Etyka II (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Zaliczony z oceną pozytywną wykład kursoryczny Etyka I.

Cele

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów na temat głównych etyk obecnych w kulturze świata oraz zapoznanie studentów z głównymi nurtami i problemami etyki współczesnej. Wykład ma na celu uzupełnienie informacji wyniesionych w wykładu Etyka I.

Treści kształcenia

W toku zajęć student rozszerza swoją wiedzę z etyki zdobytą na wykładzie Etyka I. Poznaje podstawowe założenia etyki indyjskiej, buddyjskiej, chińskiej, żydowskiej, islamskiej. Podczas zajęć omawiana jest problematyka cnót, odpowiedzialności, relacji jaka zachodzi pomiędzy prawem stanowionym a etyką. Student poznaje również odpowiedzi na wyzwania współczesności, jakich udzielają ważniejsze współczesne nurty etyczne oraz KNS.

T_1. Narodziny refleksji etycznej. Po co nam etyka? Czy etycy są potrzebni?
T_2. Klasyfikacje stanowisk w etyce
T_3. Refleksja etyczna poza Europą: Etyka indyjska; Etyka buddyjska; Etyka chińska, Etyka żydowska, Etyka islamska.
T_4. Etyka bohaterów moralnych: Etyka Gandhiego; Etyka Schweitzera.
T_5 Prawo i etyka. Posłuszeństwo wobec państwa.
T_6 Chrześcijańska etyka stosowana: zasada podwójnego skutku.
T_7. Etyka zawodowa. Etyka naukowca i filozofa. Etyka życia gospodarczego.
T_8 Wyzwania współczesnej etyki: etyka świata wirtualnego (netykieta i powinności w sieci), etyka wojny, problem biedy na świecie, wolność, równość, tolerancja, stosunek ludzi do zwierząt, stosunek ludzi do środowiska.
T_9. Czym będą się zajmować etycy w XXI wieku?

Efekty kształcenia

Ew_1. zna szczegółowo bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej - etyki (K_W05).
Ew_2. posiada znaczną sprawność w identyfikowaniu i twórczym rozwijaniu problemów filozoficznych wyrosłych na gruncie etyki i zagadnień pragmatyki życia (K_W08).
Ek_1. wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów (K_K02).
Ek_2. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporu filozoficznego (K_K05).

Metody dydaktyczne

M_1 wykład połączony z prezentacją multimedialną
M_2 dyskusja

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Egzamin ustny

Egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej. Egzamin trwa 20 minut, termin egzaminu ustalany jest dwa tygodnie przed sesją egzaminacyjną, wówczas podawane są również zagadnienia do egzaminu. Student podczas egzaminu losuje trzy pytania. Ocenie podlega znajomość materiału zaprezentowanego podczas wykładu.

Lektury podstawowe

Anzenbacher A., Wprowadzenie do etyki, przeł. wyd. WAM, Kraków 2008.
Ricken F., Etyka ogólna, przeł. P. Domański, wyd. Antyk, Kęty 2001.
Singer P., Przewodnik po etyce, wyd. Książka i Wiedza, Warszawa 2009.
Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. 1 i 2, Kraków 2009.

Lektury uzupełniające

Michalik M., Od etyki zawodowej do etyki biznesu, Warszawa 2003.
Mogran P., Lawton C. (red.), Problemy etyczne w tradycjach sześciu religii, tłum. D. Chybińska, Warszawa 2007.
Probucka D., Etyka. Wybrane zagadnienia i kierunki, wyd. Akademia im. J. Długosza, Częstochowa 2004.
Ricken F., Etyka ogólna, przeł. P. Domański, wyd. Antyk, Kęty 2001.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, wyd. WAM, Kraków 2004.
Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, przeł. P. Mikulska, J. Merecki, wyd. KUL, Lublin 2000.

Uwagi

Wykład uzupełniający dla studentów II i III roku filozofii.