Filozofia matematyki w XVII i XVIII wieku (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Ukończenie kursu logiki na pierwszym roku, znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej

Cele

Ogólna charakterystyka filozofii matematyki w XVII i XVIII wieku

Treści kształcenia

T_1 Filozofia matematyki Pascala
T_2 Filozofia matematyki Kartezjusza
T_3 Powstanie rachunku różniczkowego i całkowego
T_4 Filozofia matematyki Newtona
T_5 Filozofia matematyki Leibniza
T_6 Logicyzm - geneza
T_7 Sprzeczności u podstaw analizy matematycznej, wielkości niearchimedesowe
T_8 Empiryzm brytyjski a podstawy analizy
T_9 Geneza filozofii matematyki Kanta
T_10 Konstruktywizm Kanta
T_11Filozofia matematyki Kanta a powstanie geometrii nieeuklidesowych

Efekty kształcenia

Wiedza
E_1 - student dysponuje uporządkowanymi szczegółowymi wiadomościami oraz zna szczegółowo metody badawcze i strategie argumentacyjne z wybranych zagadnień subdyscypliny filozoficznej w zależności od zainteresowań – K_W21
E_2 - student zna podstawy filozoficznej refleksji nad matematyką
E_3 - student zna główne tendencje w filozofii matematyki XVII i XVIII wieku
Umiejętności
E_4 - student potrafi w sposób zrozumiały przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować twierdzenia i definicje
Kompetencje społeczne
E_5 - student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów – K_K02

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład
M_2 połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.
M_3 Lektura uzupełniająca

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Egzamin końcowy – ustny.

Lektury podstawowe

x

Lektury uzupełniające

Notatki z wykładów
R. Murawski, Filozofia matematyki, Zarys dziejów, Warszawa 2002