Filozofia matematyki w XIX wieku (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Filozofia matematyki w XIX wieku
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Filozofia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] filozoficzne podstawy nauk kognitywnych, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] filozofia ogólna, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny M [na kierunku:] etyka stosowana, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] etyka stosowana, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] filozoficzne podstawy nauk kognitywnych, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] filozofia a chrześcijaństwo, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Jerzy Dadaczyński, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Ukończenie kursu logiki na pierwszym roku, znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej
Cele
Zaznajomienie z głównymi kierunkami filozofii matematyki w XIX
Treści kształcenia
T_1 Reforma podstaw analizy - arytmetyzacja
T_2 Filozofia matematyki Bolzana
T_3 Cauchy
T_4 Weierstrass
T_5 Unifikacja matematyki na bazie arytmetyki liczb naturalnych
T_6 Rozwiązanie problemu niewymierności
T_7 Geneza teoria mnogości
T_8 Filozofia matematyki Cantora
T_9 Filozofia matematyki Dedekinda
T_10 Teoria mnogości – nieskończonoś aktualna w matematyce
T_11 Praintuicjonizm - Kronecker
T_12 Semiintuicjonisci francuscy
T_2 Filozofia matematyki Bolzana
T_3 Cauchy
T_4 Weierstrass
T_5 Unifikacja matematyki na bazie arytmetyki liczb naturalnych
T_6 Rozwiązanie problemu niewymierności
T_7 Geneza teoria mnogości
T_8 Filozofia matematyki Cantora
T_9 Filozofia matematyki Dedekinda
T_10 Teoria mnogości – nieskończonoś aktualna w matematyce
T_11 Praintuicjonizm - Kronecker
T_12 Semiintuicjonisci francuscy
Efekty kształcenia
Wiedza
E-_1 - student dysponuje uporządkowanymi szczegółowymi wiadomościami oraz zna szczegółowo metody badawcze i strategie argumentacyjne z wybranych zagadnień subdyscypliny filozoficznej w zależności od zainteresowań – K_W21
E_2 - student zna podstawy filozoficznej refleksji nad matematyką
E_3 - student zna główne tendencje w filozofii matematyki XIX wieku
Umiejętności
E_4 - student potrafi w sposób zrozumiały przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować twierdzenia i definicje
Kompetencje społeczne
E_5 - student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów – K_K02
E-_1 - student dysponuje uporządkowanymi szczegółowymi wiadomościami oraz zna szczegółowo metody badawcze i strategie argumentacyjne z wybranych zagadnień subdyscypliny filozoficznej w zależności od zainteresowań – K_W21
E_2 - student zna podstawy filozoficznej refleksji nad matematyką
E_3 - student zna główne tendencje w filozofii matematyki XIX wieku
Umiejętności
E_4 - student potrafi w sposób zrozumiały przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować twierdzenia i definicje
Kompetencje społeczne
E_5 - student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów – K_K02
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład
M_2 połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.
M_3 Lektura uzupełniająca
M_2 połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.
M_3 Lektura uzupełniająca
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Egzamin końcowy – ustny.
Obowiązuje materiał przedstawiony w czasie wykładów
Obowiązuje materiał przedstawiony w czasie wykładów
Lektury podstawowe
x
Lektury uzupełniające
Notatki z wykładów
R. Murawski, Filozofia matematyki, Zarys dziejów, Warszawa 2002
R. Murawski, Filozofia matematyki, Zarys dziejów, Warszawa 2002