Historia doktryn politycznych i prawnych w nowożytności (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Historia doktryn politycznych i prawnych w nowożytności
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Historia doktryn politycznych i prawnych w nowożytności [na kierunku:] doktryny polityczne i prawne, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]: dr Olga Nadskakuła-Kaczmarczyk
- [prowadzący wykład:30h/z+e/1ECTS]: dr Olga Nadskakuła-Kaczmarczyk
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Olga Nadskakuła-Kaczmarczyk
Sylabus
Wymagania wstępne
Wiedza humanistyczna z zakresu liceum kształcącego
Cele
Zajęcia mają przybliżyć studentom poglądy na temat funkcjonowania, pochodzenia i istoty państwa i prawa. Perspektywa historyczna omawianych zagadnień pozwoli uchwycić zmiany, jakie w danym okresie dokonywały się w interpretacji zjawisk politycznych. Kurs ma ułatwić rozumienie procesu kształtowania się myśli politycznej, pokazać, w jaki sposób dana koncepcja wywarła wpływ na rzeczywistość polityczną.
Treści kształcenia
Z uwagi na specyfikę przedmiotu, ma on interdyscyplinarny charakter, zawierając także elementy historii religii i filozofii. Prezentuje zarówno szczegółowe koncepcje konkretnych autorów, wykorzystywane często jako teoretyczne zaplecze określonych rozwiązań politycznych i ustrojowych, jak też szersze nurty i kierunki filozofii polityki. 1. Realizm polityczny N. Machiavellego
2. Utopie renesansu- Tomasz Morus, Franciszek Bacon, Tomasz Campanella
3. Erazm z Rotterdamu –tępiciel zacofania
4. Doktryna suwerenności monarszej Jeana Bodina
5. Uroki reformacji: Marcin Luter i Jan Kalwin
6. Polska myśl renesansu
7. Tomasz Hobbes
8. Liberalizm John Locke’a
9. Oświecenie francuskie: Jan Jakub Rousseau i Wolter
10. Monteskiusz
11. Konserwatyzm Edmunda Burke
12. Szkoła prawa natury Grocjusza 1. Realizm polityczny N. Machiavellego
2. Utopie renesansu- Tomasz Morus, Franciszek Bacon, Tomasz Campanella
3. Erazm z Rotterdamu –tępiciel zacofania
4. Doktryna suwerenności monarszej Jeana Bodina
5. Uroki reformacji: Marcin Luter i Jan Kalwin
6. Polska myśl renesansu
7. Tomasz Hobbes
8. Liberalizm John Locke’a
9. Oświecenie francuskie: Jan Jakub Rousseau i Wolter
10. Monteskiusz
11. Konserwatyzm Edmunda Burke
12. Szkoła prawa natury Grocjusza
2. Utopie renesansu- Tomasz Morus, Franciszek Bacon, Tomasz Campanella
3. Erazm z Rotterdamu –tępiciel zacofania
4. Doktryna suwerenności monarszej Jeana Bodina
5. Uroki reformacji: Marcin Luter i Jan Kalwin
6. Polska myśl renesansu
7. Tomasz Hobbes
8. Liberalizm John Locke’a
9. Oświecenie francuskie: Jan Jakub Rousseau i Wolter
10. Monteskiusz
11. Konserwatyzm Edmunda Burke
12. Szkoła prawa natury Grocjusza 1. Realizm polityczny N. Machiavellego
2. Utopie renesansu- Tomasz Morus, Franciszek Bacon, Tomasz Campanella
3. Erazm z Rotterdamu –tępiciel zacofania
4. Doktryna suwerenności monarszej Jeana Bodina
5. Uroki reformacji: Marcin Luter i Jan Kalwin
6. Polska myśl renesansu
7. Tomasz Hobbes
8. Liberalizm John Locke’a
9. Oświecenie francuskie: Jan Jakub Rousseau i Wolter
10. Monteskiusz
11. Konserwatyzm Edmunda Burke
12. Szkoła prawa natury Grocjusza
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student po ukończeniu kursu:
- Zna podstawowe kierunki rozwoju myśli politycznej i prawnej w nowożytności SW04
-Zna podstawową terminologię dotyczącą doktryn politycznych w nowożytności SW01
Umiejętności:
- Potrafi posługiwać się terminologią właściwą dla myśli politycznej w nowożytności SU03
-potrafi analizować, krytycznie oceniać idee właściwe dla myśli politycznej i prawnej w nowożytności SU01
Kompetencje społeczne:
Student jest zdolny do samodzielnej oceny poszczególnych ideologii, doktryn, jest przygotowany do pracy związanej z zawodem politologa SK01
Student po ukończeniu kursu:
- Zna podstawowe kierunki rozwoju myśli politycznej i prawnej w nowożytności SW04
-Zna podstawową terminologię dotyczącą doktryn politycznych w nowożytności SW01
Umiejętności:
- Potrafi posługiwać się terminologią właściwą dla myśli politycznej w nowożytności SU03
-potrafi analizować, krytycznie oceniać idee właściwe dla myśli politycznej i prawnej w nowożytności SU01
Kompetencje społeczne:
Student jest zdolny do samodzielnej oceny poszczególnych ideologii, doktryn, jest przygotowany do pracy związanej z zawodem politologa SK01
Metody dydaktyczne
Wykład interaktywny
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Test końcowy mieszany-pytania otwarte i test wyboru
Lektury podstawowe
1. Andrzej Sylwestrzak, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 1999
2. Janusz Justyński, Historia doktryn polityczno-prawnych, Toruń 2009
3. Stanisław Filipowicz, Historia myśli polityczno-prawnej, Gdańsk 2006
4. Krystyna Chojnicka, Henryk Olszewski, Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań 2004
2. Janusz Justyński, Historia doktryn polityczno-prawnych, Toruń 2009
3. Stanisław Filipowicz, Historia myśli polityczno-prawnej, Gdańsk 2006
4. Krystyna Chojnicka, Henryk Olszewski, Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań 2004
Lektury uzupełniające
1. Przewodnik po współczesnej filozofii politycznej pod red. R.Goodin, F/Pettit, Warszawa 2002
2. Historia idei politycznych. Wybór tekstów, Opracowali: S. Filipowicz, A. Mielczarek, K. Pieliński, M. Tański, T. I-II, Wyd. Uniw. Warszawskiego, Warszawa 2000
2. Historia idei politycznych. Wybór tekstów, Opracowali: S. Filipowicz, A. Mielczarek, K. Pieliński, M. Tański, T. I-II, Wyd. Uniw. Warszawskiego, Warszawa 2000