Zarządzanie projektami (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Zarządzanie projektami
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Zarządzanie projektami [na kierunku:] doktryny polityczne i prawne, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:30h/zo/2ECTS]: mgr Izabela Szeląg
- [prowadzący konwersatorium:30h/zo/2ECTS]: mgr Izabela Szeląg
- - Zarządzanie projektami [na kierunku:] Turystyka historyczna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: mgr Izabela Szeląg
Sylabus
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu analizy oraz socjologii.
Cele
Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy z zakresu zarządzania projektami, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania projektami o charakterze społecznym.
Treści kształcenia
1. Wprowadzenie do zarządzania projektami - definicje i podstawowe pojęcia;
2. Planowanie działań projektowych;
3. Kontrola projektów;
4. Zarządzanie ryzykiem w projektach;
5. Ewaluacja i ocena projektów;
6. Warsztat pisania projektów.
1. Wprowadzenie do zarządzania projektami - definicje i podstawowe pojęcia: definicja projektu; rodzaje projektów; zasady zarządzania projektami; cykl życia projektu; fazy życia projektu; cele w projekcie – zasada SMART w definiowaniu celów projektu;
2. Inicjowanie działań projektowych - od pomysłu do projektu – warsztat z zakresu budowania struktury projektu z wykorzystaniem logicznej matrycy projektu - drzewo problemów, celów, analiza potrzeb i identyfikacja celu głównego i celów szczegółowych)
3. Planowanie działań projektowych: budowanie zespołu projektowego, budowanie harmonogramu działań projektowych - wykres Gantta, ścieżka krytyczna, ścieżka postępu; budżet projektu;
4. Kontrola projektów: kontrola i monitoring działań – cele i wskaźniki projektu, narzędzia ewaluacyjne w projekcie;
5. Zarządzanie ryzykiem w projektach: identyfikacja ryzyka w projekcie, strategia reakcji na ryzyko, nadzór i kontrola sytuacji ryzyka.
6. Ewaluacja i ocena projektów: kryteria ewaluacji projektów; jak oceniać - metody badań ewaluacyjnych; sukces w projekcie - kryteria oceny;
7. Warsztat pisania projektów – zajęcia warsztatowe gdzie studenci będą mogli zobaczyć i przeanalizować przykłady wniosków projektowych wraz z kartą oceny merytorycznej; warsztat pisania projektu w oparciu o własne pomysły i samodzielnie przeprowadzone analizy.
2. Planowanie działań projektowych;
3. Kontrola projektów;
4. Zarządzanie ryzykiem w projektach;
5. Ewaluacja i ocena projektów;
6. Warsztat pisania projektów.
1. Wprowadzenie do zarządzania projektami - definicje i podstawowe pojęcia: definicja projektu; rodzaje projektów; zasady zarządzania projektami; cykl życia projektu; fazy życia projektu; cele w projekcie – zasada SMART w definiowaniu celów projektu;
2. Inicjowanie działań projektowych - od pomysłu do projektu – warsztat z zakresu budowania struktury projektu z wykorzystaniem logicznej matrycy projektu - drzewo problemów, celów, analiza potrzeb i identyfikacja celu głównego i celów szczegółowych)
3. Planowanie działań projektowych: budowanie zespołu projektowego, budowanie harmonogramu działań projektowych - wykres Gantta, ścieżka krytyczna, ścieżka postępu; budżet projektu;
4. Kontrola projektów: kontrola i monitoring działań – cele i wskaźniki projektu, narzędzia ewaluacyjne w projekcie;
5. Zarządzanie ryzykiem w projektach: identyfikacja ryzyka w projekcie, strategia reakcji na ryzyko, nadzór i kontrola sytuacji ryzyka.
6. Ewaluacja i ocena projektów: kryteria ewaluacji projektów; jak oceniać - metody badań ewaluacyjnych; sukces w projekcie - kryteria oceny;
7. Warsztat pisania projektów – zajęcia warsztatowe gdzie studenci będą mogli zobaczyć i przeanalizować przykłady wniosków projektowych wraz z kartą oceny merytorycznej; warsztat pisania projektu w oparciu o własne pomysły i samodzielnie przeprowadzone analizy.
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania projektami – student będzie wiedział czym jest projekt, zarządzanie projektem, będzie znał specyfikę oraz charakter poszczególnych etapów i faz życia projektu (S_W03)
Umiejętności:
- Student posiada umiejętność analizy i wnioskowania na podstawie dokumentów źródłowych – aktów prawnych, raportów, statystyk, programów (S_U01)
- Student posiada umiejętność budowania narzędzi analitycznych takich jak drzewo problemów, celów, analiza potrzeb i identyfikacja celu głównego i celów szczegółowych (S_U01)
- Student posiada zdolność wykorzystywania zdobytej wiedzy i zdolność formułowania wniosków oraz uzasadnień. (S_U01)
Kompetencje:
- Student potrafi zastosować elementy wiedzy teoretycznej na temat zarządzania projektami w praktycznych działaniach i realizacji realnych działań (S_K01)
- Student umie zastosować poszczególne narzędzia analityczne z zakresu zarządzania w odniesieniu do specyfiki działań społecznych oraz komercyjnych. (S_K01)
- Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania projektami – student będzie wiedział czym jest projekt, zarządzanie projektem, będzie znał specyfikę oraz charakter poszczególnych etapów i faz życia projektu (S_W03)
Umiejętności:
- Student posiada umiejętność analizy i wnioskowania na podstawie dokumentów źródłowych – aktów prawnych, raportów, statystyk, programów (S_U01)
- Student posiada umiejętność budowania narzędzi analitycznych takich jak drzewo problemów, celów, analiza potrzeb i identyfikacja celu głównego i celów szczegółowych (S_U01)
- Student posiada zdolność wykorzystywania zdobytej wiedzy i zdolność formułowania wniosków oraz uzasadnień. (S_U01)
Kompetencje:
- Student potrafi zastosować elementy wiedzy teoretycznej na temat zarządzania projektami w praktycznych działaniach i realizacji realnych działań (S_K01)
- Student umie zastosować poszczególne narzędzia analityczne z zakresu zarządzania w odniesieniu do specyfiki działań społecznych oraz komercyjnych. (S_K01)
Metody dydaktyczne
Konwersatorium – dyskusje i debaty w oparciu analizy i interpretacje tekstów źródłowych wskazanych przez prowadzącego.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Kolokwium zaliczeniowe – sprawdzenie wiedzy studenta obejmujące całość zrealizowanego materiału.
Praca zaliczeniowa – samodzielnie napisany projekt – w oparciu o dostarczone przez prowadzącego materiały oraz dokumenty programowe.
Praca zaliczeniowa – samodzielnie napisany projekt – w oparciu o dostarczone przez prowadzącego materiały oraz dokumenty programowe.
Lektury podstawowe
- Walczak R.; Podstawy zarządzania projektami. Metody i przykłady; Warszawa 2014;
- Dostatni E., Gierulski W., Roszkowski H., Wirkus M.; Zarządzanie projektem; Warszawa 2013.
- Dostatni E., Gierulski W., Roszkowski H., Wirkus M.; Zarządzanie projektem; Warszawa 2013.
Lektury uzupełniające
brak.
Uwagi
brak.