Filozofia współczesna kontynentalna/analityczna (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Filozofia współczesna kontynentalna.
Uczestnik powinien posiadać wiedzę z zakresu historii filozofii europejskiej od starożytności po czasy nowożytne, obejmującą najważniejsze teorie, stanowiska i wyraźnie określone obszary problemowe w niej występujące.

Cele

Filozofia współczesna kontynentalna.
Celem wykładu jest prezentacja podstawowych nurtów współczesnej, kontynentalnej myśli filozoficznej, znajomości zasadniczych pojęć i idei poszczególnych filozofów oraz wykrywania związków pomiędzy wspólnymi myślami, jak też umieszczenia danej myśli w perspektywie rozwoju historycznego i konfrontowania jej z rzeczywistością.

Treści kształcenia

Filozofia współczesna kontynentalna.
Wykład obejmuje przedstawienie głównych kierunków filozofii kontynentalnej oraz stanowi kontynu-acje i jednocześnie uzupełnienie historii filozofii współczesnej i obejmuje przedstawienie wiodących kierunków kontynentalnej filozofii współczesnej. Podejmowane zagadnienia mają ukazać ogólny rozwój współczesnej myśli filozoficznej, zarówno w jej historycznym jak też treściowym wymiarze.
1. Historyczne wprowadzenie w filozofię XX i XXI wieku.
2. Hermeneutyka filozoficzna (H. G. Gadamer).
4. Filozofia dialogu (E. Levinas, G. Marcel, M. Buber, J. Tischner).
5. Neotomizm i myśl chrześcijańska (H. U. von Balthasar).
6. Filozofia postmodernistyczna (Obrona rozumu krytycznego J. Habermas; neopragmatyzm i her-meneutyka R. Rorty; dekonstrukcja J. Derrida).

Efekty kształcenia

Filozofia współczesna kontynentalna.
Student:
(K_W02)-zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim
(K_W06)-potrafi zdefiniować i opisać główne kierunki i stanowiska w filozofii współczesnej
(K-W08)- posiada wiedzę z zakresu historii filozofii europejskiej od starożytności po czasy współczesne, obejmującą najważniejsze teorie, stanowiska i wyraźnie określone obszary problemowe w niej występujące
(K_K06)- ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych

Metody dydaktyczne

Filozofia współczesna kontynentalna.
Wykłady prowadzone są:
M_1.- w trybie tradycyjnym poprzez podanie podstawowych informacji o charakterze historycznym i merytorycznym
M_2.- wykłady wzbogacone są prezentacjami multimedialnymi,
M_3.- przewidziany jest także aktywny udział słuchaczy – dyskusje dotyczące prezentowanych zagadnień.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Filozofia współczesna kontynentalna.
Warunkiem otrzymania oceny jest zdanie egzaminu z treści wykładu. Egzamin przeprowadzony ustnie, będzie polegał na:
W_1.- odpowiedzi na trzy zadane przez prowadzącego pytania, które dotyczyć będą zagadnień poruszanych na wykładach
W_2.-umiejętność racjonalnej argumentacji

Lektury podstawowe

Filozofia współczesna kontynentalna.
Ayer A. J., Filozofia w XX wieku, tłum. T. Baszniak, Warszawa 2000.
Copleston F., Historia filozofii, t. VII–IX, Warszawa 1998.
Kuderowicz Z. (red.), Filozofia współczesna, t. I–II, Warszawa 1990.
Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, t. 1,2, Kraków 2009.

Lektury uzupełniające

Filozofia współczesna kontynentalna.
Michalski K., Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa 1978.
Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 1998.
Abbagnano N., Storia della filosofia, v. 3,4, Torino 1982
Hirschberger J., Geschichte der Philosophie. Neuzeit und Gegenwart, Freiburg-Basel-Wien 1981.