Etyka Petera Singera a personalizm (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Cele

Podczas wykładu student poznaje myśl etyczną wybitnego i kontrowersyjnego współczesnego filozofa - Petera Singera. Student uczy się analizować argumentację oraz konfrontować różne systemy etyczne. Student poznaje podobieństwa i różnice między myślą Singera a etyką personalistyczną

Treści kształcenia

Podczas wykładu zrekonstruowana zostanie etyka Petera Singera, jej założenia, postulaty i praktyczne implikacje. Myśl Singera stanowi wyzwanie dla współczesnych szkół etycznych. W toku wykładu przyjrzymy się, w jaki sposób z tymi wyzwaniami radzi sobie etyka personalistyczna. Obydwie etyki zostaną ze sobą zestawione w celu wskazania różnic ale też podobieństw i punktów wspólnych. W trakcie wykładu zostanie wykazane, że rozwiązania proponowane przez etykę personalistyczną zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa uczestnikom życia publicznego a postulowany przez Singera upadek etyki tradycyjnej nie nastąpił.

T_1.Ogólna charakterystyka etyki P. Singera. Utylitaryzm preferencji a personalizm. Kalkulacja utylitarystyczna. Czym jest etyka? Dlaczego mamy postępować moralnie.
T_2. Zasada równego rozważania interesów i zasięg ochrony moralnej. Pojęcie osoby ludzkiej i istoty ludzkiej. Natura ludzka w ujęciu Singera.
T_3. Antropocentryzm jako gatunkowizm. Czy etyka personalistyczna jest gatunkowistyczna? Wegetarianizm jako narzędzie zmiany świata. Nasz stosunek do zwierząt.
T_4. Problem ubóstwa jako wyzwanie dla świata. Dlaczego powinienem pomagać ubogim?
T_5. Problem ochrony środowiska jako wyzwanie dla świata. Jeden świat, jedna atmosfera, jedno środowisko.
T_6. Etyka a rozwój medycyny.
T_7. Etyka a postęp techniczny.
T_8. Upadek etyki tradycyjnej. Etyka a chrześcijaństwo.

Efekty kształcenia

Ew_1. zna ogólny stan badań w zakresie etyki Petera Singera i Etyki Personalistycznej (K_W05

Metody dydaktyczne

M_1 wykład
M_2 dyskusja

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej, którego termin zostanie ustalony najpóźniej na 2 tygodnie przed końcem zajęć. Podczas egzaminu studenci otrzymają trzy pytania z zakresu wiedzy przekazanej przez prowadzącego podczas wykładów. Celem pytań będzie sprawdzenie, w jakim stopniu student osiągnął zakładane wyniki kształcenia. Wynik egzaminu określi ocenę końcową.

Lektury podstawowe

Singer P., Etyka Praktyczna, tłum. A. Sagan, Warszawa 2003.
Singer P., O życiu i śmierci, tłum. A. Alichniewicz, A. Szczęsna, Warszawa 1997.
Singer P., Życie, które możesz ocalić, tłum. E. de Lazari, Warszawa 2011.

Lektury uzupełniające

Biesaga T., Etyka chrześcijańska a etyka ateistyczna wobec eutanazji, w: Chrześcijanin wobec eutanazji, red. K. Gryz, B. Mielec, Kraków 2001, s. 13-19.
Biesaga T., Personalizm czy utylitaryzm jest właściwą podstawą etyki medycznej? w: „Folia Medica Cracoviensia”, Kraków 39(1998) z. 3-4, s. 43-52.
Bołoz W., Höver G., (red.), Utylitaryzm w bioetyce. Jego założenia i skutki na przykładzie poglądów Petera Singera, Warszawa 2002.
Camosy C., Peter Singer and Christian Ethics. Beyond Polarization, London 2012.
Ciach H., Istota ludzka czy osoba ludzka, Kraków 2013.
Hołub G., Personalizm a inne propozycje bioetyki, [w:] Bioetyka Personalistyczna, red. T. Biesaga, Kraków 2006, s. 9-29.
Jamiesion D., (red.), Singer and his critics, Oxford 1999.
Singer P., Abortion, the dividing line [w:] „Herald Sun”, 25.08.2007.
Singer P., D. Wells, Dzieci z probówki, tłum. Z.Nierada, Warszawa 1998.
Singer P., J. Mason, Etyka a to, co jemy, tłum. E. de Lazari, Warszawa 2012.
Singer P., The expanding circle, Oxford 1983.
Singer P., How are we to live?, Oxford 1997.
Singer P., Wyzwolenie zwierząt, tłum. A. Alichniewicz, A. Szczęsna, Warszawa 2004.
Spaemann R., Osoby, tłum. J. Mereck, Warszawa 2001.
Styczeń T., Etyka niezależna, red. K. Krajewski, Lublin 2012.
Styczeń T., Objawić osobę, [w:] tenże, W drodze do etyki, Lublin 1984.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 2001.