Język ukraiński (U_A1_zo_30_2) (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Język ukraiński (U_A1_zo_30_2)
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - J. ukraiński [na kierunku:] Europa Wschodnia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: mgr Halina Kogut
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: mgr Halina Kogut
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: mgr Halina Kogut
Sylabus
Wymagania wstępne
brak
Cele
zapoznanie się z zagadnieniami współczesnego języka ukraińskiego, podstawami gramatyki
Treści kształcenia
Zajęcia obejmują zagadnienia ze współczesnego języka ukraińskiego w zakresie:
• podstawowych norm gramatycznych (czasownik, rzeczownik, zaimek, liczebnik)
• słownictwa ukraińskiego na poziomie podstawowym (rodzina, studia, mieszkanie, zakupy, pogoda, czas wolny),
• stosowania zwrotów grzecznościowych: wyrażanie akceptacji, niezadowolenia
• komunikacji językowej: (np. zawieranie znajomości, wyrażanie prośby)
• norm ortoepicznych,
• podstawowych zasad ortografii. Obszar leksykalny: znajomość, rodzina, narodowość, obywatelstwo, język. Charakterystyka człowieka: wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, wiek. Czas, która godzina? Moi przyjaciele, moje mieszkanie. Mój dzień. Szkoła, Uniwersytet, Oświata.
Obszar gramatyczny i fonetyczny:
Zasady gramatyki i fonetyki. Rzeczownik- I, II, III deklinacja. Odmiana przymiotników. Liczebniki główne. Zaimki osobowe, dzierżawcze. Wymiana, upodobnienie spółgłosek w języku ukraińskim.
Obszar funkcji językowych: komunikacji językowej: (np. zawieranie znajomości, wyrażanie prośby), stosowania zwrotów grzecznościowych: wyrażanie akceptacji, niezadowolenia
Inne: Umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Tworzenie prostych wypowiedzi pisemnych na wybrany temat. Obszar leksykalny: znajomość, rodzina, narodowość, obywatelstwo, język. Charakterystyka człowieka: wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, wiek. Czas, która godzina? Moi przyjaciele, moje mieszkanie. Mój dzień. Szkoła, Uniwersytet, Oświata.
Obszar gramatyczny i fonetyczny:
Zasady gramatyki i fonetyki. Rzeczownik- I, II, III deklinacja. Odmiana przymiotników. Liczebniki główne. Zaimki osobowe, dzierżawcze. Wymiana, upodobnienie spółgłosek w języku ukraińskim.
Obszar funkcji językowych: komunikacji językowej: (np. zawieranie znajomości, wyrażanie prośby), stosowania zwrotów grzecznościowych: wyrażanie akceptacji, niezadowolenia
Inne: Umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Tworzenie prostych wypowiedzi pisemnych na wybrany temat.
• podstawowych norm gramatycznych (czasownik, rzeczownik, zaimek, liczebnik)
• słownictwa ukraińskiego na poziomie podstawowym (rodzina, studia, mieszkanie, zakupy, pogoda, czas wolny),
• stosowania zwrotów grzecznościowych: wyrażanie akceptacji, niezadowolenia
• komunikacji językowej: (np. zawieranie znajomości, wyrażanie prośby)
• norm ortoepicznych,
• podstawowych zasad ortografii. Obszar leksykalny: znajomość, rodzina, narodowość, obywatelstwo, język. Charakterystyka człowieka: wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, wiek. Czas, która godzina? Moi przyjaciele, moje mieszkanie. Mój dzień. Szkoła, Uniwersytet, Oświata.
Obszar gramatyczny i fonetyczny:
Zasady gramatyki i fonetyki. Rzeczownik- I, II, III deklinacja. Odmiana przymiotników. Liczebniki główne. Zaimki osobowe, dzierżawcze. Wymiana, upodobnienie spółgłosek w języku ukraińskim.
Obszar funkcji językowych: komunikacji językowej: (np. zawieranie znajomości, wyrażanie prośby), stosowania zwrotów grzecznościowych: wyrażanie akceptacji, niezadowolenia
Inne: Umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Tworzenie prostych wypowiedzi pisemnych na wybrany temat. Obszar leksykalny: znajomość, rodzina, narodowość, obywatelstwo, język. Charakterystyka człowieka: wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, wiek. Czas, która godzina? Moi przyjaciele, moje mieszkanie. Mój dzień. Szkoła, Uniwersytet, Oświata.
Obszar gramatyczny i fonetyczny:
Zasady gramatyki i fonetyki. Rzeczownik- I, II, III deklinacja. Odmiana przymiotników. Liczebniki główne. Zaimki osobowe, dzierżawcze. Wymiana, upodobnienie spółgłosek w języku ukraińskim.
Obszar funkcji językowych: komunikacji językowej: (np. zawieranie znajomości, wyrażanie prośby), stosowania zwrotów grzecznościowych: wyrażanie akceptacji, niezadowolenia
Inne: Umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Tworzenie prostych wypowiedzi pisemnych na wybrany temat.
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
rozumie wyrażenia i najczęściej używane słowa związane ze sprawami ważnymi dla osoby mówiącej,
wykorzystuje nowo poznane słownictwo w działaniach komunikacyjnych ( przedstawić się , opowiedzieć o sobie o swojej rodzinie, znajomych)
potrafi opowiedzieć gdzie mieszka, uczy się, opowiedzieć o szkole
rozumie sens usłyszanych tekstów,
radzi sobie w rozmowach wymagających użycia określonych wyrażeń i struktur,
dobiera właściwe formy przymiotnika przy opisie zewnętrznym człowieka i jego cechach charakteru,
potrafi napisać charakterystykę człowieka.
rozumie wyrażenia i najczęściej używane słowa związane ze sprawami ważnymi dla osoby mówiącej,
wykorzystuje nowo poznane słownictwo w działaniach komunikacyjnych ( przedstawić się , opowiedzieć o sobie o swojej rodzinie, znajomych)
potrafi opowiedzieć gdzie mieszka, uczy się, opowiedzieć o szkole
rozumie sens usłyszanych tekstów,
radzi sobie w rozmowach wymagających użycia określonych wyrażeń i struktur,
dobiera właściwe formy przymiotnika przy opisie zewnętrznym człowieka i jego cechach charakteru,
potrafi napisać charakterystykę człowieka.
Metody dydaktyczne
Metody nauczania: elementy metody konwersacyjnej, kognitywnej, audiolingwalnej
Formy pracy: praca indywidualna, w parach, grupach, dyskusja, konwersacja, odgrywanie ról, prezentacja
Narzędzia: podręcznik, komputer, rzutnik, odtwarzacz CD oraz DVD, płyty CD oraz DVD, artykuły z prasy, słowniki
Formy pracy: praca indywidualna, w parach, grupach, dyskusja, konwersacja, odgrywanie ról, prezentacja
Narzędzia: podręcznik, komputer, rzutnik, odtwarzacz CD oraz DVD, płyty CD oraz DVD, artykuły z prasy, słowniki
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
- test semestralny
- testy sprawdzające krótsze partie materiału lub określone sprawności
- wypowiedzi ustne,
- zadania domowe,
- uczestnictwo w zajęciach
- krótkie wypowiedzi pisemne
- ocenianie ciągłe (aktywność)
- testy sprawdzające krótsze partie materiału lub określone sprawności
- wypowiedzi ustne,
- zadania domowe,
- uczestnictwo w zajęciach
- krótkie wypowiedzi pisemne
- ocenianie ciągłe (aktywność)
Lektury podstawowe
Podręczniki :
1. Język Ukraiński dla początkujących.
B. Zinkiewicz-Tomanek. O.Baraniwska. Kraków 2012
2. КРОК 1. Українська мова як іноземна. А1-А2
Олеся Палінська. Оксана Туркевич. Львів. Артос – 2011
1. Język Ukraiński dla początkujących.
B. Zinkiewicz-Tomanek. O.Baraniwska. Kraków 2012
2. КРОК 1. Українська мова як іноземна. А1-А2
Олеся Палінська. Оксана Туркевич. Львів. Артос – 2011
Lektury uzupełniające
Słowniki:
1. Słownik ukraińsko-polski. B. Zinkiewicz-Tomanek. O.Baraniwska. Kraków 2012
2. Słownik ukraińsko-polski . A Iwczenko. Lublin. 2003
3. Polsko-ukraiński. O.Aleksiejczuk. Kraków 2004
Materiały własne prowadzącego
1. Słownik ukraińsko-polski. B. Zinkiewicz-Tomanek. O.Baraniwska. Kraków 2012
2. Słownik ukraińsko-polski . A Iwczenko. Lublin. 2003
3. Polsko-ukraiński. O.Aleksiejczuk. Kraków 2004
Materiały własne prowadzącego