2 połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.
M_3 Lektura uzupełniająca
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Egzamin końcowy – pisemny/ustny.
Lektury podstawowe
1. NOTATKI Z WYKŁADÓW
2. A. K. Wróblewski, Historia fizyki, Warszawa 2007
2. A. K. Wróblewski, Historia fizyki, Warszawa 2007
Lektury uzupełniające
Bourbaki N., Elementy historii matematyki, Warszawa 1980,
Juszkiewicz A.P (red)., Historia matematyki, t. I – III, Warszawa 1975
Juszkiewicz A.P (red)., Historia matematyki, t. I – III, Warszawa 1975