Media w kulturze i życiu politycznym EW (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Media w kulturze i życiu politycznym EW
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Media w kulturze i życiu politycznym EW [na kierunku:] Europa Wschodnia, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący konwersatorium:30h/z/2ECTS]: dr Olga Nadskakuła-Kaczmarczyk
- [prowadzący konwersatorium:30h/z/2ECTS]: dr Olga Nadskakuła-Kaczmarczyk
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Olga Nadskakuła-Kaczmarczyk
Sylabus
Wymagania wstępne
Wiedza humanistyczna z zakresu liceum ogólnokształcacego
Cele
Zajęcia mają przybliżyć studentom wiedzę na temat roli i znaczenia środków masowego przekazu w Europie Wschodniej. Tematyka poruszana na zajęciach pozwoli studentom zrozumieć, w jakim stopniu media wpływają na nastroje społeczne w państwach Europy Wschodniej oraz w jaki sposób oceniają one i ukazują aktualne wydarzenia polityczne.
Treści kształcenia
Tematyka poruszana na zajęciach dotyczyć będzie:
-podstaw prawnych systemu masowej informacji w wybranych krajach,
-podstawowych zjawisk symbolizujących przeobrażenia na rynku medialnym w Europie Wschodniej,
-głównych problemów dotyczących zawodu dziennikarskiego w Europie Wschodniej. 1. Wprowadzenie do najnowszej historii Europy Wschodniej
2. Rozumienie takich terminów jak wolność, demokracja, władza w krajach Europy Wschodniej
3. Geneza systemu prasowego
4. Pierestrojka a środki masowej informacji
5. Prawno-etyczne podstawy działalności środków masowej informacji
6. Podstawowe segmenty rynku mediów drukowanych
7. Dylematy zawodu dziennikarskiego
8. Telewizja państwowa, publiczna czy prywatna
9. Rola oligarchów na rynku medialnym 1. Wprowadzenie do najnowszej historii Europy Wschodniej
2. Rozumienie takich terminów jak wolność, demokracja, władza w krajach Europy Wschodniej
3. Geneza systemu prasowego
4. Pierestrojka a środki masowej informacji
5. Prawno-etyczne podstawy działalności środków masowej informacji
6. Podstawowe segmenty rynku mediów drukowanych
7. Dylematy zawodu dziennikarskiego
8. Telewizja państwowa, publiczna czy prywatna
9. Rola oligarchów na rynku medialnym
10. Zbuntowani dziennikarze
11. Obraz Zachodu w krajach Europy Wschodniej
12. Wpływ Internetu na zmianę świadomości społecznej
13. Media a wybory
14. Reklama w krajach Europy Wschodniej
15. Najważniejsze tematy medialne w krajach EW
-podstaw prawnych systemu masowej informacji w wybranych krajach,
-podstawowych zjawisk symbolizujących przeobrażenia na rynku medialnym w Europie Wschodniej,
-głównych problemów dotyczących zawodu dziennikarskiego w Europie Wschodniej. 1. Wprowadzenie do najnowszej historii Europy Wschodniej
2. Rozumienie takich terminów jak wolność, demokracja, władza w krajach Europy Wschodniej
3. Geneza systemu prasowego
4. Pierestrojka a środki masowej informacji
5. Prawno-etyczne podstawy działalności środków masowej informacji
6. Podstawowe segmenty rynku mediów drukowanych
7. Dylematy zawodu dziennikarskiego
8. Telewizja państwowa, publiczna czy prywatna
9. Rola oligarchów na rynku medialnym 1. Wprowadzenie do najnowszej historii Europy Wschodniej
2. Rozumienie takich terminów jak wolność, demokracja, władza w krajach Europy Wschodniej
3. Geneza systemu prasowego
4. Pierestrojka a środki masowej informacji
5. Prawno-etyczne podstawy działalności środków masowej informacji
6. Podstawowe segmenty rynku mediów drukowanych
7. Dylematy zawodu dziennikarskiego
8. Telewizja państwowa, publiczna czy prywatna
9. Rola oligarchów na rynku medialnym
10. Zbuntowani dziennikarze
11. Obraz Zachodu w krajach Europy Wschodniej
12. Wpływ Internetu na zmianę świadomości społecznej
13. Media a wybory
14. Reklama w krajach Europy Wschodniej
15. Najważniejsze tematy medialne w krajach EW
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student po ukończeniu kursu:
- Zna tytuły najważniejszych opiniotwórczych czasopism społeczno-politycznych w Europie Wschodniej oraz nazwy kanałów telewizyjnych i radiowych SW01
-Zna najważniejsze wydarzenia związane z przeobrażeniami na rynku medialnym w poszczególnych krajach Europy Wschodniej SW03
- ma podstawową wiedzę na temat kierunków rozwoju rynku medialnego w Europie Wschodniej SW04
Umiejętności:
- Potrafi analizować, krytycznie oceniać treści przedstawiane w mediach krajów Europy Wschodniej SU01
Kompetencje społeczne:
Student jest przygotowany do pracy i pełnienia ról zawodowych związanych z wykorzystywaniem wiedzy o kulturze Europy Wschodniej SK01
Student po ukończeniu kursu:
- Zna tytuły najważniejszych opiniotwórczych czasopism społeczno-politycznych w Europie Wschodniej oraz nazwy kanałów telewizyjnych i radiowych SW01
-Zna najważniejsze wydarzenia związane z przeobrażeniami na rynku medialnym w poszczególnych krajach Europy Wschodniej SW03
- ma podstawową wiedzę na temat kierunków rozwoju rynku medialnego w Europie Wschodniej SW04
Umiejętności:
- Potrafi analizować, krytycznie oceniać treści przedstawiane w mediach krajów Europy Wschodniej SU01
Kompetencje społeczne:
Student jest przygotowany do pracy i pełnienia ról zawodowych związanych z wykorzystywaniem wiedzy o kulturze Europy Wschodniej SK01
Metody dydaktyczne
Wykład konwersatoryjny, analiza tekstów prasowych, prezentacje studentów
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
obecność na zajęciach, aktywność
Lektury podstawowe
1. Janusz Adamowski, Rosyjskie media i dziennikarstwo czasów przełomu (1985-1997), Warszawa 1998,
2. Leszek Donaj, Media w systemie politycznym Federacji rosyjskiej, Poznań 2001
3. Teksty internetowe z prasy krajów
Europy Wschodniej
2. Leszek Donaj, Media w systemie politycznym Federacji rosyjskiej, Poznań 2001
3. Teksty internetowe z prasy krajów
Europy Wschodniej
Lektury uzupełniające
1. Europa Wschodnia-dekada transformacji, B. Albin, W. Baluk, Wrocław 2003