Bezpieczeństwo narodowe (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość historii powszechnej XX wieku.

Cele

Założeniem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w tematykę z zakresu studiów nad bezpieczeństwem. Celem kursu jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat różnych sposobów podejścia do zagadnień bezpieczeństwa międzynarodowego, jak również pokazanie na ile właściwe pojmowanie kwestii bezpieczeństwa oraz próby obiektywizacji tych problemów kształtują możliwości wpływania na poziom bezpieczeństwa międzynarodowego

Treści kształcenia

Zagadnienie bezpieczeństwa według głównych szkół teoretycznych (realizm, liberalizm, konstruktywizm, feminizm, postmodernizm i teoria krytyczna). Najważniejsze instytucje odpowiedzialne za zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa, zarówno w wymiarze międzynarodowym, jak i europejskim.

- Wprowadzenie do Studiów Bezpieczeństwa
- Realizm (równowaga sił, teoria hegemonicznej stabilności, teoria wzlotów i upadków)
- Liberalizm (koncepcje bezpieczeństwa zbiorowego, teoria demokratycznego pokoju, współzależność gospodarcza, współzależność instytucjonalna)
- Szkoła Angielska (H. Bull i społeczeństwo anarchiczne)
- Neomarksizm (problemy Trzeciego Świata)
- Konstruktywizm i Szkoła Kopenhaska (analiza sektorowa, teoria kompleksów bezpieczeństwa, koncepcja sekurytyzacji bezpieczeństwa)
- Teoria krytyczna i Szkoła Walijska
- Feminizm
- Postmodernizm
- Ekologizm (środowisko naturalne jako problem bezpieczeństwa światowego)
- Problemy metodologiczne (ujęcie tradycyjne, pozytywistyczne i postpozytywistyczne)
- ONZ (systemy zbiorowego bezpieczeństwa)
- NATO (teorie powstawania, rozwoju i upadku sojuszy)
- UE (europejski wymiar bezpieczeństwa)
- KBWE/OBWE (instytucje regionalne.)

Efekty kształcenia

Wiedza:
- Student zna najważniejsze koncepcje wszystkich głównych szkół teoretycznych stosunków międzynarodowych oraz ewolucję poglądów na temat bezpieczeństwa [S_W01] [S_W03]
- Student zna najważniejsze instytucje międzynarodowe odpowiadające za bezpieczeństwo światowe [S_W01] [S_W03]

Umiejętności:
- Student uczestniczy w dyskusji merytorycznej, uwzględniając właściwą terminologię dla nauk o bezpieczeństwie i szeroki zakres tej problematyki [S_U01] [S_U02]

Kompetencje:
- Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę, analizować i oceniać bieżących wydarzeń i problemów bezpieczeństwa [S_K01]

Metody dydaktyczne

M1: Metody praktyczne – metoda przewodniego tekstu
M2: Metody problemowe – metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
M3: Metody podające – objaśnienie lub wyjaśnienie
M4: Metody podające – wykład informacyjny
M5: Metody podające – pogadanka

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

- obecność na zajęciach, w tym znajomość obowiązkowej literatury przedmiotu

- aktywność na zajęciach poprzez udział w dyskusjach, stawianiu pytań, wątpliwości itp., punktowana każdorazowo

- colloquium w postaci pytań testowych, pytań otwartych, minieseju

Lektury podstawowe

- Jackson R., Sørensen G., Wprowadzenie do stosunków międzynarodowych. Teorie i kierunki badawcze, Kraków 2006
- Strategia we współczesnym świecie. Wprowadzenie do studiów strategicznych, red. J. Baylis, Kraków 2009
- Studia bezpieczeństwa, red. P. Williams, Kraków 2012
- Teorie stosunków międzynarodowych, red. S. Burchill, Warszawa 2006
- Żurawski vel Grajewski P., Bezpieczeństwo międzynarodowe. Wymiar militarny, Warszawa 2012

Lektury uzupełniające

- Bezpieczeństwo międzynarodowe, red. R. Kuźniar, Warszawa 2012
- Czaputowicz J., Bezpieczeństwo międzynarodowe. Współczesne koncepcje, Warszawa 2012