Filozofia matematyki w XVII i XVIII wieku (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Filozofia matematyki w XVII i XVIII wieku
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Filozofia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] filozoficzne podstawy nauk kognitywnych, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Filozofia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny M [na kierunku:] etyka stosowana, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Ukończenie kursu logiki na pierwszym roku, znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej
Cele
Ogólna charakterystyka filozofii matematyki w XVII i XVIII wieku
Treści kształcenia
T_1 Filozofia matematyki Pascala
T_2 Filozofia matematyki Kartezjusza
T_3 Powstanie rachunku różniczkowego i całkowego
T_4 Filozofia matematyki Newtona
T_5 Filozofia matematyki Leibniza
T_6 Logicyzm - geneza
T_7 Sprzeczności u podstaw analizy matematycznej, wielkości niearchimedesowe
T_8 Empiryzm brytyjski a podstawy analizy
T_9 Geneza filozofii matematyki Kanta
T_10 Konstruktywizm Kanta
T_11Filozofia matematyki Kanta a powstanie geometrii nieeuklidesowych
T_2 Filozofia matematyki Kartezjusza
T_3 Powstanie rachunku różniczkowego i całkowego
T_4 Filozofia matematyki Newtona
T_5 Filozofia matematyki Leibniza
T_6 Logicyzm - geneza
T_7 Sprzeczności u podstaw analizy matematycznej, wielkości niearchimedesowe
T_8 Empiryzm brytyjski a podstawy analizy
T_9 Geneza filozofii matematyki Kanta
T_10 Konstruktywizm Kanta
T_11Filozofia matematyki Kanta a powstanie geometrii nieeuklidesowych
Efekty kształcenia
Wiedza
E_1 - student dysponuje uporządkowanymi szczegółowymi wiadomościami oraz zna szczegółowo metody badawcze i strategie argumentacyjne z wybranych zagadnień subdyscypliny filozoficznej w zależności od zainteresowań – K_W21
E_2 - student zna podstawy filozoficznej refleksji nad matematyką
E_3 - student zna główne tendencje w filozofii matematyki XVII i XVIII wieku
Umiejętności
E_4 - student potrafi w sposób zrozumiały przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować twierdzenia i definicje
Kompetencje społeczne
E_5 - student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów – K_K02
E_1 - student dysponuje uporządkowanymi szczegółowymi wiadomościami oraz zna szczegółowo metody badawcze i strategie argumentacyjne z wybranych zagadnień subdyscypliny filozoficznej w zależności od zainteresowań – K_W21
E_2 - student zna podstawy filozoficznej refleksji nad matematyką
E_3 - student zna główne tendencje w filozofii matematyki XVII i XVIII wieku
Umiejętności
E_4 - student potrafi w sposób zrozumiały przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować twierdzenia i definicje
Kompetencje społeczne
E_5 - student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów – K_K02
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład
M_2 połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.
M_3 Lektura uzupełniająca
M_2 połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.
M_3 Lektura uzupełniająca
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Egzamin końcowy – ustny.
Lektury podstawowe
x
Lektury uzupełniające
Notatki z wykładów
R. Murawski, Filozofia matematyki, Zarys dziejów, Warszawa 2002
R. Murawski, Filozofia matematyki, Zarys dziejów, Warszawa 2002