Język ukraiński (U_B1_zo_30_2) (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

znajomość języka na poziomie A2 określona na podstawie wyników testów przeprowadzanych w czasie zajęć w poprzednim semestrze

Cele

: Rozwój umiejętności i kompetencji językowych tak, aby student w prosty sposób potrafił:

- przy użyciu prostego słownictwa oraz wybranych struktur gramatycznych opowiadać o sobie, rodzinie, swoich znajomych;
- opowiedzić o Ukrainie, tradycjach, znanych osobowościach
- umiał wyrażać własne opinii

Treści kształcenia

 doskonalenie językowej kompetencji komunikacyjnej na określonym poziomie językowym poprzez kształcenie umiejętności opowiadania o sobie, opowiadania o Ukrainie, kulturze i swoich planach na przyszłość. Doskonalenie umiejętności poprawnego użycia właściwych form gramatycznych w określonych kontekstach,
 doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
 wzbogacanie zasobu słownictwa,
 ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji Obszar leksykalny: Ukraina, historia, kultura. Sport i turystyka. Święta, uroczystości, tradycje.

Obszar gramatyczny: krótka i pełna forma przymiotnika, określanie godziny, przymiotniki złożone, przysłówki. Antonimy. Synonimy.

Obszar funkcji językowych: zapoznanie ze sposobami reagowania na różne sytuacje życiowe: pytanie o dotarcie do danego punktu i udzielanie odpowiedzi, udzielanie rady i właściwa reakcja na nią, upewnianie się.

Inne: doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Tworzenie prostych wypowiedzi pisemnych na wybrany temat. Obszar leksykalny: Ukraina, historia, kultura. Sport i turystyka. Święta, uroczystości, tradycje.

Obszar gramatyczny: krótka i pełna forma przymiotnika, określanie godziny, przymiotniki złożone, przysłówki. Antonimy. Synonimy.

Obszar funkcji językowych: zapoznanie ze sposobami reagowania na różne sytuacje życiowe: pytanie o dotarcie do danego punktu i udzielanie odpowiedzi, udzielanie rady i właściwa reakcja na nią, upewnianie się.

Inne: doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Tworzenie prostych wypowiedzi pisemnych na wybrany temat.

Efekty kształcenia

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:

 rozumie wyrażenia i najczęściej używane słowa związane ze sprawami ważnymi dla osoby mówiącej,
 wykorzystuje nowo poznane słownictwo w działaniach komunikacyjnych
 rozumie sens usłyszanych tekstów,
 radzi sobie w rozmowach wymagających użycia określonych wyrażeń i struktur,
 dobiera właściwe konstrukcje gramatyczne potrzebne do opisu sytuacji określających cel, przeznaczenie, przyczynę

Metody dydaktyczne

Metody nauczania: elementy metody konwersacyjnej, kognitywnej, audiolingwalnej
Formy pracy: praca indywidualna, w parach, grupach, dyskusja, konwersacja, odgrywanie ról, prezentacja
Narzędzia: podręcznik, komputer, rzutnik, odtwarzacz CD oraz DVD, płyty CD oraz DVD, strony internetowe, filmy obcojęzyczne, prezentacje multimedialne, materiały autentyczne, artykuły z prasy, słowniki

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

- kolokwium zaliczeniowe
- testy sprawdzające krótsze partie materiału lub określone sprawności
- wypowiedzi ustne,
- zadania domowe,
- prezentacje,
- projekty grupowe,
- uczestnictwo w zajęciach
- krótkie wypowiedzi pisemne
- ocenianie ciągłe (aktywność)

Lektury podstawowe

1. Irena Huk, Larysa Szost „Вивчаємо українську мову”, (Warszawa 1997)
2. Український правопис (Київ. Наукова думка)
3. Морфологія сучасної української мови (збірник вправ)
4.Artykuły z gazet

Lektury uzupełniające

1. Słowniki ( тлумачний, синонімів, фразеологічний)
2. Słownik ukraińsko-polski . A Iwczenko. Lublin. 2003
3. Polsko-ukraiński. O.Aleksiejczuk. Kraków 2004

Materiały własne prowadzącego