Katechetyka fundamentalna (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Katechetyka fundamentalna
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Katechetyka fundamentalna [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Panuś
- [prowadzący wykład:30h/e/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Tadeusz Panuś
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Tadeusz Panuś
Sylabus
Wymagania wstępne
Zaliczenie sześciu semestrów w zakresie przedmiotów filozoficzno-teologicznych określonych w programie studiów przygotowujących do kapłaństwa.
Cele
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu katechetyki, (definicją katechetyki, dokumentami katechetycznymi Kościoła; dzieje katechezy), ukazanie współczesnych kierunków katechezy, natury i wymiarów katechezy.
Treści kształcenia
Katechetyka jako nauka, zarys historii katechezy, współczesne kierunki katechetycznymi, natura i struktura katechezy posoborowej.
Efekty kształcenia
WIEDZA student ma wiedzę na temat historii katechetyki i metodologii teologii.
UMIEJĘTNOŚCI student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
integrować informacje z wykorzystaniem źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z
wykorzystaniem wiedzy teologicznej.
KOMPETENCJE (POSTAWY) student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno - duchowego
formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia dla innych osób oraz
potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności.
UMIEJĘTNOŚCI student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
integrować informacje z wykorzystaniem źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z
wykorzystaniem wiedzy teologicznej.
KOMPETENCJE (POSTAWY) student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno - duchowego
formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia dla innych osób oraz
potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności.
Metody dydaktyczne
Wykład zwarty, wykład urozmaicony np. multimedialny, dyskusja
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Praca studenta jest oceniana dwuetapowo. Pierwszy etap to pisemne colloquium, które zaliczają studenci w oparciu o przeczytane lektury, wybranych artykułów, które korespondują z problematyką przedmiotu. Drugi etap oceniania to egzamin pisemny, polegający na rozwiązaniu testu. Materiał do egzaminu składa się z treści zawartych w wygłoszonych wykładach, wybranych lektur dokumentów katechetycznych Kościoła.
Lektury podstawowe
Alberich E., Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, Warszawa 2003; Chałupniak R., Kostorz J., Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002; Czekalski R., Katecheza komunikacją wiary, Płock 2006; Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002; Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001; Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań 1998; Koska W., Katechetyka, Poznań 1993; Majewski M., Aktualne wyzwania katechetyczne, Kraków 1997; Majewski M., Tożsamość katechezy integralnej, Kraków 1995; Panuś T., Główne kierunki katechetyczne XX wieku, Kraków 2001; Katechetyka fundamentalna, Stala J. (red.),Tarnów 2003.
Lektury uzupełniające
Korherr E. J.: Nauczanie religii w szkole służbą człowiekowi, [w:] W służbie człowiekowi. Studium
duszpastersko-katechetyczne, red. Z. Marek, Kraków 1991, s. 58-78.
Murawski R.: Geneza i rozwój katechizmu w Kościele katolickim, [w]„W co Kościół wierzy i z czego
żyje”, red. T. Panuś, Kraków 2004 s. 153-173;
Panuś T.: Zasada chrystocentryzmu i jej realizacja w polskiej katechizacji, Kraków 2010 ss. 255-337.
Panuś T.: Żeby [uczeń] chciał przyjść drugi raz ... . Koncepcja katechezy i wychowania ks. prof. Józefa
Tischnera „Paedagogia Christiana” 1(2004), ss.101-112.;
Panuś T.: Katechizacja, ewangelizacja, kształtowanie człowieka, „Znak”9(2007), s. 5-15.
duszpastersko-katechetyczne, red. Z. Marek, Kraków 1991, s. 58-78.
Murawski R.: Geneza i rozwój katechizmu w Kościele katolickim, [w]„W co Kościół wierzy i z czego
żyje”, red. T. Panuś, Kraków 2004 s. 153-173;
Panuś T.: Zasada chrystocentryzmu i jej realizacja w polskiej katechizacji, Kraków 2010 ss. 255-337.
Panuś T.: Żeby [uczeń] chciał przyjść drugi raz ... . Koncepcja katechezy i wychowania ks. prof. Józefa
Tischnera „Paedagogia Christiana” 1(2004), ss.101-112.;
Panuś T.: Katechizacja, ewangelizacja, kształtowanie człowieka, „Znak”9(2007), s. 5-15.