Katechetyka - zagadnienia wybrane (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Katechetyka - zagadnienia wybrane
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Katechetyka - zagadnienia wybrane [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, VI rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Godawa
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Grzegorz Godawa
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Grzegorz Godawa
Sylabus
Wymagania wstępne
Zaliczone pozytywnie przedmioty z zakresu pedagogiki, psychologii i katechetyki przewidziane tokiem studiów podczas semestrów I-X specjalizacji kapłańskiej.
Cele
Kształtowanie umiejętności efektywnej katechizacji dzieci i młodzieży.
Treści kształcenia
Wprowadzenie w aktualną sytuację prawną nauczania religii, prawo oświatowe; kształtowanie umiejętności tworzenia konspektu, aktywizacji uczniów,porządku na katechezie.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna prawo oświatowe; zna zasady tworzenia konspektu;
posiada wiedzę na temat toków kształcenia, ogniw lekcji szkolnej, konspektów, zasad oceniania kształtującego, procedury ewaluacji w nauczaniu religii.
UMIEJĘTNOŚCI
umie określić zasady dydaktyczne w procesie katechetycznym;
posługuje się adekwatnymi metodami nauczania i uczenia się;umie tworzyć konspekty do katechezy;
Umie prowadzić dialog z uczniami;
KOMPETENCJE (POSTAWY)
Rozumie współczesne przemiany edukacyjne i konieczność poszukiwania nowych sposobów prezentacji Ewangelii;
dostrzega potrzebę nieustannego samodoskonalenia warsztatu katechetycznego.
Zna prawo oświatowe; zna zasady tworzenia konspektu;
posiada wiedzę na temat toków kształcenia, ogniw lekcji szkolnej, konspektów, zasad oceniania kształtującego, procedury ewaluacji w nauczaniu religii.
UMIEJĘTNOŚCI
umie określić zasady dydaktyczne w procesie katechetycznym;
posługuje się adekwatnymi metodami nauczania i uczenia się;umie tworzyć konspekty do katechezy;
Umie prowadzić dialog z uczniami;
KOMPETENCJE (POSTAWY)
Rozumie współczesne przemiany edukacyjne i konieczność poszukiwania nowych sposobów prezentacji Ewangelii;
dostrzega potrzebę nieustannego samodoskonalenia warsztatu katechetycznego.
Metody dydaktyczne
Wykład urozmaicony, ćwiczenia, śreodki audiowizualne.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Aktywny udział w zajęciach oraz pozytywnie ocenione konspekty oparte o metody aktywizujące.
Lektury podstawowe
Panuś T.,O ilustracjach w „Katechizmie Kościoła Katolickiego” [W:] "Catechetica" Porta Fidei / red. Andrzej Kiciński, Piotr T. Goliszek. – Lublin, 2012, s. 183-192.
Panuś T. „Dwadzieścia lat minęło”: o blaskach i cieniach katechezy w szkolnej rzeczywistości, "Sympozjum" 2(2011),s. 9–25;Panuś T.,Ocenić i docenić. O problemach wliczania religii do średniej ocen, „Katecheta” 9(2007), s. 58-64.
Panuś T. „Dwadzieścia lat minęło”: o blaskach i cieniach katechezy w szkolnej rzeczywistości, "Sympozjum" 2(2011),s. 9–25;Panuś T.,Ocenić i docenić. O problemach wliczania religii do średniej ocen, „Katecheta” 9(2007), s. 58-64.
Lektury uzupełniające
Panuś T., Pięć zadań stojących przed nauczającymi religii w polskiej szkole, „Katecheta” 9(2009), s. 49-52.