Język ukraiński (U_B1_zo_30_2) (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Język ukraiński (U_B1_zo_30_2)
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - J. ukraiński [na kierunku:] Europa Wschodnia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: mgr Halina Kogut
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/2ECTS]: mgr Halina Kogut
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: mgr Halina Kogut
Sylabus
Wymagania wstępne
znajomość języka na poziomie A2 określona na podstawie wyników testów przeprowadzanych w czasie zajęć w poprzednim semestrze
Cele
: Rozwój umiejętności i kompetencji językowych tak, aby student w prosty sposób potrafił:
- przy użyciu prostego słownictwa oraz wybranych struktur gramatycznych opowiadać o sobie, rodzinie, swoich znajomych;
- opowiedzić o Ukrainie, tradycjach, znanych osobowościach
- umiał wyrażać własne opinii
- przy użyciu prostego słownictwa oraz wybranych struktur gramatycznych opowiadać o sobie, rodzinie, swoich znajomych;
- opowiedzić o Ukrainie, tradycjach, znanych osobowościach
- umiał wyrażać własne opinii
Treści kształcenia
doskonalenie językowej kompetencji komunikacyjnej na określonym poziomie językowym poprzez kształcenie umiejętności opowiadania o sobie, opowiadania o Ukrainie, kulturze i swoich planach na przyszłość. Doskonalenie umiejętności poprawnego użycia właściwych form gramatycznych w określonych kontekstach,
doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
wzbogacanie zasobu słownictwa,
ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji Obszar leksykalny: Ukraina, historia, kultura. Sport i turystyka. Święta, uroczystości, tradycje.
Obszar gramatyczny: krótka i pełna forma przymiotnika, określanie godziny, przymiotniki złożone, przysłówki. Antonimy. Synonimy.
Obszar funkcji językowych: zapoznanie ze sposobami reagowania na różne sytuacje życiowe: pytanie o dotarcie do danego punktu i udzielanie odpowiedzi, udzielanie rady i właściwa reakcja na nią, upewnianie się.
Inne: doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Tworzenie prostych wypowiedzi pisemnych na wybrany temat. Obszar leksykalny: Ukraina, historia, kultura. Sport i turystyka. Święta, uroczystości, tradycje.
Obszar gramatyczny: krótka i pełna forma przymiotnika, określanie godziny, przymiotniki złożone, przysłówki. Antonimy. Synonimy.
Obszar funkcji językowych: zapoznanie ze sposobami reagowania na różne sytuacje życiowe: pytanie o dotarcie do danego punktu i udzielanie odpowiedzi, udzielanie rady i właściwa reakcja na nią, upewnianie się.
Inne: doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Tworzenie prostych wypowiedzi pisemnych na wybrany temat.
doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
wzbogacanie zasobu słownictwa,
ćwiczenie poprawnej wymowy oraz intonacji Obszar leksykalny: Ukraina, historia, kultura. Sport i turystyka. Święta, uroczystości, tradycje.
Obszar gramatyczny: krótka i pełna forma przymiotnika, określanie godziny, przymiotniki złożone, przysłówki. Antonimy. Synonimy.
Obszar funkcji językowych: zapoznanie ze sposobami reagowania na różne sytuacje życiowe: pytanie o dotarcie do danego punktu i udzielanie odpowiedzi, udzielanie rady i właściwa reakcja na nią, upewnianie się.
Inne: doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Tworzenie prostych wypowiedzi pisemnych na wybrany temat. Obszar leksykalny: Ukraina, historia, kultura. Sport i turystyka. Święta, uroczystości, tradycje.
Obszar gramatyczny: krótka i pełna forma przymiotnika, określanie godziny, przymiotniki złożone, przysłówki. Antonimy. Synonimy.
Obszar funkcji językowych: zapoznanie ze sposobami reagowania na różne sytuacje życiowe: pytanie o dotarcie do danego punktu i udzielanie odpowiedzi, udzielanie rady i właściwa reakcja na nią, upewnianie się.
Inne: doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Tworzenie prostych wypowiedzi pisemnych na wybrany temat.
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
rozumie wyrażenia i najczęściej używane słowa związane ze sprawami ważnymi dla osoby mówiącej,
wykorzystuje nowo poznane słownictwo w działaniach komunikacyjnych
rozumie sens usłyszanych tekstów,
radzi sobie w rozmowach wymagających użycia określonych wyrażeń i struktur,
dobiera właściwe konstrukcje gramatyczne potrzebne do opisu sytuacji określających cel, przeznaczenie, przyczynę
rozumie wyrażenia i najczęściej używane słowa związane ze sprawami ważnymi dla osoby mówiącej,
wykorzystuje nowo poznane słownictwo w działaniach komunikacyjnych
rozumie sens usłyszanych tekstów,
radzi sobie w rozmowach wymagających użycia określonych wyrażeń i struktur,
dobiera właściwe konstrukcje gramatyczne potrzebne do opisu sytuacji określających cel, przeznaczenie, przyczynę
Metody dydaktyczne
Metody nauczania: elementy metody konwersacyjnej, kognitywnej, audiolingwalnej
Formy pracy: praca indywidualna, w parach, grupach, dyskusja, konwersacja, odgrywanie ról, prezentacja
Narzędzia: podręcznik, komputer, rzutnik, odtwarzacz CD oraz DVD, płyty CD oraz DVD, strony internetowe, filmy obcojęzyczne, prezentacje multimedialne, materiały autentyczne, artykuły z prasy, słowniki
Formy pracy: praca indywidualna, w parach, grupach, dyskusja, konwersacja, odgrywanie ról, prezentacja
Narzędzia: podręcznik, komputer, rzutnik, odtwarzacz CD oraz DVD, płyty CD oraz DVD, strony internetowe, filmy obcojęzyczne, prezentacje multimedialne, materiały autentyczne, artykuły z prasy, słowniki
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
- kolokwium zaliczeniowe
- testy sprawdzające krótsze partie materiału lub określone sprawności
- wypowiedzi ustne,
- zadania domowe,
- prezentacje,
- projekty grupowe,
- uczestnictwo w zajęciach
- krótkie wypowiedzi pisemne
- ocenianie ciągłe (aktywność)
- testy sprawdzające krótsze partie materiału lub określone sprawności
- wypowiedzi ustne,
- zadania domowe,
- prezentacje,
- projekty grupowe,
- uczestnictwo w zajęciach
- krótkie wypowiedzi pisemne
- ocenianie ciągłe (aktywność)
Lektury podstawowe
1. Irena Huk, Larysa Szost „Вивчаємо українську мову”, (Warszawa 1997)
2. Український правопис (Київ. Наукова думка)
3. Морфологія сучасної української мови (збірник вправ)
4.Artykuły z gazet
2. Український правопис (Київ. Наукова думка)
3. Морфологія сучасної української мови (збірник вправ)
4.Artykuły z gazet
Lektury uzupełniające
1. Słowniki ( тлумачний, синонімів, фразеологічний)
2. Słownik ukraińsko-polski . A Iwczenko. Lublin. 2003
3. Polsko-ukraiński. O.Aleksiejczuk. Kraków 2004
Materiały własne prowadzącego
2. Słownik ukraińsko-polski . A Iwczenko. Lublin. 2003
3. Polsko-ukraiński. O.Aleksiejczuk. Kraków 2004
Materiały własne prowadzącego