Filozofia religii II (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

wiedza i umiejętności zdobyte po zaliczeniu przedmiotu "Filozofia religii I"

Cele

wykład zatytułowany "Filozofia religii II" co roku poświęcony jest innej szczegółowej kwestii z dziedziny filozofii religii. W roku akademickim 2013/2014 tematem wiodącym będzie "Relatywizm, fundamentalizm, zdrowy rozsądek". Wspólna lektura wybranych tekstów ma stać się pretekstem do podjęcia szerszej debaty o fundamentalizmie religijnym jako reakcji na relatywizm (pluralizm)cechujący współczesną kulturę i próby znalezienia wyjścia dialogicznego

Treści kształcenia

T_1. Relatywizm, fundamentalizm - podstawowe rozróżnienia
T_2. Relatywizm znaczy wybór? Religia losu - religia wyboru
T_3.Kryteria (lub ich brak) wyboru konkretnej tradycji religijnej
T_4. Czy możliwy jest katolicki relatywizm?
T_5. Fundamentalizm jako reakcja na relatywizm
T_6. Fundamentalizm jako jedna z postaci "bezistocia religii"
T_7. W poszukiwaniu drogi środka

Efekty kształcenia

E_1. opisuje klasyczną debatę dotyczącą pluralizmu religijnego i kulturowego możliwych reakcji na ten pluralizm, tłumaczy współczesne odpowiedzi na tę kwestię, potrafi wskazać te elementy religii (lub ich skutki), które mogą być poddane ocenie filozoficznej (K_W21)
E_2. w dyskusji potrafi poprawnie dobrać argumenty w takiej debacie
zna i rozumie możliwości i ograniczenia narzędzi filozoficznych w ocenianiu tradycji religijnych, wykazuje gotowość do zmiany opinii w świetle nowych argumentów(K_K02)
E_3. rozumie oczyszczające znaczenie krytycznej dyskusji dla właściwego prowadzenia indywidualnej pracy filozoficznej (K_K09)

Metody dydaktyczne

M_1.prezentacja ustna
M_2.wspólna lektura przygotowanych wcześniej tekstów
M_3.dyskusja

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1. egzamin ustny, który składa się z prezentacji przygotowanej przez studenta na temat wybrany z podanych tez i odpowiedzi na dwa dodatkowe pytania;
W_2. ocenianie ciągłe (dodatkowym kryterium oceny będzie obecność i aktywność na zajęciach)

Lektury podstawowe

Berger P., Imperatyw heretycki, w: red. W. Pawluczuk, Religia a życie codzienne, tłum. B. Mikołajewska, Kraków 1990, s. 13-47.
Deklaracja o wolności religijnej Dignitatis humanae, http://www.apologetyka.katolik.pl/nauczanie-ko%C5%9Bcio%C5%82a/vaticanum-ii/145/511-dignitatis-humanae-deklaracja-o-wolnoci-religijnej (23 lutego 2014).
Heschel A. J., Żadna religia nie jest samotną wyspą, w: Żadna religia nie jest samotną wyspą. Abraham Joshua Heschel i dialog międzyreligijny, tłum. M. Kapera, Kraków 2005, s. 29-49.
Hick J., O hierarchizacji religii, tłum. M. Kuniński, „Znak” 8 (1996) s. 63-79.
Jan Paweł II, Redemptoris missio, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/r_missio_2.html#m5
Jędryka M., Dlaczego chodzę na starą Mszę?, „Christianitas” 52 (2013).
Lefebvre M., Kościół przesiąknięty modernizmem. W owocu znajduje się robak, tłum. K. de Rouge, Chorzów-Poznań 1995, s. 43-75
Lefebvre M., Oni Jego zdetronizowali. Od liberalizmu do apostazji. Tragedia soborowa, Warszawa 1997, s. 161-166.
Ratzinger J., Wiara, prawda, tolerancja. Chrześcijaństwo i religie, tłum. R. Zajączkowski, Kielce 2004, s. 93-110.
Taylor Ch., Oblicza religii dzisiaj, tłum. A. Lipszyc, Kraków 2002, s. 51-89.
Tischner J., U źródeł integryzmu, w: W krainie schorowanej wyobraźni, Kraków 1997, s. 175-204.
Weiler J. H. H., O miejscu religii w życiu publicznym. Kilka uwag na marginesie uwag przemówień Benedykta XVI, tłum. A. Puchejda, „Znak” 702 (2013), s. 75-83.
Weiler J. H. H., wystąpienie w obronie krzyża http://wpolityce.pl/wydarzenia/18003-tlumaczenie-wystapienia-josepha-weilera-prawnika-wierzacego-zyda-przed-trybunalem-w-strasburgu-w-obronie-krzyza (23 lutego 2014).
Welte B., Filozofia religii, tłum. G. Sowinski, Kraków 1966, s. 241-252.