Archiwizacja dokumentów historii mówionej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat historii najnowszej Polski; typologii źródeł archiwalnych; funkcjonowania archiwów i sposobów ochrony nośników dźwięku i obrazu.

Cele

Celem będzie nabycie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem wywiadów ze świadkami historii, technikami ich rejestracji, opracowania tego typu źródeł na potrzeby archiwum, oraz podstaw tworzenia archiwów źródeł mówionych.

Treści kształcenia

Zaplanowanie, realizacja i opracowanie wywiadu ze świadkiem ze szczególnym naciskiem na metody archiwizacji wywiadów. Przeprowadzenia wywiadu historycznego, opracowanie i analiza treści wywiadu, opracowanie techniczne i formalne celem przekazania do archiwum, utworzenie i prowadzenie archiwum relacji. Przeprowadzenia wywiadu historycznego, opracowanie i analiza treści wywiadu, opracowanie techniczne i formalne celem przekazania do archiwum, utworzenie i prowadzenie archiwum relacji.

Efekty kształcenia

Wiedza - w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dokonać analizy treści relacji oraz potrafi przeprowadzić proces archiwizacji relacji.
Umiejętności - w wyniku wiedzy zdobytej podczas zajęć student dobiera metodę prowadzenia wywiadu, analizy treści oraz archiwizacji dokumentacji relacji. Kompetencje - student posiada w wyniku nabytej wiedzy i umiejętności nawiązywania kontaktów, wzbudzania zaufania społecznego. Ponadto charakteryzuje go wysoki poziom etyczny wobec świadków historii.

Metody dydaktyczne

Wykład, praca ze źródłem, analiza tekstów dotyczących tematyki, prowadzenie próbnych wywiadów, obserwacja sytuacji wywoływania źródła, analiza zrealizowanych wywiadów.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

1) obecność na zajęciach 2) aktywny udział w zajęciach 3) prezentacja zrealizowanych wywiadów i ich form archiwizacji lub przeprowadzenie transkrypcji wybranych wywiadów ze świadkami historii.

Lektury podstawowe

Lektury podstawowe: 1) S. Aleksijewicz, Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, Wołowiec 2010; 2) N. MacKay, Curating oral histories, Walut Creek, 2007; 3) Historia mówiona elementarz, red. R. Dąbrowski, Kraków 2008; 4) S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010; 5) P. Filipkowski, Historia mówiona i wojna. Doświadczenie obozu koncentracyjnego w perspektywie narracji biograficznych, Wrocław 2010.

Lektury uzupełniające

Lektury uzupełniające: 1) M. Kurkowska-Budzan, Antykomunistyczne podziemie zbrojne na Białostocczyźnie. Analiza współczesnej symbolizacji przeszłości, Kraków 2009; 2) Polski Wrocław jako metropolia europejska. Pamięć i polityka historyczna z punktu widzenia oral history, red. Ph. Ther, T. Królik, L. Henke, Wrocław 2005; 3) Rodzina – Prywatność – Intymność. Dzieje rodziny polskiej w kontekście europejskim, red. D. Kałwa, A. Walaszek, A. Żarnowska, Warszawa 2005; 4) Wojna doświadczenie i zapis, nowe źródła, problemy metody badawcze, red. S. Buryła, P. Rodak, Kraków 2006; 5) J. Chrobaczyński, Historyk przed sądem. Kilka uwag o historii, prawie i moralności, Toruń 2011; 6) B. Klich-Kluczewska, Przez dziurkę od klucza. Życie prywatne w Krakowie (1945-1989), Warszawa 2005; 6) Z. Wóycicka, Przerwana żałoba. Polskie spory wokół pamięci nazistowskich obozów koncentracyjnych i zagłady 1944-1950, Warszawa 2009; 7) W. Brasse, Fotograf 3444 Auschwitz 1940-1945, Kraków 2011; 8) Historia z konsekwencjami rozmawiają Krzysztof Kozłowski i Michał Komar, Warszawa 2009; 9) Ł. Modelski, Dziewczyny wojenne. Prawdziwe historie, Kraków 2011; 10) Pokolenie, które goniło czas, Kraków 2010; 11) Wojenne rozstania, Warszawa 2009; 12) J. Zakrzeński, Co mi zostało z tych lat, Warszawa 2006; 13) Księżna. Wspomnienia o polskich Habsburgach. Z Marią Krystyną Habsburg rozmawiali Adam Tracz i Krzysztof Błecha, Żywiec 2009; 14) Relacje wojenne ziemian. Perspektywa dwóch pokoleń, red. i oprac. M. Chorązki, Kraków 2013; 15) J. Pałka, M. Venken, K. M. Zalewski, Żołnierze generała Maczka. Doświadczenie i pamięć wojny, Gdańsk 2013.

Uwagi

Planowane są również wyjścia całej grupy studentów do ośrodków gromadzących relacje świadków historii w Krakowie celem zapoznania się z metodologią pracy tych instytucji. Będą również spotkania ze świadkami historii i historykami prowadzącymi wywiady.