Historia etyki (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Cele

W oparciu o zdobytą wiedzę student potrafi scharakteryzować kierunki i szkoły w etyce, zna poglądy wybitnych etyków starożytnych i średniowiecznych oraz epoki odrodzenia, potrafi w odniesieniu do ich poglądów scharakteryzować własne poglądy etyczne, potrafi wskazać, jakie rozwiązania danego problemu etycznego zaproponowaliby przedstawiciele różnych szkół etycznych. Rozwój umiejętności analizy tekstu.

Treści kształcenia

T_1. Wybrane poglądy etyczne Platona ( Obrona Sokratesa, Gorgiasz, Menon, Państwo)
T_2. Eudajmonizm perfekcjonistyczny Arystotelesa (Cnoty, szczęście, złoty środek, sprawiedliwość, przyjaźń)
T_3. Myśl etyczna stoików: Marek Aureliusz, Seneka (Szczęście, sprawiedliwość, przyjaźń)
T_4. Etyka św. Augustyna.
T_5. Etyka św. Tomasza z Akwinu (Szczęście, sprawiedliwość)
T_6 Amoralizm etyczny: N. Machiavelli
T_7 Tolerancja u Locke'a
T_8 Etyka Spinozy

Efekty kształcenia

Ew_1. ma gruntowną znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego (K_W04).
Ew_2. posiada znaczną sprawność w identyfikowaniu i twórczym rozwijaniu problemów filozoficznych wyrosłych na gruncie: etyki (K_W08).
Eu_1. samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów (K_U02).
EK_1. potrafi zaprezentować samodzielnie wybrany problem, a następnie poprowadzić dyskusję na jego temat (K_K01)
Ek_2. wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów(K_K02).

Metody dydaktyczne

M_1 analiza tekstu źródłowego
M_2 dyskusja
M_3 referat wprowadzający (prowadzący)
M_4 referaty studentów

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Ocenianie ciągłe. Podczas każdych zajęć oceniana jest aktywność studentów, stopień rozumienia tekstu oraz stopień realizacji zakładanych efektów kształcenia. Oceniane jest również sprawozdanie z poprzednich zajęć.
W_2 Praca semestralna na temat wybrany spośród zaproponowanych przez prowadzącego. Celem pracy jest sprawdzenia stopnia realizacji założonych efektów kształcenia. Szczegółowe kryteria oceny pracy zostaną podane na pierwszych zajęciach. Harmonogram oddawania prac zostanie ustalony ze studentami.
W_3 Rozmowa zaliczeniowa w sesji egzaminacyjnej. Podczas rozmowy student odpowiada na jedno pytanie dotyczące pracy i jedno (losowane) pytanie dotyczące analizowanych tekstów.

Ocena końcowa= (2xW_1+W_2+W_3):4
Wynik zaokrąglany jest w górę.

Lektury podstawowe

Arystoteles, Etyka Eudemejska, dowolne wydanie, ks. VII.
Arystoteles, Etyka Nikomachejska, dowolne wydanie ks. I-V, VIII, IX, X par. 6-9
Arystoteles, Etyka Wielka, dowolne wydanie, Ks. I, par. 1-16, 33; ks II par. 11-17
Augustyn św, O wolnej woli, [w:] Tenże, Dialogi filozoficzne, Kraków: Znak 1999, s. 493-649.
Bartula P, Dyskretny urok tolerancji, [w:] red. W. Zuziak, J. Mysona Byrska, Kłamstwo w życiu publicznym, Kraków 2009.
Locke J., List o tolerancji, dowolne wydanie.
Machiavelli N, Książę, dowolne wydanie.
Marek Aureliusz, Rozmyślania, dowolne wydanie.
Platon, Menon, dowolne wydanie.
Platon, Obrona Sokratesa, dowolne wydanie.
Platon, Państwo, dowolne wydanie, ks I i II.
Seneka, Pisma filozoficzne, dowolne wydanie.
Spinoza B., Etyka, tłum. I. Halpern, Kraków 2009
Tomasz z Akwinu, św.,  Suma teologiczna, I II, q. 5, t. 9, II-II, q.57-60, t. 18, tłum. F. W. Bednarski OP, Londyn 1963.

Uwagi

Dopuszczalne są dwie nieobecności, każda nieobecność powyżej tego limitu musi zostać odrobiona podczas konsultacji prowadzącego. Do rozmowy zaliczeniowej obowiązuje znajomość całego materiału.