Katechetyka - zagadnienia wybrane (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Zaliczone pozytywnie przedmioty z zakresu pedagogiki, psychologii i katechetyki przewidziane tokiem studiów podczas semestrów I-X specjalizacji kapłańskiej.

Cele

Kształtowanie umiejętności efektywnej katechizacji dzieci i młodzieży.

Treści kształcenia

Wprowadzenie w aktualną sytuację prawną nauczania religii, prawo oświatowe; kształtowanie umiejętności tworzenia konspektu, aktywizacji uczniów,porządku na katechezie.

Efekty kształcenia

WIEDZA
Zna prawo oświatowe; zna zasady tworzenia konspektu;
posiada wiedzę na temat toków kształcenia, ogniw lekcji szkolnej, konspektów, zasad oceniania kształtującego, procedury ewaluacji w nauczaniu religii.
UMIEJĘTNOŚCI
umie określić zasady dydaktyczne w procesie katechetycznym;
posługuje się adekwatnymi metodami nauczania i uczenia się;umie tworzyć konspekty do katechezy;
Umie prowadzić dialog z uczniami;
KOMPETENCJE (POSTAWY)
Rozumie współczesne przemiany edukacyjne i konieczność poszukiwania nowych sposobów prezentacji Ewangelii;
dostrzega potrzebę nieustannego samodoskonalenia warsztatu katechetycznego.

Metody dydaktyczne

Wykład urozmaicony, ćwiczenia, śreodki audiowizualne.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach oraz pozytywnie ocenione konspekty oparte o metody aktywizujące.

Lektury podstawowe

Panuś T.,O ilustracjach w „Katechizmie Kościoła Katolickiego” [W:] "Catechetica" Porta Fidei / red. Andrzej Kiciński, Piotr T. Goliszek. – Lublin, 2012, s. 183-192.
Panuś T. „Dwadzieścia lat minęło”: o blaskach i cieniach katechezy w szkolnej rzeczywistości, "Sympozjum" 2(2011),s. 9–25;Panuś T.,Ocenić i docenić. O problemach wliczania religii do średniej ocen, „Katecheta” 9(2007), s. 58-64.

Lektury uzupełniające

Panuś T., Pięć zadań stojących przed nauczającymi religii w polskiej szkole, „Katecheta” 9(2009), s. 49-52.