Archiwizacja dokumentów historii mówionej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat historii najnowszej Polski; typologii źródeł archiwalnych; funkcjonowania archiwów i sposobów ochrony nośników dźwięku i obrazu.

Cele

Celem będzie nabycie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem wywiadów ze świadkami historii, technikami ich rejestracji, opracowania tego typu źródeł na potrzeby archiwum, oraz podstaw tworzenia archiwów źródeł mówionych.

Treści kształcenia

Zaplanowanie, realizacja i opracowanie wywiadu ze świadkiem ze szczególnym naciskiem na metody archiwizacji wywiadów. Celem jest: umiejętny wybór tematyki, świadka, przygotowania merytorycznego do przeprowadzenia wywiadu pod względem treści historycznych. Celem jest: umiejętny wybór tematyki, świadka, przygotowania merytorycznego do przeprowadzenia wywiadu pod względem treści historycznych.

Efekty kształcenia

Wiedza - w wyniku przeprowadzonych zajęć student: potrafi przedstawić teorię prowadzenia wywiadu, zna dzieje "historii mówionej".
Umiejętności - student potrafi przeprowadzić wywiad ze świadkiem historii.
Kompetencje - w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: będzie kreatywnie realizować projekty oral history; będzie otwarty na świadków historii, będzie postępować zgodnie z zasadami etyki, będzie zdolny do samodzielnej pracy w ramach projektów oral history.

Metody dydaktyczne

Wykład, praca ze źródłem, analiza tekstów dotyczących tematyki, prowadzenie próbnych wywiadów, obserwacja sytuacji wywoływania źródła, analiza zrealizowanych wywiadów.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

1) obecność na zajęciach 2) aktywny udział w zajęciach 3) prezentacja wybranych lektur dotyczących problematyki 4) prezentacja planów wywiadów

Lektury podstawowe

1) S. Aleksijewicz, Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, Wołowiec 2010; 2) N. MacKay, Curating oral histories, Walut Creek, 2007; 3) Historia mówiona elementarz, red. R. Dąbrowski, Kraków 2008; 4) S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010; 5) P. Filipkowski, Historia mówiona i wojna. Doświadczenie obozu koncentracyjnego w perspektywie narracji biograficznych, Wrocław 2010.

Lektury uzupełniające

1) M. Kurkowska-Budzan, Antykomunistyczne podziemie zbrojne na Białostocczyźnie. Analiza współczesnej symbolizacji przeszłości, Kraków 2009; 2) Polski Wrocław jako metropolia europejska. Pamięć i polityka historyczna z punktu widzenia oral history, red. Ph. Ther, T. Królik, L. Henke, Wrocław 2005; 3) Rodzina – Prywatność – Intymność. Dzieje rodziny polskiej w kontekście europejskim, red. D. Kałwa, A. Walaszek, A. Żarnowska, Warszawa 2005; 4) Wojna doświadczenie i zapis, nowe źródła, problemy metody badawcze, red. S. Buryła, P. Rodak, Kraków 2006; 5) J. Chrobaczyński, Historyk przed sądem. Kilka uwag o historii, prawie i moralności, Toruń 2011; 6) B. Klich-Kluczewska, Przez dziurkę od klucza. Życie prywatne w Krakowie (1945-1989), Warszawa 2005; 6) Z. Wóycicka, Przerwana żałoba. Polskie spory wokół pamięci nazistowskich obozów koncentracyjnych i zagłady 1944-1950, Warszawa 2009; 7) W. Brasse, Fotograf 3444 Auschwitz 1940-1945, Kraków 2011; 8) Historia z konsekwencjami rozmawiają Krzysztof Kozłowski i Michał Komar, Warszawa 2009; 9) Ł. Modelski, Dziewczyny wojenne. Prawdziwe historie, Kraków 2011; 10) Pokolenie, które goniło czas, Kraków 2010; 11) Wojenne rozstania, Warszawa 2009; 12) J. Zakrzeński, Co mi zostało z tych lat, Warszawa 2006; 13) Księżna. Wspomnienia o polskich Habsburgach. Z Marią Krystyną Habsburg rozmawiali Adam Tracz i Krzysztof Błecha, Żywiec 2009; 14) Relacje wojenne ziemian. Perspektywa dwóch pokoleń, red. i oprac. M. Chorązki, Kraków 2013; 15) J. Pałka, M. Venken, K. M. Zalewski, Żołnierze generała Maczka. Doświadczenie i pamięć wojny, Gdańsk 2013.

Uwagi

Planowane są również wyjścia całej grupy studentów do ośrodków gromadzących relacje świadków historii w Krakowie celem zapoznania się z metodologią pracy tych instytucji. Będą również spotkania ze świadkami historii i historykami prowadzącymi wywiady.