Dokumentacja nieaktowa (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Dokumentacja nieaktowa
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Dokumentacja nieaktowa [na kierunku:] archiwistyka, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:30h/zo/2ECTS]: mgr Magdalena Marosz
- [prowadzący konwersatorium:30h/zo/2ECTS]: mgr Magdalena Marosz
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: mgr Magdalena Marosz
Sylabus
Wymagania wstępne
– podstawowa wiedza z zakresu nauk pomocniczych historii i archiwistyki oraz organizacji i funkcjonowania archiwów różnych typów;
– umiejętność wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji z zakresu archiwistyki w zasobach instytucji archiwalnych i w sieci Internet
– umiejętność wyszukiwania, analizowania i wykorzystania informacji z zakresu archiwistyki w zasobach instytucji archiwalnych i w sieci Internet
Cele
– poznanie różnorodności materiałów przechowywanych
w archiwach;
– uporządkowanie i pogłębienie wiedzy o różnych typach
i formach dokumentacji nieaktowej (terminologia, sposoby powstawania, rys historyczny) oraz o sposobach ich gromadzenia, przechowywania i udostępniania.
w archiwach;
– uporządkowanie i pogłębienie wiedzy o różnych typach
i formach dokumentacji nieaktowej (terminologia, sposoby powstawania, rys historyczny) oraz o sposobach ich gromadzenia, przechowywania i udostępniania.
Treści kształcenia
Na zajęciach studenci zapoznają się z typami i rodzajami dokumentacji nieaktowej. Poznają budowę i historię poszczególnych typów dokumentacji oraz zasady gromadzenia, przechowywania i udostępniania omawianych rodzajów.
WYKAZ TEMATÓW:
1. Wprowadzenie do problematyki, określenie zakresu zajęć i literatury przedmiotu oraz warunków zaliczenia.
2. Dokumenty pergaminowe (analiza budowy, historia, problemy dot. gromadzenia, przechowywania, udostępniania).
3. Dokumenty papierowe (analiza budowy, historia, problemy dot. przechowywania i udostępniania).
4. Zbiory pieczęci (analiza budowy, historia, problemy dot. gromadzenia, przechowywania i udostępniania).
5. Zbiory rękopisów (analiza budowy, historia, gromadzenie, przechowywanie, udostępnianie).
6. Zbiory ikonograficzne (wyk. w technikach wypukłych, technikach wklęsłych, technikach płaskich – analiza budowy poszczególnych rodzajów rycin, historia, gromadzenie, przechowywanie, udostępnianie).
7. Zbiory fotograficzne (analiza budowy, historia, problemy dot. gromadzenia, przechowywania i udostępniania).
8. Materiały ulotne (rodzaje, analiza budowy, historia, problemy gromadzenia, przechowywania, udostępniania).
9. Dokumentacja kartograficzna (analiza budowy, historia, problemy dot. gromadzenia, przechowywania
i udostępniania).
10. Dokumentacja techniczna (analiza budowy, historia, problemy dot. gromadzenia, przechowywania
i udostępniania).
11. Dokument elektroniczny (analiza budowy, historia, współczesne znaczenie, problemy związane
z gromadzeniem, opracowywaniem, przechowywaniem
i udostępnianiem).
12. Dokumentacja dźwiękowa (analiza budowy, historia, problemy gromadzenia, przechowywania, udostępniania).
13. Dokumentacja filmowa (zbiory audiowizualne) (analiza budowy, historia, problemy związane z przechowywaniem
i udostępnianiem.
14. Podsumowanie zajęć.
WYKAZ TEMATÓW:
1. Wprowadzenie do problematyki, określenie zakresu zajęć i literatury przedmiotu oraz warunków zaliczenia.
2. Dokumenty pergaminowe (analiza budowy, historia, problemy dot. gromadzenia, przechowywania, udostępniania).
3. Dokumenty papierowe (analiza budowy, historia, problemy dot. przechowywania i udostępniania).
4. Zbiory pieczęci (analiza budowy, historia, problemy dot. gromadzenia, przechowywania i udostępniania).
5. Zbiory rękopisów (analiza budowy, historia, gromadzenie, przechowywanie, udostępnianie).
6. Zbiory ikonograficzne (wyk. w technikach wypukłych, technikach wklęsłych, technikach płaskich – analiza budowy poszczególnych rodzajów rycin, historia, gromadzenie, przechowywanie, udostępnianie).
7. Zbiory fotograficzne (analiza budowy, historia, problemy dot. gromadzenia, przechowywania i udostępniania).
8. Materiały ulotne (rodzaje, analiza budowy, historia, problemy gromadzenia, przechowywania, udostępniania).
9. Dokumentacja kartograficzna (analiza budowy, historia, problemy dot. gromadzenia, przechowywania
i udostępniania).
10. Dokumentacja techniczna (analiza budowy, historia, problemy dot. gromadzenia, przechowywania
i udostępniania).
11. Dokument elektroniczny (analiza budowy, historia, współczesne znaczenie, problemy związane
z gromadzeniem, opracowywaniem, przechowywaniem
i udostępnianiem).
12. Dokumentacja dźwiękowa (analiza budowy, historia, problemy gromadzenia, przechowywania, udostępniania).
13. Dokumentacja filmowa (zbiory audiowizualne) (analiza budowy, historia, problemy związane z przechowywaniem
i udostępnianiem.
14. Podsumowanie zajęć.
Efekty kształcenia
– uporządkowana i pogłębiona wiedza (na poziomie rozszerzonym) na temat typów i form dokumentacji nieaktowej, sposobów ich powstawania i historii, oraz umiejętność stosowania tej wiedzy w praktyce;
– pogłębiona wiedza w zakresie problemów związanych z gromadzeniem, przechowywaniem i udostępnianiem poszczególnych rodzajów dokumentacji;
– umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego lub pracy pisemnej dot. zagadnień szczegółowych omawianej tematyki z wykorzystaniem różnorodnych źródeł informacji;
– umiejętność pracy w grupie.
– pogłębiona wiedza w zakresie problemów związanych z gromadzeniem, przechowywaniem i udostępnianiem poszczególnych rodzajów dokumentacji;
– umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego lub pracy pisemnej dot. zagadnień szczegółowych omawianej tematyki z wykorzystaniem różnorodnych źródeł informacji;
– umiejętność pracy w grupie.
Metody dydaktyczne
wykład z prezentacją multimedialną,
praca samodzielna studentów
praca samodzielna studentów
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
– aktywność podczas zajęć;
– samodzielne przygotowanie prezentacji multimedialnej
nt. wybranego typu dokumentacji nieaktowej (zawierającej definicję, sposób powstania, historię,..);
– egzamin pisemny (test).
– samodzielne przygotowanie prezentacji multimedialnej
nt. wybranego typu dokumentacji nieaktowej (zawierającej definicję, sposób powstania, historię,..);
– egzamin pisemny (test).
Lektury podstawowe
- Degen R., Dokumentacja i jej podział, [w:] Współczesna dokumentacja urzędowa, pod red. H. Robótki, Toruń 2011.
- Jabłońska M., Dokumentacja specjalna w archiwach. Opis tradycyjny i komputerowy, Toruń 2011.
- Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989
- Robótka H., Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2002.
- Jabłońska M., Dokumentacja specjalna w archiwach. Opis tradycyjny i komputerowy, Toruń 2011.
- Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989
- Robótka H., Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2002.
Lektury uzupełniające
- Karczowa H., Rozwój form kancelaryjnych i współczesne rodzaje dokumentów archiwalnych. Dokumentacja wizualna i audialna (fotografie, filmy, nagrania), Toruń 1979.
- Karczowa H., Rozwój form kancelaryjnych i współczesne rodzaje dokumentów archiwalnych. Dokumentacja geodezyjno-kartograficzna, Toruń 1985.
Polski słownik archiwalny, red. W. Maciejewska, Warszawa 1974.
- Robótka H., Wprowadzenie do archiwistyki współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2003
- Ryszewski B., O niektórych podstawowych pojęciach archiwalnych, [w:] Zeszyty Naukowe UMK, Historia t. 5, Toruń 1969.
- Ryszewski B., Archiwistyka, przedmiot, zakres, podział. Studia nad problemem, Warszawa-Poznań 1972.
- Robótka H., Rozwój form kancelaryjnych i współczesne rodzaje dokumentów archiwalnych. Dokumentacja geodezyjno-kartograficzna, Toruń 1985.
- Archiwa w postaci cyfrowej. Materiały międzynarodowych warsztatów DELOS CEE, red. E. Rosowska, Warszawa 2003
- Artykuły zamieszczone na łamach „Archeionu” i „Archiwisty Polskiego” dotyczące dokumentacji nieaktowej.
- Przepisy Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych, dotyczące dokumentacji nieaktowej.
- Ustawa z dn. 13 lipca 1983 roku o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tj. Dz. U. z 2011 r. nr 123, poz. 698 z późn. zm.)
- Karczowa H., Rozwój form kancelaryjnych i współczesne rodzaje dokumentów archiwalnych. Dokumentacja geodezyjno-kartograficzna, Toruń 1985.
Polski słownik archiwalny, red. W. Maciejewska, Warszawa 1974.
- Robótka H., Wprowadzenie do archiwistyki współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2003
- Ryszewski B., O niektórych podstawowych pojęciach archiwalnych, [w:] Zeszyty Naukowe UMK, Historia t. 5, Toruń 1969.
- Ryszewski B., Archiwistyka, przedmiot, zakres, podział. Studia nad problemem, Warszawa-Poznań 1972.
- Robótka H., Rozwój form kancelaryjnych i współczesne rodzaje dokumentów archiwalnych. Dokumentacja geodezyjno-kartograficzna, Toruń 1985.
- Archiwa w postaci cyfrowej. Materiały międzynarodowych warsztatów DELOS CEE, red. E. Rosowska, Warszawa 2003
- Artykuły zamieszczone na łamach „Archeionu” i „Archiwisty Polskiego” dotyczące dokumentacji nieaktowej.
- Przepisy Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych, dotyczące dokumentacji nieaktowej.
- Ustawa z dn. 13 lipca 1983 roku o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tj. Dz. U. z 2011 r. nr 123, poz. 698 z późn. zm.)