Dziedzictwo Kościoła Krakowskiego (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Dziedzictwo Kościoła Krakowskiego
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Dziedzictwo Kościoła Krakowskiego [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:15h/zo/1ECTS]:ks. dr Grzegorz Babiarz
- [prowadzący wykład:15h/zo/1ECTS]:ks. dr Grzegorz Babiarz
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Grzegorz Babiarz
Sylabus
Cele
1. Wprowadzenie w duchowo-materialną kulturę archidiecezji krakowskiej.
2. Zapoznanie z rozwojem idei tożsamości i tradycji eklezjalnej.
2. Zapoznanie z rozwojem idei tożsamości i tradycji eklezjalnej.
Treści kształcenia
1. Zasięg i idea misji ze wschodu: św. Cyryl i Metody;
2. Początki organizacji kościelnej w Polsce;
3. Postać św. Stanisława - idea reformy (2h);
4. Katedra Wawelska – znaczenie (2h);
5. Kronika i Roczniki – koncepcja historii;
6. Powstanie i organizacja miejska Krakowa;
7. Św. Jadwiga i idea uniwersytetu;
8. Rozwój i lata świetności Uniwersytetu Krakowskiego;
9. Władysław Jagiełło i sobory powszechne;
10. Postać Karola Wojtyły (2h);
11. Proces kurii krakowskiej;
12. Solidarność i odzyskanie wolności po roku 1989.
2. Początki organizacji kościelnej w Polsce;
3. Postać św. Stanisława - idea reformy (2h);
4. Katedra Wawelska – znaczenie (2h);
5. Kronika i Roczniki – koncepcja historii;
6. Powstanie i organizacja miejska Krakowa;
7. Św. Jadwiga i idea uniwersytetu;
8. Rozwój i lata świetności Uniwersytetu Krakowskiego;
9. Władysław Jagiełło i sobory powszechne;
10. Postać Karola Wojtyły (2h);
11. Proces kurii krakowskiej;
12. Solidarność i odzyskanie wolności po roku 1989.
Efekty kształcenia
1. Student zna podstawowe wydarzenia kształtujące dziedzictwo kościoła krakowskiego.
2. Student formułuje poprawne opinie na temat historii archidiecezji.
3. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje historyczne.
2. Student formułuje poprawne opinie na temat historii archidiecezji.
3. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje historyczne.
Metody dydaktyczne
wykład; praca w grupach.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Test wiedzy.
Lektury podstawowe
Koneczny F., Święci w dziejach narodu polskiego. Warszawa 1985;
Kracik J., Ryś G., Dziesięć wieków diecezji krakowskiej, Kraków 1998;
Kumor B. , Dzieje diecezji krakowskiej do roku 1795, Kraków 1998-2002;
Wawel 1000-2000, Kraków 2000;
Prokop K., Poczet biskupów krakowskich, Kraków 1999.
Kracik J., Ryś G., Dziesięć wieków diecezji krakowskiej, Kraków 1998;
Kumor B. , Dzieje diecezji krakowskiej do roku 1795, Kraków 1998-2002;
Wawel 1000-2000, Kraków 2000;
Prokop K., Poczet biskupów krakowskich, Kraków 1999.