Historia etyki (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość historii filozofii oraz podstaw filozofii

Cele

W oparciu o zdobytą wiedzę student potrafi scharakteryzować kierunki i szkoły w etyce, zna poglądy wybitnych etyków starożytnych, średniowiecznych oraz epoki odrodzenia, potrafi w odniesieniu do ich poglądów scharakteryzować własne poglądy etyczne i wskazać, jakie rozwiązania danego proble-mu etycznego zaproponowaliby przedstawiciele różnych szkół etycznych.

Treści kształcenia

W ramach wykładu zaprezentowany zostanie zarys myśli etycznej wybranych filozofów starożytnych, średniowiecznych oraz z epoki odrodzenia. Podczas wykładów omówione zostaną najważniejsze problemy etyczne i różne propozycje ich rozwiązania oraz ich wpływ na współczesne debaty publiczne.

T_1. Narodziny etyki: Homer, Hezjod, etyka obywatela polis.
T_2. Refleksja etyczna przed Sokratesem: Pitagoras, Heraklit, Empedokles, Demokryt.
T_3. Etyka Sofistów: Protagoras, Gorgiasz, Trazymach, Kalikles.
T_4. Intelektualizm etyczny Sokratesa.
T_5. Idealizm etyczny Platona.
T_6. Eudajmonizm perfekcjonistyczny Arystotelesa.
T_7. Etyka Epikurejczyków i Hedonistów.
T_8. Etyka Stoików i Cyników
T_9. Narodziny etyki chrześcijańskiej – Stary i Nowy Testament, Jezus z Nazaretu, etyka pierwszych chrześcijan.
T_10. Myśl etyczna św. Augustyna z Hippony.
T_ 11. Średniowieczna chrześcijańska myśl etyczna: św. Anzelm, Piotr Abelard, Piotr Lombard, bł. Jan Duns Szkot.
T_12. Poglądy etyczne św. Tomasza z Akwinu.
T_13. Amoralizm N. Machiavellego, Egoizm etyczny T. Hobbesa.
T_14. Empiryzm brytyjski Locke, Hume'a krytyka podstaw etyki.
T_15. Etyka Kartezjusza, Etyka Spinozy, Etyka J.J. Rousseau.

Efekty kształcenia

EW_1. zna specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim, precyzyjnie definiuje, szczegółowo opisuje oraz rozumie relacje między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w obszarze: etyka. (K_W02).
Ew_2. zna historyczny rozwój wielu wiodących idei filozoficznych w obszarze etyki nowożytnej i współczesnej na poziomie umożliwiającym specjalizację w tym obszarze. (K_W 07).
Eu_1. rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice. (KU_12).
Ek_1. ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych (K_K06).

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład połączony z prezentacją multimedialną
M_2 Dyskusja

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 egzamin ustny

Egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej, którego termin zostanie ustalony na 2 tygodnie przez końcem zajęć. Podczas egzaminu studenci otrzymają trzy pytania z zakresu wiedzy przekazanej przez prowadzącego podczas wykładów. Celem pytań będzie sprawdzenie w jakim stopniu student osiągnął zakładane wyniki kształcenia. Wynik egzaminu określi ocenę końcową.

Lektury podstawowe

1. MacIntyre A., Krótka historia etyki, tłum. A. Chmielewski, Warszawa 1995.
2. Bourke V., Historia Etyki, tłum. A. Białek, Toruń 1994.

Lektury uzupełniające

1. Jaeger W., Paideia, dowolne wydanie.
2. Krokiewicz A., Hedonizm Epikura, Warszawa 1961.
3. Krokiewicz A., Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 1959.
4. Krokiewicz A., Sokrates. Etyka Demokryta i Hedonizm Arystypa, Warszawa 2000.
5. Realle G., Historia filozofii starożytnej, t. 1-3.
6. Ślipko T., Historia etyki, Kraków 2010.
7. teksty źródłowe autorstwa omawianych filozofów (lista będzie prezentowana na każdym wy-kładzie)