Polityka budżetowa (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Polityka budżetowa
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Polityka budżetowa [na kierunku:] doktryny polityczne i prawne, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:30h/zo/2ECTS]: mgr Alicija Malevska
- [prowadzący konwersatorium:30h/zo/2ECTS]: mgr Alicija Malevska
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: mgr Alicija Malevska
Sylabus
Wymagania wstępne
Podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii
Cele
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z jedną z najistotniejszych sfer finansów publicznych – polityką budżetową. Kurs zakłada zdobycie podstawowej wiedzy teoretycznej z danej dziedziny oraz praktycznej, która pozwoli na krytyczną analizę decyzji politycznych dotyczących kształtowania oraz realizacji budżety państwa.
Treści kształcenia
Przedmiot dotyczy zagadnienia zaliczanego do sfery finansów publicznych, dlatego początkowe wykłady obejmą opis tej dziedziny działalności państwa. Następnie szczegółowo zostanie przeanalizowane zagadnienie polityki budżetowej we współczesnym świecie. Rozważania teoretyczne będą uzupełniane analizą konkretnych przykładów z różnych państw, a szczególny nacisk zostanie położony na Polski budżet.
Podstawowe kategorie z finansów publicznych.
Struktura sektora finansów publicznych.
Definicje, istota, cele, funkcje i narzędzia polityki budżetowej.
Polityka budżetowa jako część polityki gospodarczej państwa.
Teoria a praktyka polityki budżetowej.
Budżet jako narzędzie oddziaływania na gospodarkę.
Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania prowadzenia określonej polityki budżetowej.
Polityka budżetowa w teorii ekonomii i finansów.
Polityka budżetowa w Polsce.
Podstawowe kategorie z finansów publicznych.
Struktura sektora finansów publicznych.
Definicje, istota, cele, funkcje i narzędzia polityki budżetowej.
Polityka budżetowa jako część polityki gospodarczej państwa.
Teoria a praktyka polityki budżetowej.
Budżet jako narzędzie oddziaływania na gospodarkę.
Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania prowadzenia określonej polityki budżetowej.
Polityka budżetowa w teorii ekonomii i finansów.
Polityka budżetowa w Polsce.
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student umie definiować pojęcia z zakresu finansów publicznych, budżetu i polityki budżetowej, podatków i polityki podatkowej, rozróżnia i wyliczy instrumenty finansowe stosowane w ramach polityki budżetowej (S_W01)
- Student będzie rozumiał związki między celami i narzędziami polityki budżetowej a sytuacją polityczną i gospodarczą kraju oraz wpływem doktryn ekonomicznych i politycznych na zakres, cele i narzędzia polityki budżetowej (S_W03)(S_W05)
Umiejętności:
- Student będzie potrafił analizować i oceniać przeszłą, aktualną i prognozować przyszłą polityką budżetową, weryfikować stosowane narzędzia zarówno dochodowe, zwłaszcza podatki, jak i wydatkowe, łączyć realizowaną politykę budżetową z teoriami ekonomicznymi (S_U01)(S_U02)(S_U03)
Kompetencje społeczne:
- Student przejawia otwartość na zachodzące w otoczeniu gospodarczym zmiany; krytycznie, ale rzetelnie komentuje rzeczywistość polityczną, jest przygotowany do pracy w grupie (S_K01)
- Student umie definiować pojęcia z zakresu finansów publicznych, budżetu i polityki budżetowej, podatków i polityki podatkowej, rozróżnia i wyliczy instrumenty finansowe stosowane w ramach polityki budżetowej (S_W01)
- Student będzie rozumiał związki między celami i narzędziami polityki budżetowej a sytuacją polityczną i gospodarczą kraju oraz wpływem doktryn ekonomicznych i politycznych na zakres, cele i narzędzia polityki budżetowej (S_W03)(S_W05)
Umiejętności:
- Student będzie potrafił analizować i oceniać przeszłą, aktualną i prognozować przyszłą polityką budżetową, weryfikować stosowane narzędzia zarówno dochodowe, zwłaszcza podatki, jak i wydatkowe, łączyć realizowaną politykę budżetową z teoriami ekonomicznymi (S_U01)(S_U02)(S_U03)
Kompetencje społeczne:
- Student przejawia otwartość na zachodzące w otoczeniu gospodarczym zmiany; krytycznie, ale rzetelnie komentuje rzeczywistość polityczną, jest przygotowany do pracy w grupie (S_K01)
Metody dydaktyczne
Metody podające – wykład informacyjny
Metody problemowe – wykład konwersatoryjny, dyskusja
dydaktyczna
Metody praktyczne – metoda tekstu przewodniego, metoda projektów
Metody problemowe – wykład konwersatoryjny, dyskusja
dydaktyczna
Metody praktyczne – metoda tekstu przewodniego, metoda projektów
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Główną formą pomiaru pracy studenta będzie ocenianie ciągłe: studenci będą musieli na każde zajęcia przygotować krótką informację dotyczącą bieżącej polskiej polityki budżetowej wybranego resortu i przedstawić to pozostałym uczestnikom. Na zajęciach studenci będą musieli w grupach wykonywać zajęcia praktyczne, gdzie będzie oceniana ich aktywność, kreatywność i zaangażowanie. Zaliczenie końcowe będzie stanowił projekt w postaci propozycji reform budżetowych dla Polski, przygotowanych przez każdego studenta.
Lektury podstawowe
- J. Ciak, Polityka budżetowa, Toruń 2002
- E. Denek, J. Sobiech, J. Wolniak, Finanse publiczne, Warszawa 2005
- Polityka budżetowa, red. G. Gołębiowski, Warszawa 2010
- E. Denek, J. Sobiech, J. Wolniak, Finanse publiczne, Warszawa 2005
- Polityka budżetowa, red. G. Gołębiowski, Warszawa 2010
Lektury uzupełniające
- Planowanie budżetowe a alokacja zasobów, red. Owsiak S., Warszawa 2008
- Polityka gospodarcza, red. B. Winiarski, Warszawa 2006
- Pułapki deficytu budżetowego, W. Orłowski, Warszawa 2006
- Artykuły z prasy branżowej dotyczące bieżącej polityki budżetowej
- Polityka gospodarcza, red. B. Winiarski, Warszawa 2006
- Pułapki deficytu budżetowego, W. Orłowski, Warszawa 2006
- Artykuły z prasy branżowej dotyczące bieżącej polityki budżetowej