Zarys prawa europejskiego (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje objęte programem nauczania wiedzy o społeczeństwie w liceum ogólnokształcącym.

Cele

Podczas zajęć studenci zapoznają się z historią, założeniami, zasadami i strukturą systemu prawa Unii Europejskiej w tym m.in: źródłami prawa, relacjami pomiędzy prawem wspólnotowym a prawem polskim oraz priorytetami prawa i polityki Unii Europejskiej.

Treści kształcenia

1) Unia Europejska – rys historyczny.
2) Pojęcie prawa europejskiego i prawa Unii Europejskiej
3) Traktaty - przegląd.
4) Parlament Europejski, Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej.
5) Komisja europejska. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
6) Źródła prawa Unii Europejskiej. Prawo pierwotne i pochodne.
7) Stosunek prawa Unii Europejskiej do prawa wewnętrznego państw członkowskich.
8) Prawa podstawowe.
9) Stanowienie prawa.
10) Umowy międzynarodowe.
11) Pośrednie i bezpośrednie wykonywanie prawa Unii Europejskiej.
12) System ochrony prawa w Unii Europejskiej.
13) Podstawowe swobody w Unii Europejskiej.
14) Harmonizacja prawa.
15) Polityka gospodarcza Unii Europejskiej.

Efekty kształcenia

Wiedza:
• zna podstawowe pojęcia i instytucje prawa Unii Europejskiej
• zna najważniejsze zasady prawa i polityki Unii Europejskiej
Umiejętności:
• potrafi właściwie analizować przepisy prawne w zakresie prawa Unii Europejskiej
• potrafi pozyskiwać informacje o obowiązujących przepisach i orzecznictwie z zakresu prawa Unii Europejskiej
Kompetencje społeczne:
• jest przygotowany do samodzielnego interpretowania przepisów prawa Unii Europejskiej
• jest przygotowany do wykorzystywania swojej wiedzy podczas praktyk zawodowych w instytucjach stosujących prawo Unii Europejskiej

Metody dydaktyczne

• Konwersatorium z wykorzystaniem form multimedialnych;
• Dyskusje problemowe;
• Zadania sprawdzające bieżące zrozumienie wykładu przez słuchaczy.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Dwa kolokwia pisemne. Udział w dyskusjach problemowych i rozwiązywaniu zadań sprawdzających. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności.

Lektury podstawowe

Ahlt M., Szpunar M, Prawo europejskie, Warszawa 2011.
Barcz J., Górka M., Wyrozumska A., Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Warszawa 2012.
Borchardt K.D., ABC prawa Unii Europejskiej, Luksemburg 2011.

Lektury uzupełniające

Blair A., Nowy przewodnik po Unii Europejskiej, Warszawa 2002.
Czapliński W., Zarys prawa europejskiego, Warszawa 2002.
Kuś A. (red.), Prawo materialne Unii Europejskiej w zarysie, Lublin 2011.