Dobro w Etykach Arystotelesa, cz. 2 (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Dobro w Etykach Arystotelesa, cz. 2
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] Filozofia, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr Wojciech Gródek OFM
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr Wojciech Gródek OFM
- - Wykład monograficzny M [na kierunku:] etyka stosowana, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr Wojciech Gródek OFM
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr Wojciech Gródek OFM
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] etyka stosowana, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr Wojciech Gródek OFM
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr Wojciech Gródek OFM
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] filozofia a chrześcijaństwo, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr Wojciech Gródek OFM
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr Wojciech Gródek OFM
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] filozofia ogólna, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr Wojciech Gródek OFM
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr Wojciech Gródek OFM
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] filozoficzne podstawy nauk kognitywnych, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr Wojciech Gródek OFM
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr Wojciech Gródek OFM
- - Wykład monograficzny [na kierunku:] filozoficzne podstawy nauk kognitywnych, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr Wojciech Gródek OFM
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:o. dr Wojciech Gródek OFM
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: o. dr Wojciech Gródek OFM
Sylabus
Wymagania wstępne
1. Student zna idee i argumenty filozofów greckich - K_W03
2. czyta i interpretuje teksty poszczególnych filozofów greckich w oparciu o znane mu doświadczenie rzeczywistości - K_U03
3. poprawnie stosuje poznaną grecką terminologię filozoficzną - K_U05
2. czyta i interpretuje teksty poszczególnych filozofów greckich w oparciu o znane mu doświadczenie rzeczywistości - K_U03
3. poprawnie stosuje poznaną grecką terminologię filozoficzną - K_U05
Cele
1. Po ukończeniu kursu student będzie posiadał szczegółową znajomość teorii Arystotelesa dotyczącej terminu agathon.
2. Uzyska odpowiedź na pytanie: jakie muszą być spełnione warunki aby dobro ujawniało się w najpełniejszy sposób?
2. Uzyska odpowiedź na pytanie: jakie muszą być spełnione warunki aby dobro ujawniało się w najpełniejszy sposób?
Treści kształcenia
Tematyka zajęć będzie skupiała się na analizie terminu agathon występującego w Etykach Arystotelesa oraz na sposobach ujawniania się dobra w działaniu właściwym człowiekowi.
W trakcie zajęć zostaną poruszone następujące tematy:
w drugim semestrze:
6. Orthos logos, czyli słuszna ocena,
7. Oznaki dobra – przyjaźń,
8. Przyjaźń samego siebie i samowystarczalność,
9. Sprawiedliwość jako przejaw dobra.
W trakcie zajęć zostaną poruszone następujące tematy:
w drugim semestrze:
6. Orthos logos, czyli słuszna ocena,
7. Oznaki dobra – przyjaźń,
8. Przyjaźń samego siebie i samowystarczalność,
9. Sprawiedliwość jako przejaw dobra.
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student dysponuje uporządkowanymi szczegółowymi wiadomościami dotyczącymi terminu agathon występującego w Etykach Arystotelesa oraz zna szczegółowo poglądy Arystotelesa dotyczące działań, w których ujawnia się dobro. Zna metodę badawczą, którą posługuje się Arystoteles w filozofii praktycznej - K_W21
1. Student dysponuje uporządkowanymi szczegółowymi wiadomościami dotyczącymi terminu agathon występującego w Etykach Arystotelesa oraz zna szczegółowo poglądy Arystotelesa dotyczące działań, w których ujawnia się dobro. Zna metodę badawczą, którą posługuje się Arystoteles w filozofii praktycznej - K_W21
Metody dydaktyczne
1. Przedstawienie tez w ramach wykładu wprowadzającego,
2. Dyskusja na temat wygłoszonych tez.
2. Dyskusja na temat wygłoszonych tez.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Egzamin ustny na końcu semestru. Na egzaminie obowiązuje:
1. znajomość treści wykładu,
2. umiejętność formułowania tez i wniosków dotyczących treści wykładu.
1. znajomość treści wykładu,
2. umiejętność formułowania tez i wniosków dotyczących treści wykładu.
Lektury podstawowe
1. Ethikon Nikomacheon, [w:] Aristoteles graece, ed. Immanuelis Bekkeri, vol. 2, Berlin 1831, 1094a 1 – 1181b 23,
2. Ethikon Megalon [w:] Aristoteles graece, dz. cyt., 1181a 24 – 1213b 30,
3. Ethikon Eudemion [w:] Aristoteles graece, dz. cyt., 1214a 1 – 1249b 25.
2. Ethikon Megalon [w:] Aristoteles graece, dz. cyt., 1181a 24 – 1213b 30,
3. Ethikon Eudemion [w:] Aristoteles graece, dz. cyt., 1214a 1 – 1249b 25.
Lektury uzupełniające
1. Suzanne Stern-Gillet, Aristotle’s Philosophy of Friendship, State University of New York Press 1995,
2. H.A. Prichard, The Meaning of agathon in the Ethics of Aristotle, [w:] “Philosophy” 10(1935) ss. 27-39,
3. Christopher V. Mirus, Aristitle’s “Agathon”, [w:] “The Review of Metaphysics” Vol. 51, 3(2004), ss. 516-536,
4. Bernard Yack, How Good is the Aristotelian Good Life?, [w:] “Soundings: An Interdisciplinary Journal” Vol. 72, 4(1989), ss. 607-629,
5. L.A. Kosman, Predicating the Good, “Phronesis” Vol. 13, 2(1968), ss. 171-174
2. H.A. Prichard, The Meaning of agathon in the Ethics of Aristotle, [w:] “Philosophy” 10(1935) ss. 27-39,
3. Christopher V. Mirus, Aristitle’s “Agathon”, [w:] “The Review of Metaphysics” Vol. 51, 3(2004), ss. 516-536,
4. Bernard Yack, How Good is the Aristotelian Good Life?, [w:] “Soundings: An Interdisciplinary Journal” Vol. 72, 4(1989), ss. 607-629,
5. L.A. Kosman, Predicating the Good, “Phronesis” Vol. 13, 2(1968), ss. 171-174