Historia etyki II (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Zaliczone przedmioty: Historia Etyki I

Cele

W oparciu o zdobytą wiedzę student potrafi scharakteryzować kierunki i szkoły w etyce, zna poglądy wybitnych etyków nowożytnych i współczesnych, potrafi w odniesieniu do ich poglądów scharaktery-zować własne poglądy etyczne i wskazać, jakie rozwiązania danego problemu etycznego zapropono-waliby przedstawiciele różnych szkół etycznych.

Treści kształcenia

W ramach wykładu zaprezentowany zostanie zarys myśli etycznej wybranych filozofów nowożytnych i współczesnych. Podczas wykładów omówione zostaną najważniejsze problemy etyczne i różne propozycje ich rozwiązania oraz ich wpływ na współczesne debaty publiczne.




T_1. Etyka formalna Kanta, Paradoksy etyki egzystencjalnej S. Kierkegaarda.
T_2. Etyka utylitarystyczna: J. Bentham, J. S. Mill. Uniwersalny hedonizm H. Sidgwicka.
T_3. Etyka mistrzów podejrzeń: K. Marks, Z Freud, F. Nietzschego przewartościowanie wartości, teoria resentymentu M. Schelera.
T_4. Nowożytna etyka brytyjska: Etyka i metaetyka G. E. Moore'a, wykład L. Wittgensteina w myśl etyczną.
T_5. Emotywizm Ayera i Stevensona, Preskryptywizm Etyczny R.M. Hare'a.
T_6. Zwrot ku aksjologii: Brentano, von Ehrenfels, Etyka wartości M. Schelera.
T_7 Aksjologia uczniów Schelera: D. von Hildebrand , N. Hartmann, R. Ingarden).
T_8 Pozytywizm Comte'a, Scjentyzm w etyce: Dukheim, Lévy-Bruhl, w stronę socjobiologii: H. Spencer, E.O. Wil-son, R. Dawkins.
T_9.Personalizm w Etyce: E. Mounier, J. Maritain. Etyka szacunku dla życia A. Schweizera.
T_10. Etyka po Auschwitz: H. Arendt, E. Levinas, H. Jonas. Etyka T. Kotarbińskiego.
T_11. Etyka cnót A. MacIntyre'a, płynna ponowoczesność Z. Baumana, Pragmatyzm R. Rorty'ego.
T_12. Wkład Derridy, Foucault’a we współczesną myśl etyczną, Etyka ponowoczesna Sartre'a i odpowiedź francu-skiej fenomenologii ducha L. Lavelle'a.
T_13. Utylitaryzm preferencji P. Singera, Etyka D. Parfita.
T_14. R. Spaemana i K. Wojtyły krytyka utylitaryzmu.
T_15. Etyka inspirowana myślą chrześcijańską: personalizm K. Wojtyły, filozofia dialogu i agatologia J. Tischnera

Efekty kształcenia

EW_1. zna specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim, precyzyjnie definiuje, szcze-gółowo opisuje oraz rozumie relacje między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w obszarze: etyka. (K_W02).
Ew_2. zna historyczny rozwój wielu wiodących idei filozoficznych w obszarze etyki nowożytnej i współczesnej na poziomie umożliwiającym specjalizację w tym obszarze. (K_W 07).
Eu_1. rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice. (KU_12).
Ek_1. ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych (K_K06).

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład połączony z prezentacją multimedialną
M_2 Dyskusja

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 egzamin ustny

Egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej, którego termin zostanie ustalony na 2 tygodnie przez końcem zajęć. Podczas egzaminu studenci otrzymają trzy pytania z zakresu wiedzy przekazanej przez prowa-dzącego podczas wykładów. Celem pytań będzie sprawdzenie w jakim stopniu student osiągnął za-kładane wyniki kształcenia. Wynik egzaminu określi ocenę końcową.

Lektury podstawowe

1. MacIntyre A., Krótka historia etyki, tłum. A. Chmielewski, Warszawa 1995.
2. Bourke V., Historia Etyki, tłum. A. Białek, Toruń 1994.

Lektury uzupełniające

1. Copleston F., Historia Filozofii, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1989.
2. Galarowicz J., Fenomenologiczna etyka wartości, Kraków 1997.
3. Lazari-Pawłowska I., Schweitzer, Warszawa 1976.
4. Maritain J., Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, tłum. J. Merecki, Lublin 2001.
5. Płużański T., Mounier, Warszawa 1997.
6. Podrez E., W kręgu dobra i zła, Warszawa 1998.
7. Putrament A., Co to jest socjobiologia, [w:] „Przegląd Powszechny”, 7/8 1998.
8. Szachaj A., (red), Między pragmatyzmem a postmodernizmem, Toruń 1995.
9. Szostek A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 1993.
10. Ślipko T., Historia etyki, Kraków 2010.
11. Tischner J., Etyka a historia, Kraków 2008.
12. Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998.
13. Zuziak W., Aksjologia Louisa Lavelle'a wobec ponowczesnego kryzysu wartości, Kraków 2012.
14. teksty źródłowe autorstwa omawianych filozofów (lista będzie prezentowana na każdym wykładzie).