Etyka biznesu i CSR (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Cele

Uzyskanie podstawowej wiedzy w zakresie Etyki Biznesu ze szczególnym naciskiem na Społeczną Odpowiedzialność biznesu.

Treści kształcenia

Podczas wykładu omawiana jest ogólna charakterystyka etyki biznesu oraz zagadnień społecznej odpowiedzialności biznesu, koncepcje biznesowe klasyków historii filozofii, teorie zależności między społecznością moralną a sfera biznesu, kryteria etyczne w biznesie, problematyka „opłacalności” etyki biznesu, etyka pracy oraz kwestie etyczne występujące w wewnętrznych relacjach przedsiębiorstw


T_1 Wprowadzenie. Ogólna charakterystyka etyki biznesu.
T_2 Etyka biznesu i etyka w biznesie: powstanie etyki biznesu, źródła etyki biznesu, kto potrze-buje etyki biznesu, homo oeconomicus.
T_3 Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Regulacje etyczne w firmach na przykła-dzie Gogle i Nivea Polska
T_4 CSR – narzędzia i motywy wdrażania
T_5 Etyka biznesu w koncepcjach etycznych klasyków.
T_6 Etyka biznesu w myśli chrześcijańskiej
T_7 Moralna odpowiedzialność w biznesie. Teorie zależności między społecznością moralną a sferą biznesu. Koncepcja trzech E. Kryterium OZM.
T_8 Opłacalność etyki biznesu. Wartość wymierna i niewymierna.
T_9 SRI – etyczne inwestowanie. Problem inwestycji w nieetyczne przedsięwzięcia.
T_10 Etyczne kupowanie
T_11 Przejrzystość jako wartość w biznesie
T_12 Relacje pracowni- firma pracoholizm, superdyzpozycjność, mobbing, godziwa płaca
T_13 Relacje firma-organy administracji publicznej: lobbing, korupcja
T_14 Relacje firma-klient: etyczna reklama

Efekty kształcenia

EW_1 Zna ogólny stan badań w zakresie etyki biznesu (K_W05).

Metody dydaktyczne

M_1 Wykład
M_2 prezentacja multimedialna
M_3 dyskusja sterowana

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Egzamin ustny

Egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej, którego termin zostanie ustalony najpóźniej na 2 tygodnie przed końcem zajęć. Podczas egzaminu studenci otrzymają trzy pytania z zakresu wiedzy przekazanej przez prowadzącego podczas wykładów. Celem pytań będzie sprawdzenie, w jakim stopniu student osiągnął zakładane wyniki kształcenia. Wynik egzaminu określi ocenę końcową.

Lektury podstawowe

Bennis W., Goleman D., O’ Toole J., Przejrzystość w biznesie, przeł. M. Witkowska, Warszawa 2008.
Czerwonka M., Inwestowanie społecznie odpowiedzialne, 2013
Filek J., Wprowadzenie do etyki biznesu, Kraków 2011.
Kietliński, V. M. Reyes, T. Oleksyn, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Kraków 2005.
Myśliwiec G., Zarys etyki gospodarczej i zawodowej, wyd. Almamer, Warszawa 2007.
Snihur S., Etyka biznesu. Zarys wybranych zagadnień, Warszawa 2006.

Lektury uzupełniające

Filek J.(red.), Etyka Biznesu. Studium przypadku, Kraków 2012.
Gasparski W., Wykłady z etyki biznesu, Warszawa 2002.
Bartkowiak G., Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, 2011.
Michalik M., Od etyki zawodowej do etyki biznesu, Warszawa 2003.
Porębski Cz., Czy etyka się opłaca?, wyd. Znak, Kraków 1997.
Pratley P., Etyka w Biznesie, tłum. M. Albigowski, Warszawa 1998.
Zuziak W., Społeczne perspektywy etyki, wyd. WN PAT, Kraków 2006.